Pilotinfo

Czech Airlines Technics a jejich úspěšná modifikace Airbusů pro Finnair

Přidáno: 29. Říjen 2019Autor:

Společnost Czech Airlines Technics (CSAT) po dvou letech úspěšně dokončila projekt modifikace kabiny a instalace Wi-Fi sítě pro flotilu úzkotrupých letadel typu Airbus letecké společnosti Finnair, která patří mezi dlouhodobé zákazníky CSAT v oblasti těžké údržby. Během trvání projektu provedli zaměstnanci CSAT v hangáru F v areálu Letiště Praha Ruzyně modifikaci a instalaci internetového připojení na 24 letadlech dopravce. Nyní mají tyto stroje novou konfiguraci i rozložení kabiny a všichni cestující Finnairu mohou nově za letu využít přístupu k internetu a palubnímu zábavnímu portálu Nordic Sky Portal, který je k dispozici zdarma. Jednalo se o první projekt takovéto modifikace letadla ve spolupráci přímo s výrobcem letadla, Airbusem.

Během revizí, které v Praze probíhaly, prošla letadla modifikací kabiny, tzv. Spaceflex, konkrétně její přestavbou, zvětšením kapacity sedadel pro cestující či přemístěním kuchyňky a toalet. Zároveň museli zaměstnanci CSAT provést zesílení trupu letadel kvůli instalaci satelitní antény a jejího krytu na vrchní část trupu a  rovněž rozvést kabeláž po celém letadle včetně kokpitu a kabiny pro cestující. Následně došlo na palubě ke zprovoznění a otestování bezdrátového internetového připojení. Během letu přijímá anténa na trupu signál z družice, ten je dále distribuován cestujícím do jejich elektronických zařízení pomocí tzv. Wi-Fi Access Pointů umístěných na několika místech v kabině.

CSAT_Finnair zesílení trupu Airbusu CSAT Finnair instalace satelitní antény CSAT Finnair Airbus satelitní anténa pro wifi

Zesílení trupu a následná instalace satelitní antény

„Jelikož se jednalo o prototypovou zástavbu a modifikaci, velmi intenzivně jsme spolupracovali s Airbusem a leteckou společností Finnair už několik měsíců dopředu a podpora všech týmů byla velkým přínosem. Jako u každého velkého projektu bylo nutné zajistit vše od plánování, logistiky až po samotnou realizaci. Jednou z konkurenčních výhod Czech Airlines Technics na trhu údržby letadel je kromě výhodné průběhové doby revize, lokality a zkušeností našich zaměstnanců, právě příprava řešení na míru, což naši zákazníci velmi oceňují. Velké poděkování patří všem našim zaměstnancům, kteří se na tomto náročném projektu podíleli,“ uvedl Pavel Haleš, předseda představenstva Czech Airlines Technics. „Při příležitosti největšího veletrhu v oblasti údržby letadel MRO Europe, který se konal v letošním roce v Londýně, jsem rád, že jsme mohli dokončení tohoto dlouhodobého a významného projektu společně prezentovat,“ dodal Haleš.

Díky tomuto projektu jsme navýšili kapacitu sedadel našich úzkotrupých letadel typu Airbus a přinesli našim zákazníkům nejlepší internetové připojení na trhu, což podporuje naše cíle – růst společnosti i zvyšování spokojenosti našich zákazníků,“ řekl Juha Ojala, viceprezident pro technický úsek letecké společnosti Finnair. “Úzká spolupráce mezi týmy CSAT, Airbusu a Finnairu byla pro úspěch takového projektu zásadní.”

Modifikace kabiny a instalace bezdrátového internetového připojení probíhaly na letadlech typu Airbus A319, A320 a A321. Modifikace letadel probíhala od července 2017 do konce srpna letošního roku, postupně tak hangárem v Praze prošla téměř všechna letadla Airbus A320 Family, která ve flotile finského dopravce jsou. Inženýři, avionici, mechanici a další specializovaní pracovníci pracovali na tomto projektu kontinuálně, v posledním roce dokonce až na dvou letadlech najednou. Jelikož se jednalo o velmi náročný projekt, samotná příprava trvala více než šest měsíců. Tým CSAT spolupracoval přímo s kolegy z Finnairu, Airbusu, ale i s dodavateli technologií a dílů – firmou ViaSat pro internetové připojení a společností Zodiac dodávající sedadla. Zástupci všech firem byli přítomni osobně u několika zástaveb během realizace.

CSAT Finnair rozvody nové kabeláže

Současně s přestavbou kabiny a instalací připojení probíhaly na letadlech také práce spojené s pravidelnou revizí letadla v rámci standardní těžké údržby tak, aby se využilo stání letadla co nejefektivněji.

Zaměstnanci CSAT pracovali na unikátních projektech již v minulosti, například jako první v kontinentální Evropě instalovali Split Scimitar Winglets na letounech typu Boeing 737NG nebo provedli rovněž modifikace Sharklets na letounech typu Airbus A320.

Tematicky související články

Leave a Reply