Včera uběhlo 45 let od slavnostního představení Boeingu 747
Přidáno: 01. Říjen 2013Autor: Lubor Obendrauf
V pondělí 30.9.2013 tomu bylo neuvěřitelných 45 let od prvního představení ( roll-outu ) letounu Boeing 747 ! Je trochu smutné , že výrobce i některá významná letecká periodika o tomto neinformují… Nicméně šlo o významný mezník v civilní letecké dopravě a to hned v řadě okolností. Především svými rozměry…
Začátek celého náročného vývoje nového letounu spadá už na první kvartál roku 1965.Boeing paradoxně prohrál kontrakt ve vojenské oblasti na vývoj letounu C-5A.Měl ovšem v rukávu řadu zkušeností s projektem velkého letounu včetně řady ofukování modelů v aerodynamickém tunelu. Proto byla v lednu 1966 nakonec z asi padesáti variant možných velkokapacitních letounů vybraná ta , která se blížila pozdějšímu modelu B747. Tým konstruktérů mohl v dubnu stejného roku oslavit první vítězství : letecká společnost Pan American World Airways objednala rovnou 25 letounů nového typu !
To ale pro Boeing znamenalo začátek mnoha dalších prací – především na zcela novém výrobním závodě v Everettu , právě pro B747. Byl to veliký risk, jelikož letecká doprava v té době rozhodně nebyla v hledáčku bohatých soukromých investorů… a tak musely pomoci banky. Předpoklad výroby zněl na nejméně 488 strojů a dnes již víme , jak se jej mnohanásobně podařilo překonat ! Týmy jely doslova nadoraz v nepřetržitých směnách , kde pracovalo přes 25 000 lidí v opravdu náročných podmínkách. Dokončení prvního kompletního draku letounu se předpokládalo cca v říjnu 1968 a první let v prosinci stejného roku. Subdodavatelé dílů – a byly jich stovky – také skoro nespali. V září 1968 byly na drak stroje instalovány čtyři motory Pratt & Whitney JT9D-3 , ty byly důkladně prověřeny na létající zkušebně z upraveného bombardéru B-52E.
Pak už nastala ta slavnostní očekávaná chvíle. Už od časného rána se z celé Ameriky i ze zahraničí shromaždovali pozvaní hosté. Mnozí byli skoro vyděšeni velikostí výrobních hal a to ještě ani neviděli vlastní letoun. Výrobce celý ceremoniál „naladil“ v opravdu mezinárodním duchu, když se u trupu letounu po jeho vytažení shromáždil celý dav stewardek v kostýmech leteckých společností u nichž B747 brzy najde své uplatnění. Na speciálně připravené rampě tyto dámy „pokřtily“ ( některé omylem už při generálce… ) šampaňským první letoun doslova revolučního typu se znaky všech 27 objednávajících leteckých společností. A že to byl rachot mnoha láhví , naštěstí ne o samotný trup…
Další historie Boeingu 747 je obecně známa. Po prvním vzletu dne 9.2.1969 a po vyléčení dětských nemocí typu ( zdaleka ne takových jako u B787 Dreamliner ) letouny našly v mnoha dalších typových modifikacích domov u řady leteckých společností po celém světě. První stroj B747 s imatrikulací B747PA vzlétl na lince Pan Amu z New Yorku do Londýna dne 22.1.1970.
A byl to právě B747 , který zavedl doslova hromadnou přepravu stovek cestujících za velmi nízké náklady oproti jiným typům. Mnohé technologie dnes běžně v branži používané mají právě stopy ve vývoji B747. I když starší typy verzí 200 , 300 a už i 400 stojí odstavené na letištích v různých pouštních oblastech , stále mnoho letounů poctivě slouží. Svoji přezdívku „Jumbo Jet“ razí i po mnoha desítkách let bezpečného provozu. Ostatně moderní verze B747-800 je toho opravdu pádným důkazem. Na vývoji Jumba pracovala i řada našich krajanů – jména jako Patrick Joe Dvoracek , Milan Skala , Petr Dobias ( konstruktéři a specialista radio-elektro ) – už v té době krajané šířili dobré jméno našich leteckých odborníků , i když v dalekém a často nuceném exilu.
Takže pro B747 jedno důležité přání: kolik startů , tolik přistání !
Dobové video z výroby, křtu a prvního vzletu Boeingu 747
Dokument o historii Boeingu 747
Říjen 30th, 2013 at 22:28
Pěkný článek, díky za něj!
Budou i nějaké články k PanAm?
Listopad 1st, 2013 at 08:28
Dobrý den,Tome,
ano – časem dáme dohromady i článek o tomto dopravci , který létal k nám do Prahy. Dva z mých přátel pro něj dokonce pracovali . Lubor.
Prosinec 11th, 2013 at 08:49
Děkuji za hezký článek, mimochodem k 747 vyšla před mnoho roky hezká publikace s názvem The story of 747. Je tam řada zajímavých informací právě k přípravě výroby Jumbo Jetu.