Pilotinfo

Helicoptershow 2016 v Hradci Králové diváky nezklamala

Přidáno: 18. Květen 2016Autor:

V sobotu 14. května 2016 se na letiště do Hradce Králové sjelo i slétlo velké množství diváků, aby v jednom areálu shlédlo již tradiční Helicoptershow spojenou s neméně známou Rally Show, doplněnou ukázkami závodních speciálů celé řady kategorií. Po celou dobu foukal poměrně silný vítr, ale slunce to dokázalo vyvážit tak, že se všem nenamazaným podařilo i pěkně opálit. Naštěstí nepršelo, ale hned na začátku leteckého dne se pořadatelé museli omluvit zřejmě největší lákadlo – předvedení akrobacie na vrtulníku BÖ105, létajícího v barvách Red Bullu. Postupující studená fronta doprovázená četnými bouřkami doslova zahradila jeho cestu z domovského Salzburgu. Snad se tedy dočkáme za dva týdny v Pardubicích.

Jako určitý předkrm hlavního letového programu byl průlet vrtulníku Mil Mi-17 a stíhacího letounu Jas-39 Gripen, následovaný „klidným vánkem“ v podání letové ukázky dnes už historického stroje Piper PA-18 Super Cub. Shodou okolností před pár dny jsem si stejný letoun mohl vyzkoušet za letu a musím říci: létá snad i sám a velmi dobře! Díky „balonům“ hlavního podvozku se s ním dá přistát i mimo letiště a jeho provoz je opravdu nenáročný. Ostatně klasických Piper Cubů po válce od roku 1945 zde v naší zemi létalo dost a byly velmi oblíbené od soukromníků, přes aerokluby až po firmy.

zahájení Helicopter Show 2016

Zahájení hlavního programu jako již tradičně obstaral hromadný vzlet 13 vrtulníků a to byl okamžik, kdy oči všech diváků směřovaly na velkou skupinu „mixérů“ pomalu letících v ose dráhy. Impozantní zážitek, tohle se opravdu nevidí každý den… I další bod programu byl velmi zajímavý: skupina tří letounů Cessna 208B Grand Caravan provedla krásný průlet a předvedla, že i tak velký letoun je elegantní a navíc na našich OK registracích pořád vzácný stroj. Je to k nevíře, jelikož prototyp celokovového turbovrtulového hornoplošníku pro až 14 cestujících poprvé vzlétl již 9.12.1982 a od té doby světlo světa spatřilo více jak 1500 Grand Caravanů, což je opravdu velký úspěch. S doletem kolem 2000 kilometrů se v letecké dopravě rozhodně uplatní.

Cessna Grand Caravan Helicopter Show 2016

Na své si přišli i příznivci ultralehkých vrtulníků. Ty tam jsou časy, kdy se sem „na divoko“ vozily různé stavebnice takových strojů a pak byly zalétávány nejrůznějšími amatéry a to vedlo k celé řadě smrtelných nehod. Doba se ovšem rychle změnila, renomovaní výrobci v Hradci představili za letu hned několik typů: Ranabot CH77 nebo Compress. Další byly vystaveny na statické ukázce. Ale to už oblohu nad letištěm ovládl místní trumf z rukávu: MiG-15 UTI. Kdo z Vás jej viděl v akci, nezapomene. Letoun vyrobený původně ve Vodochodech létal v Polsku a později se oklikou přes USA vrátil po různých peripetiích zpátky do Čech. Pilot s ním ukázal pěknou akrobacii a je znát, že se s letounem opravdu nemazlil, ostatně proudová patnáctka leccos vydrží. Známý pilot- akrobat Petr Biskup předváděl hned dva zcela odlišné letouny. Zatímco Zlín Z-50 sklízel vavříny po mnoho let na akrobatických soutěžích, další stroj – Jakovlev Jak-18 není právě akro speciálem. Petr ovšem ukázal, jak i na této „bedně kytu“ (jak letoun někteří z pilotů přezdívají) se dá zaletět díky výkonnému motoru hned celá řada akrobatických obratů. Pěkná byla i ukázka akrobacie kluzáku Swift s pilotem Přemyslem Vávrou za řízením při hudebním doprovodu. Není divu, že naši piloti patří k mistrům světa v této letecké disciplíně!

MiG 15 UTI Hradec Králové Helicopter Show 2016

Petr Biskup Zlín Z 50 Helicopter Show 2016

Další bod programu byl rovněž tradiční – ukázka zásahu integrovaného záchranného systému u hromadné dopravní nehody. Na ploše letiště začalo hořet několik osobních vozů, rychlý zásah hasičů a zdravotníků doprovodily vrtulníky záchranářů včetně ukázek slanění z vrtulníku a přeprava zraněného v podvěsu i klasicky na palubě. A právě práce takových týmů je velmi potřebná, od dopravních nehod, přes zranění v obtížně přístupném terénu až po likvidaci lesních požárů například v horských oblastech. Vrtulníky pořadatelské DSA ukázaly, že jsou v této roli jako doma a zdatně jim sekundoval armádní W3A Sokol. A když jsme u pořadatelské DSA, její ředitel a současně pilot Dan Tuček byl na roztrhání – předváděl postupně několik typů vrtulníků, na jednom ukázal i možnosti akrobacie a předvedl zatím pro mnohé z nás poněkud exotický typ americké firmy Enstrom. Ve světě jich létá velké množství a právě společnost DSA a.s. je nabízí na celou řadu leteckých činností. Lehčí vrtulníky uvedeného výrobce spolehlivě slouží desítky let v často nehostinných podmínkách Kanady, USA i jiných zemí a za tu dobu si získaly mnoho zákazníků spolehlivým provozem i jednoduchou údržbou a ani po pilotní stránce nepatří k náročným typům. Proto slouží k výcviku létání na vrtulnících v mnoha pilotních školách po celém světě včetně Austrálie.

vrtulník Enstrom DSA Helicopter Show 2016

Zajímavým bodem programu bylo letové předvedení Aera L-39 Albatrosu. Což o to, u nás je to velmi známý typ, jeho pilot pan Miroslav Schützner je znám také jako velmi zkušený zalétávač celé řady vodochodských letounů – ovšem Albík s registrací OK-MJA se představil s firemními symboly společnosti DSA a.s. a mám pocit, že to byla možná i jeho premiérová dynamická ukázka na veřejnosti. Akrobacie byla velmi pěkná a zkušený pilot si poradil i s nepříjemným větrem. Zcela zvláštním úkazem na naší obloze jsou vírníky. Další zajímavé stroje s rotující nosnou plochou ovšem nejsou na českém nebi novinkou. Můžeme vzpomenout na známé „autogyro“ Cierva létající v letce firmy Baťa i jiné, které před válkou a nebo krátce po ní do roku 1950 byly u nás k vidění. V současné době se vírníky vrací na nebe a jejich obliba stoupá. V Hradci se představily typy Cavalon a Calidus, předvedly ukázky poklidného létání s dobrou ovladatelností. Létání s vírníky je více než nakažlivé a tak majitelů podobných strojů valem přibývá. Aby ne, pohodlná uzavřená kabina, v zimě účinné vytápění, snadná ovladatelnost i údržba, to vše z nich činí zajímavou techniku a navíc i finančně dostupnější než jiné létající aparáty.

Aero L 39 Albatros DSA Helicopter Show 2016

A přeci jen nebyli diváci ochuzeni o předvedení vrtulníku BÖ105! O jeho letovou ukázku se postarala soukromá firma, u níž dotyčný vrtulník spolehlivě slouží. I když už má toho nalétáno dost, pořád jde o spolehlivý typ a jeho dynamická ukázka byla skutečně působivá. Předvedeny byly i známé lehké vrtulníky s pístovým pohonem firmy Robinson. Od devadesátých let jich u nás létá čím dál více a jak je vidět, i o tuto kategorii „mixérů“ je stále zájem. Součástí programu bylo pěkné předvedení staré dobré klasiky : z Moravské Třebové přilétl letoun Aero C-104, i když na můj vkus pilot s typickou bílou šálou z něj „tahal“ o malinko více, než by se na stáří stroje slušelo … Přeci jen jde o dvouplošník v letech a některé obraty byly na rychlosti blížící se pádové, jak pronesl vedle mne jeden známý pilot, který na stejné kategorii letounů má přes 3000 letových hodin v jeho rodném Rakousku. K pěkným lehkým vrtulníkům se bezesporu řadí i předváděný Guimbal Cabri G2. Ladné tvary, rychlost letu kolem 160 km/hod, hmotnost 420kg a cena cca 285.000,- EUR z něj dělají zajímavou volbu pro adepty létání v dané kategorii lehkých strojů s rotující nosnou plochou.

vrtulník Gumbail Cabri G2 Helicopter Show 2016

Divácky vděčné byly i ukázky hašení požáru letounem Z-137T Agro Turbo, známého z našich polí. Pilot předvedl „utažené“ létání a bylo znát, že opravdu umí. Na statické ukázce bylo vystaveno více než 50 letounů a vrtulníků včetně legendární vojenské Cobry. Jak jsem mohl vidět, i sousední Rally Show byla velmi hojně navštěvovaná a v jednom místě se obě akce propojily : došlo k závodu v rychlosti mezi dvěma klasickými závodními vozy, speciálně upravená „Dakarská“ Tatra a vrtulník DSA a.s. s Danem Tučkem za řízením. Po staru šly závodní vozy rychle do vedení s Tatrou v závěsu, ovšem to rychle vzalo za své při otočce na dráze, kdy se vedení pochopitelně ujal Dan s vrtulníkem a už jej nepustil.

vrtulník Eurocopter DSA Helicopter Show 2016

Na závěr se sluší poděkovat pořadatelské firmě DSA a.s. v čele s Danem Tučkem, ten s velkým týmem udělal obrovské množství práce – i té, která na první pohled není jen tak vidět. Obě akce na hradeckém letišti se staly již tradicí a nám nezbývá, než se již nyní těšit na jejich další ročník. Bude to jistě jako s vínem: čím starší, tím lepší! Dámy i pánové, moc Vám děkujeme a za rok v Hradci opět na shledanou !

W3A Sokol Helicopter Show 2016 Eurocopter Ecureuil Helicopter Show 2016

vírník Helicopter Show 2016

Tematicky související články

Leave a Reply

Letadla na prodej
Prodej letadel Cessna a Maule, prodej leteckých motorů Lycoming a náhradních dílů s nízkými cenami.