Dnes byla slavnostně otevřena nová řídící věž na letišti v Ostravě
Přidáno: 09. Červen 2016Autor: Quax
Slavnostní inaugurací dnes státní podnik Řízení letového provozu České republiky oficiálně zahájil provoz nového provozního střediska a letištní řídící věže (TWR Ostrava). ŘLP ČR, s.p. tímto projektem završil svůj program obnovy regionálních letišť s ohledem na fakt, že nové provozní střediska a řídící věže byly v minulých patnácti letech vybudovány a úspěšně uvedeny do provozu na letištích v Brně a Karlových Varech.
Nová řídící věž je v současnosti již v plném provozu. K bezproblémovému provoznímu přechodu ze starého stanoviště došlo ve 03:00 hodin dne 26. května 2016 a všechny používané technologické systémy jsou stabilní. „Nové provozní středisko a řídící věž zajistí poskytování bezpečných, moderních a nákladově efektivních letových provozních služeb na ostravském letišti a současně vytvoří komfortní zázemí pro personál ŘLP ČR, s.p. minimálně na příštích třicet let,“ uvedl při této příležitosti generální ředitel ŘLP ČR, s.p. Jan Klas. Potřeba nové řídící věže byla vyvolána rostoucím významem ostravského letiště v dopravní infrastruktuře Moravskosleszkého kraje, které jenom v roce 2015 zaznamenalo téměř 22 000 startů a přistání.
Z hlediska samotného umístění na letišti a technického provedení splňuje nové středisko a řídící věž všechny náročné a pro tento typ objektu nezbytné parametry. Pracoviště řídících letového provozu se se nachází v nejvyšším šestém podlaží řídící věže ve výšce 20 metrů. Výška a umístění řídící věže ve středu vzdálenosti mezi oběma prahy dráhy umožňuje optimální výhled v rozsahu 360 stupňů bez překážek viditelnosti na oba prahy vzletové a přistávací dráhy 22/04, včetně výhledu do prostorů konečného přiblížení z obou směrů. Speciální zasklení stanoviště řídící věže, akustická neprůzvučnost a eliminace sluneční radiace pak vytváří řídícím letového provozu potřebný komfort pro bezchybný výkon jejich funkce. Zvýšené požadavky na optickou pohodu také zajistí nejnižší hodnoty vnitřní i vnější světelné reflexe na tomto provozním stanovišti. Na nejvyšší možné úrovni je také hlasový komunikační systém (VCS) pro spojení země – vzduch a země – země, který je realizován kompletně na bázi VoIP, a to od mikrofonu řídicího až po anténu radiostanice. Podobně jsou na nejvyšší možné úrovni i prvky požárního zabezpečení, řízení energetické spotřeby budovy, vstupu a pohybu osob a řešení záložních zdrojů elektrické energie, a to v celém objektu nové řídicí věže.
Na závěr ještě několik suchých dat. Zastavěná plocha bez parkoviště činí 575 metrů čtverečných, celková užitná plocha pro ŘLP ČR, s.p. pak 1 274 metrů čtverečných. Investiční náklady na výstavbu dosáhly částky 132 780 000 Kč bez DPH. Samotný projekt byl zahájen v září 2011, v letech 2012 až 2013 došlo ke zpracování projektové dokumentace a následovalo výběrové řízení na generálního dodavatele stavby, které bylo ukončeno v roce 2014, ještě ve stejném roce byla zahájena výstavba, která byla dokončena v roce 2015. Mezi roky 2015 a 2016 došlo k postupnému přechodu a zahájení poskytování služeb. Samotný provozní přechod na novou věž byl spuštěn 26. května 2016.