Pokrok na cestě k nové generaci, Aero L 39CW získalo typový certifikát
Přidáno: 14. Březen 2018Autor: Aero AIRPORT
Společnost Aero Vodochody získala typový certifikát pro cvičný proudový letoun L-39CW, který představuje remotorizaci letounu L-39 a jeho vybavení moderní avionikou. Tento krok je zároveň důležitým milníkem ve vývoji letounu nové generace L-39NG. Cílem Aera je dodat L-39NG co nejdříve na trh, a proto probíhá jeho vývoj ve dvou souběžných krocích, na jejichž konci vznikne nová generace L-39 s novou konstrukcí, nově vyvinutým motorem, moderní avionikou a kokpitem (včetně překrytu, vystřelovacího sedadla apod.) a řadou dalších inovací. První etapou byla zástavba nového motoru a nové avioniky do stávajícího letounu L-39, čímž vznikla konfigurace označovaná L-39CW. Souběžně s tím již započala také druhá etapa, v rámci níž vzniká nový drak letounu a probíhají modifikace systémů.
Tento postup umožnil provedení některých potřebných letových testů již nyní, bez čekání na dokončení zcela nového letounu L-39NG, jenž je v současnosti ve výrobě. Letoun L-39CW je mezikrokem, jenž nabízí okamžité řešením stávajícím uživatelům letounů L-39, kteří po celém světě stále provozují zhruba 600 těchto letadel. Pomocí nového motoru a avioniky mohou prodloužit životnost a zlepšit schopnosti svých cvičných letounů. Další výhodou tohoto řešení je, že Aero nemusí s letounem L-39NG absolvovat fázi prototypové výroby, první vyráběné letouny nové generace totiž vznikají již dle standardů sériové produkce. Pro uživatele L-39, kteří chtějí zvýšit výkon a schopnosti svých letounů, nabízí společnost AERO Vodochody AEROSPACE možnost výměny původní pohonné jednotky za nově vyvinutý motor FJ44-4M Williams International a vybavení letounu novou avionikou. V porovnání s původním motorem AI-25TL má motor FJ44-4M kratší akceleraci, nižší váhu, ke spuštění nepotřebuje pomocnou energetickou jednotku (APU) a má nižší spotřebu paliva. Jedním z možných účelů letounu L-39CW je jeho užití jako přechodného řešení před pořízením zcela nového letounu L-39NG vybaveného stejným motorem a stejnou avionikou.
„Aero je nyní držitelem certifikace jak pro instalaci nového motoru, tak pro použití nové avioniky. Díky tomuto milníku jsme získali ve vývoji letounu L-39NG důležitou výhodu v konkurenčním boji a také můžeme stávajícím uživatelům letounů L-39 nabídnout okamžitě dostupné řešení. V letošním roce plánujeme roll-out a první let nové generace letounu. Získání potřebných certifikátů je důležitým krokem k tomu, abychom tyto naše plány naplnili,“ řekl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo.
Typový certifikát L-39CW udělil Odbor dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR. Celý proces certifikace běžel souběžně s vývojem letounu a zahrnoval tři fáze. V průběhu první fáze se stanovily konkrétní požadavky na letoun a způsob jejich splnění. V druhé fázi proběhly vývojové zkoušky, které prokázaly splnění všech požadavků. V závěrečné fázi pak potvrdily splnění vybraných požadavků také finální certifikační zkoušky pod přímým dohledem odboru vojenského letectví MO ČR. Projekt L-39CW umožní zákazníkům vybudovat si v předstihu zázemí pro provoz nových letadel L-39NG a s předstihem vycvičit piloty. Aero svým zákazníkům navíc nabízí pozdější opětovné využití jak motoru FJ44-4M tak i nové avioniky v nově vyrobených letounech L-39NG, což umožní investici do nákupu cvičného letounu strategicky rozložit v čase.