První let nového Dornieru Seastar
Přidáno: 08. Duben 2020Autor: Lubor Obendrauf
Představovat firmu Dornier jistě není třeba. Legendární výrobce má sice za sebou opravdu velmi „turbulentní“ minulost včetně pádu až na samotné dno podnikání, přesto tato obchodní značka dodnes působí v leteckém průmyslu. Německý konstruktér Claudius Dornier se v minulosti stal doslova legendou v oblasti létajících člunů. Jako zajímavost můžeme uvést i to, jak před ukončením výroby dopravních letounů značky Dornier měly o některé z nich zájem tuzemské ČSA. Ale to je již jen historie …
V sobotu 28. března 2020 z letiště Oberpfaffenhofen (EDMO) v Německu vzlétl prototyp letounu Dornier Seastar CD2 s výrobním číslem 1003 a jeho testovací let trval 31 minut. Později řekl médiím další informace přímo firemní šéfpilot výrobce Dornier Seawings pan Wolfram Cornelius: „ První let proběhl úspěšně a potvrdil snadnou pilotáž modelu Seastar. Všechny systémy pracovaly bez potíží“. Samotnému vzletu ovšem předcházely mnohé pozemní testy a teprve jejich výborné výsledky umožnily letoun poslat do vzduchu. Prvním vzletem začal náročný testovací program, jehož vrcholem bude nezbytná certifikace nového létajícího člunu podle předpisů EASA a LBA.
Firma Dornier začala s vývojem typu Seastar tehdy označovaného jako CD1 před mnoha lety, avšak banky odmítly nejistý projekt spolufinancovat a proto byl bezmála před čtvrstoletím ukončen. Zdálo se, že půjde sice o velmi zajímavý, ale jen další letecký projekt, který nedostatek financí uvrhne v zapomnění. Naštěstí tomu tak ale nebylo. Dvojice čínských společností Wuxi Communications Industry a Wuxi Industrial Development již v roce 2013 zakoupila obchodní práva k tomuto projektu, známá letecké rodina Dornierů si však ponechala menší obchodní podíl.
Ohlédněme se ale přeci jen trochu do minulosti. Zcela původní projekt Dornier Seastar navrhl a začal uvádět v realitu Claudius Dornier mladší ještě během osmdesátých let minulého století. Nyní je nová generace Seastarů ozačována jako CD2 vybavena pokročilým „skleněným“ kokpitem – avionikou Honeywell Primus Epic 2.0, novým hydraulickým systémem a zcela zásadním podílem kompozitových dílů konstrukce draku letounu. A právě kompozitové díly šetří hmotnost letadla a především jej chrání proti korozi, což je u létajícího člunu zcela zásadní faktor. Firma Sumitomo dodala i speciálně upravený podvozek rovněž s vysokou ochranou proti korozi.
Při pohledu na nový stroj se hned pozná vskutku „dornierovský“ rukopis, kdy pohon zajišťuje dvojice spolehlivých motorů Pratt & Whitney Canada PT6A-135A s moderními pětilistými vrtulemi německé společnosti MT-Propeller. Motory jsou typicky pro firmu Dornier v tažno-tlačném uspořádání a konstruktéři je umístili do jedné velké aerodynamicky jemně vytvořené gondoly nad křídlo letounu. Vývoj nové varianty Seastaru CD2 byl zahájen v prvním kvartále roku 2016. Nový létající člun nabízí dolet až 1670 km (900nm) při maximální vzletové hmotnosti 5100kg. Cestovní rychlost je 333 km/hod (180 KTAS). Kabina letounu nabídne hned řadu různých interiérů – od celonákladového provedení (full cargo), přes VIP, klasickou pasažérskou verzi s pohodlnými sedačkami až po speciální verze jako jsou sanitní apod.
Dvojice čínských investorů ještě v listopadu 2018 posílila jmění firmy o dalších 150 milionů EUR, určených zejména na novou výrobní halu v Oberpfaffenhofenu, zatím se předpokládá plný náběh sériové výroby od ledna 2021. Zajímavý nový létající člun si postupně získává další a další zákazníky – nejen z Evropy, ale také z USA, Číny, Jižní Koreje, Austrálie i řady dalších zemí. V současné době probíhají i zajímavá jednání s dvojicí zájemců ze Spojených arabských Emirátů, kteří by chtěli letouny provozovat jako vodní aerotaxi s exkluzivním VIP interiérem. Popřejme tedy tomuto letounu mnoho spokojených zákazníků a bezpečný provoz jak ve vzduchu, tak i na zemi či vodní hladině. A kdo ví – možná se s ním setkáme jednou i na našem nebi.