Hradecké nebe bylo minulý víkend plné vrtulníků i letadel
Přidáno: 27. Květen 2019Autor: Lubor Obendrauf
Jako každý rok se uskutečnil v rámci tradiční Helicoptershow na letišti v Hradci Králové v sobotu 18. května letecký den s ukázkami mnoha typů vrtulníků, ale i klasických letadel. Rozhodně bylo na co koukat! V týdnu počasí zrovna nepřálo, ale zlepšení přišlo v pátek, v sobotu panovalo nádherné letní letové počasí. To ocenili i početní diváci, kterých letos do areálu královéhradeckého letiště přišlo přes dvacet tisíc! Rovnou můžeme poděkovat pořadatelům za skvěle zvládnutou akci, kdy dlouholetý šéf společnosti DSA a.s. Daniel Tuček, sám aktivní pilot vrtulníků řady typů udělal i se svými spolupracovníky mnoho práce. Výsledek byl opravdu vidět a diváci nepřijeli jen z různých koutů ČR, ale také i ze zahraničí – z Polska, Slovenska a zaznamenal jsem i Němce a Rakušany.
V rámci letového „předprogramu“ se na nebi postupně objevila skupina tří letadel Cessna 208B Grand Caravan, tento typ na našem nebi stále málo vídáme a trojice letounů svým průletem otevřela letové ukázky. Poté už vzlétl legendární Piper 18 Super Cub a jeho známý akrobatický pilot Jan Adamec ukázal, jak i s tak jednoduchým letadlem lze krásně polétat i silnějšímu větru navzdory. Na nebi jej vystřídal historický Jak-11, ten ale o den dříve měl vážný problém s nezajištěným podvozkem a tak se v pátek 17.května na letišti v Hradci naostro představil integrovaný záchranný systém. Letoun naštěstí po vylétání většiny paliva v pořádku přistál a v sobotu nám všem předvedl pěknou letovou ukázku, i když jak mnozí poznamenali, mohl létat o něco blíže k divákům. To napravil hned poté Milan Mikulecký se Zlínem Z326M s registrací OK-OTP, kdy v pěkně dynamické ukázce létal blíže k divákům a to ocenili nejen fotografové. Dalším bodem programu byl průlet dvojice proudových obchodních letounů z pořadatelské DSA a.s. – Cessny 525 a Cessny 525A CJ2+. Ano, i tato společnost má nabídku služeb pro obchodní cestující a dvojice elegantních letounů byla pěkný zpestřením úvodního bloku letového programu.
Počasí stále „drželo“ a přišel na řadu zlatý hřeb celé akce: před diváky proletěla skupina 18 vrtulníků řady typů a velikostí, aby se po návratu ještě jednou postupně při „defilé“ představila průletem před diváky. Myslím, že dosud jde o jedinou podobnou akci v celé ČR, kdy vzduch „zahoustne“ takovým množstvím vrtulníků. Následně šéfpilot DSA Daniel Tuček všem přítomným představil vrtulník Eurocopter EC135 a Dan nezklamal: jak od něj známe z dřívějška, snad kromě přemetu ukázal vše, co lze se strojem s rotující nosnou plochou fyzicky předvést. Pak už byla opravdu žhavá novinka: na hradeckém letišti vyrostly dva sloupy sedačkové lanovky i se dvěma zavěšenými běžnými typy sedaček, ze kterých se za pomocí dvojice vrtulníků zachraňovali dva cestující. Vše se podařilo na výbornou, jen jsem litoval dotyčné dva figuranty, kteří poměrně dost oblečení (zvláště ten s lyžemi) museli čekat na svoji záchranu pár desítek minut, než na ně v programu přišla řada. A to svítilo slunce a teplota byla přes dvacet stupňů Celsia! V nedávné době se takové případy v zimě skutečně staly a tak jsme byli svědky umění pilotů a záchranářů. Patří jim velký dík, neboť jejich práce je v horském terénu mimořádně obtížná a často i nebezpečná.
Pak už patřilo nebe Petrovi Kopfsteinovi, jednomu z našich špičkových akrobatických pilotů a účastníkovi světové série závodů Red Bull Air Race (RBAR). Předvedl nádhernou sestavu a není divu, když na světových soutěžích sklízí zasloužené body. To není samo sebou, kdo Petra sleduje dlouho, tak ví, že se musel k této úrovni pořádně nadřít a i jemu můžete děkovat za důstojné hájení našich barev. Lehký a hbitý vrtulník Cabri G2 s nápaditou imatrikulací OK-CAB na nebi poté ukázal, že i tyto stroje mají své zákazníky a co si budeme povídat, létají pěkně a spolehlivě. Ostatně mnoho leteckých škol je používá k výcviku a jeho pilot stroj předvedl v tom nejlepším světle. Ty tam jsou ty doby, kdy se u nás létalo s vrtulníčky sestavovanými všeuměly bez papírů v garážích, dnes jde již o seriózní výrobce a vrtulníky tohoto typu najdeme i v soukromých rukou. Ze zahraničí na hradecké letiště dorazil i svérázný představitel legendárního seriálu MASH – vrtulník Bell 47. Létající lešení, bublina, splašené trubky…, co přezdívek si tento typ vysloužil, to už ani nikdo nespočítá. Jeho pěkná letová ukázka byla doplněna přítomnými válečnými Jeepy i s vojáky v dobových uniformách.
K vrcholům programu patřilo vystoupení Martina Šonky s letounem Extra 330. Co říci? Světová extratřída a vítěz série Red Bull Air Race po celou dobu svého vystoupení téměř popíral fyzikální zákony a pro letošní sezónu pro diváky leteckých dnů připravil i pár zcela nových akrobatických figur. Díky Martine a držíme palce v dalších závodech! Ani letos nechyběl v Hradci již tradiční hromadný zásah u dopravní nehody. Hořící autobus je noční můrou pro cestující a tak se všechny složky integrovaného záchranného systému nyní posíleny ještě o vrtulníky musely velmi rychle vrhnout do práce. Diváci viděli jak záchranu cestujících, tak i rychlý hasební zásah. Do záchrany se zapojily hasičské jednotky, Policie ČR, příslušníci VSČR Věznice Rýnovice, 31. pluk radiační, chemické a biologické ochrany Liberec, psovod se záchranným psem a pět vrtulníků. Diváci svým potleskem odměnili všechny, kteří se denně potýkají s těmito situacemi a zachraňují lidské životy.
Všichni přítomní zhlédli letovou i statickou ukázku více než 100 strojů, kterou opět doplnily luxusní a sportovní vozy od Advantage Cars, Porsche, Caterham, elektromobily Tesla a mnoho dalšího. Povědomí o akci sahá až za hranice nejen východních Čech, ale i České republiky. Kromě fanoušků z Nizozemí, Rakouska, Maďarska, Slovenska i Polska poprvé dorazil i vrtulník Bell 429 od švýcarské firmy Air Zermatt, s ním létal český pilot a nutno říci, že velmi dobře. Léty prověřená akce je rok od roku lepší a kdo letos do Hradce přijel, odjížděl jistě spokojen.