Pilotinfo

Včera uběhlo 45 let od slavnostního představení Boeingu 747

Přidáno: 01. Říjen 2013Autor:

V pondělí 30.9.2013 tomu bylo neuvěřitelných 45 let od prvního představení ( roll-outu ) letounu Boeing 747 ! Je trochu smutné , že výrobce i některá významná letecká periodika o tomto neinformují… Nicméně šlo o významný mezník v civilní letecké dopravě a to hned v řadě okolností. Především svými rozměry…

Začátek celého náročného vývoje nového letounu spadá už na první kvartál roku 1965.Boeing paradoxně prohrál kontrakt ve vojenské oblasti na vývoj letounu C-5A.Měl ovšem v rukávu řadu zkušeností s projektem velkého letounu včetně řady ofukování modelů v aerodynamickém tunelu. Proto byla v lednu 1966 nakonec z asi padesáti variant možných velkokapacitních letounů vybraná ta , která se blížila pozdějšímu modelu B747. Tým konstruktérů mohl v dubnu stejného roku oslavit první vítězství : letecká společnost Pan American World Airways objednala rovnou 25 letounů nového typu !

První B747 Pan Amu 21 1 1970.Archiv L.Obendrauf

To ale pro Boeing znamenalo začátek mnoha dalších prací – především na zcela novém výrobním závodě v Everettu , právě pro B747. Byl to veliký risk, jelikož letecká doprava v té době rozhodně nebyla v hledáčku bohatých soukromých investorů… a tak musely pomoci banky. Předpoklad výroby zněl na nejméně 488 strojů a dnes již víme , jak se jej mnohanásobně podařilo překonat ! Týmy jely doslova nadoraz v nepřetržitých směnách , kde pracovalo přes 25 000 lidí v opravdu náročných podmínkách. Dokončení prvního kompletního draku letounu se předpokládalo cca v říjnu 1968 a první let v prosinci stejného roku.  Subdodavatelé dílů  – a byly jich stovky – také skoro nespali. V září 1968 byly na drak stroje instalovány čtyři motory Pratt & Whitney JT9D-3  , ty byly důkladně prověřeny na létající zkušebně z upraveného bombardéru B-52E.

První B747 dnes v Seattle.Archiv Museum of Flight

Pak už nastala ta slavnostní očekávaná chvíle. Už od časného rána se z celé Ameriky i ze zahraničí shromaždovali pozvaní hosté. Mnozí byli skoro vyděšeni velikostí výrobních hal a to ještě ani neviděli vlastní letoun. Výrobce celý ceremoniál „naladil“ v opravdu mezinárodním duchu, když se u trupu letounu po jeho vytažení shromáždil celý dav stewardek v kostýmech leteckých společností u nichž B747 brzy najde své uplatnění. Na speciálně připravené rampě tyto dámy „pokřtily“ ( některé omylem už při generálce… ) šampaňským první letoun doslova revolučního typu se znaky všech 27 objednávajících leteckých společností. A že to byl rachot mnoha láhví , naštěstí ne o samotný trup…

První roll out B747.Archiv L.Obendrauf

Další historie Boeingu 747 je obecně známa. Po prvním vzletu dne 9.2.1969 a po vyléčení dětských nemocí typu ( zdaleka ne takových jako u B787 Dreamliner ) letouny našly v mnoha dalších typových modifikacích domov u řady leteckých společností po celém světě. První stroj B747 s imatrikulací B747PA  vzlétl na lince Pan Amu z New Yorku do Londýna dne 22.1.1970.

První B747 v detailu.Archiv Boeing

A byl to právě B747 , který zavedl doslova hromadnou přepravu stovek cestujících za velmi nízké náklady oproti jiným typům. Mnohé technologie dnes běžně v branži používané mají právě stopy ve vývoji B747. I když starší typy verzí 200 , 300 a už i 400 stojí odstavené na letištích v různých pouštních oblastech , stále mnoho letounů poctivě slouží. Svoji přezdívku „Jumbo Jet“ razí i po mnoha desítkách let bezpečného provozu. Ostatně moderní verze B747-800 je toho opravdu pádným důkazem. Na vývoji Jumba pracovala i řada našich krajanů – jména jako Patrick Joe Dvoracek , Milan Skala , Petr Dobias  ( konstruktéři a specialista radio-elektro ) –  už v té době krajané šířili dobré jméno našich leteckých odborníků , i když v dalekém a často nuceném exilu.

Takže pro B747 jedno důležité přání: kolik startů , tolik přistání !

Dobové video z výroby, křtu a prvního vzletu Boeingu 747

Dokument o historii Boeingu 747

Tematicky související články

3 Responses to “Včera uběhlo 45 let od slavnostního představení Boeingu 747”

  1. 1
    Tom Says:

    Pěkný článek, díky za něj!

    Budou i nějaké články k PanAm?

  2. 2
    Lubor Obendrauf Says:

    Dobrý den,Tome,

    ano – časem dáme dohromady i článek o tomto dopravci , který létal k nám do Prahy. Dva z mých přátel pro něj dokonce pracovali . Lubor.

  3. 3
    Michael Doležal Says:

    Děkuji za hezký článek, mimochodem k 747 vyšla před mnoho roky hezká publikace s názvem The story of 747. Je tam řada zajímavých informací právě k přípravě výroby Jumbo Jetu.

Leave a Reply