Postřehy z Aerosalonu v Dubaji 2019
Přidáno: 02. Prosinec 2019Autor: Lubor Obendrauf
Před několika dny skončil Aerosalon v Dubaji, který přinesl mnohá překvapení a navíc také rekordní obchody v celkové výši 54,5 bilionu amerických dolarů. Hned řada výrobců letecké techniky den co den oznamovala nové a nové obchody, i když zástupcům některých firem z počátku do smíchu moc nebylo. To zdaleka ale neplatilo jen o firmě Boeing …
Dne 18.11.2019 byl slavnostně dubajský aerosalon symbolicky zahájen průletem Airbusu A380 společnosti Emirates v doprovodu týmu Al Fursan létajícího na strojích Aermacchi MB-339A a následně i další řady letadel včetně vojenských. Jako první se dal slyšet Airbus, když pyšně oznámil, jak dodá společnosti Air Arabia rovnou 120 letounů výrobní řady A320neo (20 x A321XLR, 27 x A321neo a 73x A320 neo), takže porazil Boeing s jejich letouny B737 MAX. Jde o nízkonákladovou leteckou společností sídlící ve Spojených arabských emirátech a všechny stroje budou dodávány v jedné cestovní třídě.
Po prvním dnu byla tak na světě hned celá řada slušných leteckých obchodů. Společnost Emirates objednala rovnou 50 letounů Airbus A350-900, dále Air Arabia výše zmíněné Airbusy. Bangladéšský Biman objednal dvojici Boeingů 787-9 a aerolinie Sun Express změnily své opce na závazné objednávky deseti Boeingů 737 MAX 8. Šlo o první objednávku MAXů od první poloviny března letošního roku. Oproti dřívějším chudým obdobím sklízely objednávky i turbopropy. Společnot Palma se sídlem v Dubaji podepsala „Letter of intent“, tedy závazek k nákupu hned 20 strojů De Havilland Canada Dash 8-400, ve stejný den podepsal nákup tří stejných letadel nigerijský těžební konglomerát Elin.
Druhý den se ozval i Boeing a to podpisem dokonce na 30 letounů B 737 MAX 8 pro společnost Air Astana, lépe řečeno pro její divizi FlyArystan. Jen zlí jazykové zapochybovali, kdepak na nákup seženou peníze, ostatně z této části světa by to nebylo poprvé, kdy by ve finále z nákupu rychle sešlo. Ale počkejme si na další vývoj. U Airbusu společnost Air Senegal podepsala nákup osmi A220-300 a dále společnost Flynas deset strojů A321XLR. De Havilland Canada získala objednávku od vlády Ghany na šest letadel Q400.
Kromě avizování nových nákupů se i velmi intenzivně jednalo. Problémy kolem letadel Boeing 777X a jeho následné certifikace dorazily až do pouštního království. V Dubaji se tak sešel prezident společnosti Emirates Sir Tim Clark s nejvyšším americké FAA Stevem Dicksonem. To asi není překvapením, jelikož právě Emirates objednaly 150 letadel uvedeného typu a dosud marně vyhlíží termín certifikace, situace už začíná být dost neúnosná. Pro Clarka bylo děsivým překvapením zjištění, že dle FAA by měla proběhnout certifikace B777X podobně jako to bylo u B737MAX, tedy jako u „bratrského“ typu. Na rovinu mu vyčetl, že to zavání stejným průšvihem jako s MAXy. Šéf FAA jej ale poněkud diplomaticky ujistil, jak celý proces proběhne řádně a dle všech předpisů. I zde ukáže čas, čí obavy se naplní …
Stranou nezůstaly ani vojenské zakázky, i když z různých důvodů se až tak často neoznamují oproti těm vyloženě civilním. Domácí vojenské letectvo Spojených arabských emirátů oznámilo finále jednání o nákupu dvojice letadel Saab GlobalEye, což je letoun včasné výstrahy s pokročilou elektronikou umožňující mimo jiné sledovat až několik stovek (!!!) letících cílů současně. Konstrukčně vychází z Bombardieru Global 6000. Spojené arabské emiráty také oznámily záměr nákupu třech letadel Airbus A330MRTT, jde o víceúčelová a tankovací letadla, jejich dodání by mělo proběhnout do dvou let.
Vraťme se opět do civilního sektoru. To, že se letouny Airbus A220 vcelku dobře prodávají, není žádnou novinkou. V Dubaji mimo jiné oznámila kanadská leasingová společnost Chorus Aviation Capital objednávku hned pěti letadel A220-300 pro společnost Air Baltic s dodáním během následujících 2-3 let. Stejné aerolinie mají již ve svém letovém parku dvacítku letadel stejného typu a jsou s nimi velmi spokojeni.Dokonce plánují do pár let létat jen tímto typem letadel a ušetřit díky sjednocení flotily nemalé finance. Doplnit můžeme i dalšího zákazníka na turbovrtulové letouny. Ze skupiny Aeroflotu letecká společnost Aurora podepsala závazek na nákup pětice letadel De Havilland Canada Dash 8-400, v současné době létá již deseti letadly stejného typu a stejným počtem Airbusů A319 (kdeže jsou ty řeči o jejich prodělečném provozu, že, naše ČSA …) K tomu kanadský výrobce získal ještě další písemné závazky na 34 letadel a majiteli firmy, což je Longwiev Aviation Capital tak tento obnovený projekt přináší slušný zisk. A to ještě před časem turbopropy po stránce objednávek skomíraly, ale dnes je tomu jinak.
V Dubaji se prezentovalo i mnoho vojenských letounů včetně vrtulníků, tyto létající exponáty byly doslova „obsypány“ vysokými důstojníky letectev řady zemí světa. Již tradičně byla k vidění ruská letecká technika. Mnoho důstojníků indického a mexického letectva navštívilo jejich expozici – aby ne, tyto dvě země již mnoho let patří k tradičním zákazníkům ruských a ukrajinských výrobců letecké techniky. Firma Thales, výrobce profesionálních leteckých simulátorů oznámila rovněž řadu zajímavých zakázek pro přední letecké společnosti a k vidění byly i expozice čínských výrobců. Číňané si ale marně lámou hlavu, jak zařídit prodeje jejich „originálních“ dopravních letadel od Ukrajiny na západ. Možná si mají vzít příklad od čínských výrobců automobilů, kteří západní trh vzdali, protože kromě ceny nemohli ničím konkurovat … K tomu byly k vidění i letouny s elektrickým pohonem a výrobci motorů se předhnáněli, kdo bude „zelenější“, tedy více šetrný k životnímu prostředí. Aerosalon v Dubaji se tak za posledních několik let postavil po boku Le Bourget nebo Farnborough a je jen potěšitelné, že se jej účastnily i firmy z naší země. Další ročník se uskuteční opět za dva roky.