Pilotinfo

Bell Helicopter posiluje svoji pozici na trhu v ČR

Přidáno: 23. Červen 2015Autor:

Ve čtvrtek 18.6.2015 na tiskové konferenci konané v Praze společnost Bell Helicopter před zraky novinářů a pozvaných hostů podepsala se zástupci společnosti LOM Praha Memorandum o porozumění. Uvedený dokument je základním stavebním kamenem pro provádění servisu a komplexní podpory vojenských vrtulníků Bell Helicopter. Jak v úvodu prohlásil pan John L. Garrison ( prezident a výkonný ředitel Bell Helicopter ) : „ LOM Praha poskytne provozovatelům našich vrtulníků H-1 ve střední a východní Evropě cenné znalosti o zákaznících a technické zkušenosti z tohoto regionu“. Navíc všem novinářům a pozvaným hostům byl k dispozici předváděcí demo – kokpit vrtulníku řady H-1 ( fix-base cockpit demonstrator ) včetně velkoplošných obrazovek. Na něm zástupci firmy ukazovali nastavení jednotlivých systémů pokročilé avioniky včetně prostředků aktivní i pasivní ochrany stroje nasazeného do bojových operací.

Bell 407GX

Bell 407GX

Historie společnosti LOM Praha sahá až do roku 1915. Bell Helicopter před lety vybudoval na pražském ruzyňském letišti vlastní servisní zázemí včetně administrace. Společnost je vlastněna firmou Textron Inc. z USA. Z výroby sem přicházejí různé typy vrtulníků v několika konstrukčních skupinách. Zde jsou smontovány, proběhne oživení všech systémů a nakonec je proveden zálet nového vrtulníku. Pak už je přelétnut k zákazníkovi po nezbytných administrativních procedurách.

Bell Helicopter LOM Praha podpis

LOM Praha již mnoho let zajišťuje servisní práce na řadě typů vojenských vrtulníků a to nejen pro naše vojenské letectvo. Za náš letecký magazín jsem se pana Garrisona zeptal, jak jejich společnost vnímá trh s vrtulníky v ČR. Zda-li vnímají naši republiku jen jako velmi malý trh s náznaky zlepšení a nebo i něco více ? Pan Garrison mi odpověděl, jak samozřejmě ČR je sice rozlohou malá země, avšak Bell Helicopter ji vnímá jako velmi důležitou spádovou oblast pro celý region východní Evropy. Zde se snaží upevnit svoji pozici a dle možností rádi nabídnou své služby i v dodávkách pro vojenská letectva okolních zemí. Ostatně i naše vojenské letectvo hledá do blízké budoucnosti nové typy vrtulníků a tak čas ukáže, kterým strojům dá přednost.

Dalším bodem tiskové konference byla informace, jak se Bell Helicopter stal dodavatelem nového typu vrtulníku Bell 412EPI a to pro Leteckou službu Policie České republiky. Její ředitel Tomáš Hytych k tomu poznamenal, že si cení celkové spolehlivosti a především univerzálnosti daného typu vrtulníku. Navíc LS PČR má mnohaleté zkušenosti s Bellovou řadou 412, jelikož používají různé verze takových helikoptér již více jak 20 let k plné spokojenosti. Tyto stroje nalétaly bez větších problémů více jak 23 000 letových hodin. Navíc pro výrobce jde o první prodaný stroj tohoto typu v Evropě. Jeho cena je zhruba 350 milionů českých korun a bude dodán do konce letošního roku.

Bell Helicopter Praha

Ruzyňské servisní a prodejní centrum společnosti Bell Helicopter běžně provádí dále celou řadu zákaznických úprav včetně modernizací avioniky i dalších systémů vrtulníků. Jeho zákazníci pocházejí mimo ČR z různých zemí : Slovenska, Ukrajiny, Bulharska atp. Světové centrum dodávek firmy Bell je umístěno v Amsterdamu. Co se týče nového typu Bell 412EPI , jde o velmi spolehlivý dvoumotorový vrtulník pro univerzální využití. Lze jej zapojit do komerčních prací za úplatu včetně letecké přepravy v rámci těžby ropy i zemního plynu, v pátracích a záchranných misích. Své zákazníky si jistě nalezne i mezi policejními a vojenskými útvary v mnoha zemích světa. Nový vrtulník pohání dvojice modernizovaných proudových motorů Pratt & Whitney s vyšším výkonem v oblastech s vysokými  teplotami a velkou nadmořskou výškou. Plně tak vyhoví všem požadavkům na výkon v provozní kategorii A předpisu JAR OPS PC1. Piloti Bellů 412 si chválí velmi dobrý výhled z kabiny , přehledné umístění všech přístrojů i přepínačů jednotlivých palubních systémů . Vylepšeno bylo i jejich nasvícení , což je nutné zejména při letech v noci i za horších povětrnostních podmínek.

Bell412EPI

Bell 412 EPI

John L. Garrison také ocenil přístup a vysokou profesní úroveň českých zaměstnanců, podle něj je to dáno dobrým zázemím v podobě kvalitních středních i vysokých škol a velkou roli hrají i odborné stáže v rámci skupiny Bell Helicopter v zahraničí. Můžeme si i připomenout , jak pro společnost Bell v padesátých až osmdesátých letech v USA pracovala řada našich krajanů, kteří byli nuceni odejít z vlasti za lepší budoucností. Pracovali v různých pozicích od konstrukce až po piloty podílející se na zalétání nových helikoptér. Do budoucna se k tomu tématu práce našich krajanů pro letecké výrobce i dopravce pravděpodobně jako jediní v ČR rádi vrátíme. Udělali nám dobré jméno a neměli bychom na ně zapomínat.

Pražské firemní centrum  společnosti Bell Helicopter úzce spolupracuje s více jak 380 provozovateli , ti mají přes 700 strojů. Jsou v denním kontaktu s dalšími kolegy v 15 zákaznických centrech ve 13 zemích světa. A pokud se vrátíme k podepsanému Memorandu se společností LOM Praha, jejich zkušenosti nebudou zúročeny jen u strojů typu H-1. Už nyní oba partneři pracují na dalších projektech s cílem nabídnout mnoha zákazníkům z vojenské oblasti ty nejlepší služby včetně nezbytné logistické podpory. Pro úplnost pár slov o majiteli Bell Helicopter . Textron Incorporated se sídlem v USA je víceoborovou společností . Z leteckých výrobců jim patří firmy Cessna , Beechcraft , Hawker , Lycoming i mnoho jiných.  V Praze se tak můžete setkat se servisním zázemím uvedené společnosti i pro tyto výrobce. Ostatně , jde o renomované firmy a jejich letouny létají ke spokojenosti svých majitelů na našem nebi už mnoho let. Popřejme tak firmě Bell Helicopter co nejvíce spokojených zákazníků, což se jistě příznivě projeví v nových zakázkách jejich pražského zastoupení.

Bell 429WG

Bell 429 WG

Bell 429 CC

Bell 429 CC

Bell 412EPI

Bell 412 EPI

Bell 407GX kokpit

Bell 407 GX kokpit

Bell 505

Bell 505

Tematicky související články

Leave a Reply