Námořnictvo Spojených států si převzalo svůj první konvertoplán CMV-22B
Přidáno: 25. Červen 2020Autor: Quax
Jak jsme vás informovali v lednu letošního roku, začal proces generační obměny zásobovacích letounů pro americké letadlové lodi. Letité Grummeny C-2a Greyhound (a klasické letouny) budou nahrazeny novými konvertplány CMV-22B. Výrobní konsorcium Bell a Boeing předalo v pondělí 22. června první letoun CMV-22B pro operace Námořnictva Spojených států. Konvertoplán V-22 bude sloužit v rámci flotily Logistics Multi-Mission Squadron (VRM) 30 na základně North Island v San Diegu.
„Jsme hrdí na to, že operace Námořnictva Spojených států amerických budou mít celosvětově podporu díky konvertoplánu a jeho schopnosti poskytovat logistické služby i při časově náročných akcích,“ řekl Kurt Fuller, viceprezident Bell V-22 a ředitel programu Bell Boeing.
Tato dodávka letounu americkému námořnictvu je v pořadí už celkově třetí. První vývojový testovací model CMV-22B dodal Bell Boeing v únoru na základnu Naval Air Station Patuxent River, kde pokračoval ve vývojovém testování. Druhý konvertoplán pak dorazil v květnu. Námořní verze V-22 v americkém námořnictvu nahradí při přepravě personálu a materiálu na letadlové lodě flotilu letadel C-2A Greyhound.
„První dodávka letounu pro flotilu představuje novou kapitolu programu V-22 Tiltrotor. Námořnictvo USA bude moci díky její podpoře provádět důležité operační mise po celém světě s větší flexibilitou,“ řekl Shane Openshaw, viceprezident Boeing Tiltrotor Programs a zástupce ředitele týmu Bell Boeing.
„CMV-22B se stane důležitým prostředkem podpory letadlových lodí a udržení jejich smrtícího účinku v boji,“ řekl kapitán amerického námořnictva Dewon Chaney, Commodore, Fleet Logistics Multi-Mission Wing. „Univerzální schopnost nasazení CMV-22B při řadě misí, které letoun již v praxi prokázal, najde v budoucnu uplatnění v rámci Air Wing of Naval Aviation. Přílet tohoto letadla je prvním z mnoha kroků k tomu, aby se vše stalo skutečností.“
CMV-22B, který je schopen přepravit až 2 700 kilogramů nákladu, v sobě slučuje vlastnosti vrtulníku s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL) a charakteristiky turbovrtulového letadla s dlouhým doletem, efektivním využitím paliva a rychlostí.
Bell Boeing navrhl variantu konvertoplánu pro námořnictvo tak, aby vyhovovala širšímu spektru požadavků. Dvě dodatečné 60galonové nádrže a další rozšířené nádrže zajišťují dolet 2 130 kilometrů. Je to jediný letoun, které může bezpečně přistát na letadlové lodi s modulem motoru F135C umístěným ve svém trupu a poskytovat dodávku „roll-on/roll-off“.