Czech Airlines Technics s předstihem zavedla Safety Management System
Přidáno: 11. Leden 2018Autor: Asociace letišť ČR
Czech Airlines Technics (CSAT), dceřiná společnost Českého Aeroholdingu poskytující služby v oblasti údržby a oprav letadel, se rozhodla dobrovolně zavést systém řízení provozní bezpečnosti, tzv. Safety Management System (SMS). Současná legislativa platná pro organizace údržby letadel v Evropě zavedení prvků SMS zatím nevyžaduje. Vedení CSAT se pro dobrovolné zavedení rozhodlo, aby se zvýšila úroveň provozní bezpečnosti ve společnosti a vyhovělo se tak stále vyšším požadavkům zákazníků kladených na bezpečnost. Zároveň dojde i ke zlepšení provozních podmínek a zvýší se konkurenceschopnost firmy na trhu. První prvky SMS se do provozu společnosti začleňovaly postupně již od roku 2016.
Safety Management System je balíčkem procesů pro řízení provozně-bezpečnostních rizik a postupně se zavedl napříč celou organizací. Hlavním cílem SMS je neustálé zdokonalování provozní bezpečnosti a zlepšování procesů tak, aby se předcházelo mimořádným událostem jak během údržby letadel, ale i v celém letectví.
„Vedení společnosti Czech Airlines Technics si uvědomuje důležitost provozní bezpečnosti a díky zavedení Safety Management Systému získáme další konkurenční výhodu na trhu. Naše oddělení Safety má maximální podporu při zavádění nových procesů a zlepšování těch stávajících,“ uvedl Pavel Haleš, předseda představenstva Czech Airlines Technics.
V letech 2016 a 2017 již probíhaly formální přípravy na zavedení SMS v CSAT a došlo k začlenění prvních prvků SMS do již existujících i nových procesů ve firmě tak, aby jich bylo co nejvíce aplikováno do konce roku 2017. Zaměstnanci CSAT byli postupně proškoleni z principů SMS a vyplývajících odpovědností, a to především veškerý technický personál, vedoucí týmů i management společnosti.
„Zavádění systému řízení provozní bezpečnosti v tak velké organizaci je rozsáhlý a náročný proces, často trvá i několik let. Výhodou toho, že jsme ho zavedli dobrovolně, je pozitivní a aktivní přístup v rámci firmy. Chceme, aby vše fungovalo, a proto vynakládáme úsilí i prostředky na to, abychom SMS využili jako nástroj na každodenní zvyšování úrovně safety a budování kultury bezpečnosti. Naším hlavním cílem je, aby byly na konci roku 2018 vidět první pozitivní výsledky,“ okomentovala Katarína Szentkeresztiová, Safety Manager v Czech Airlines Technics.
I když se jednalo o dobrovolné zavedení systému provozní bezpečnosti, od 1. ledna 2018 se veškeré zavedené SMS procesy vyžadují a jejich uplatňování se bude pravidelně kontrolovat.
„Na konci loňského roku provedli auditoři bezpečnosti společnosti Letiště Praha první audit systému řízení provozní bezpečnosti v CSAT. Jeho výsledky potvrdily, že se jeho zavádění nachází v pokročilé fázi a procesy byly nastaveny pečlivě, zodpovědně a odborně vysoce kvalifikovanou prací našich zaměstnanců, kteří se na zavedení podíleli,“ dodala Szentkeresztiová.
Od letošního roku bude systém v CSAT interně auditován jednou ročně v souladu s mezinárodními požadavky organizace ICAO a aby se mohly veškeré procesy neustále zlepšovat.