Společnost NetJets představila ve Vodochodech nový letoun Challenger 350
Přidáno: 17. Září 2014Autor: Lubor Obendrauf
Včera, v úterý 16.9.2014 představila společnost NetJets Europe na letišti ve Vodochodech svůj nový letoun kanadského výrobce Bombardier – Challenger 350. Ten přiletěl na uvedené letiště o den dříve v rámci evropského předváděcího turné , aby se představil zástupcům tisku a především zákazníkům společnosti NetJets. Jeho přítomnost v ČR jen podtrhuje skutečnost , jak se trh v dané oblasti proudových obchodních letounů po letech stagnace rozvíjí a i v naší zemi má tato soukromá společnost desítky svých klientů.
Všechny pozvané hosty osobně přivítal pan Vadim Horizsny , viceprezident Netjets Europe. Stručně přestavil jejich společnost včetně aktuální situace na trhu s menšími a středními proudovými obchodními letouny včetně jejich programu tzv. podílového spoluvlastnictví letadel. V praxi jde o to , jak se podnikatelům nebo jiným zákazníkům létajícím například desítky hodin ročně stěží vyplatí nákup vlastního stroje. K běžným nákladům jako je palivo , provozní pojištění a všechny možné poplatky to znamená zaměstnat pár lidí , aby se majiteli o vše starali . Další možností je za vše platit vybranému provozovateli , což znamená další náklady navíc. Proto nabízí možnost spoluvlastnit podíl na vybraném typu letounu a tím mít svůj „balík letových služeb“ de facto stále k dispozici. Stačí zavolat svůj požadavek na let a společnost klientovi musí přistavit na letišti letoun do deseti hodin od telefonátu. Pokud by stroj v dané kategorii nebyl volný , automaticky klient dostane k dispozici letoun vyšší kategorie.
Vadim Horizsny dále uvedl , jak se jim podařilo již prodat podíly v hodnotě téměř celého nového letounu Challenger 350. Ostatně díky vylepšeným provozním výkonům , prodlouženému doletu a špičkovému vybavení si stroj nalezne pevné místo na evropském trhu vyšší střední třídy proudových obchodních letounů. Jejich „ideální“ klient nalétá kolem 70 hodin ročně a je logické , jak očekává odpovídající úroveň provozních i palubních služeb.
Pojďme se ale podrobněji podívat na jejich nový letoun. Už během roku 2010 objednala společnost NetJets u několika výrobců celkově neuvěřitelných 670 letadel v hodnotě přes 17,6 miliardy amerických dolarů , což je zatím největší obchod v oblasti soukromé letecké dopravy vůbec. Kanadský výrobce Bombardier postupně pracoval na vývoji nového dvoumotorového letounu , projekt „vyrostl“ až do podoby letounu Challenger 350. Ve své třídě středních obchodních letounů zatím nemá konkurenci. V závislosti na vnitřním vybavení může nabídnout až deset pohodlných sedaček pro cestující , které dopraví nonstop například z Los Angeles do New Yorku a nebo z Londýna do Tel Avivu. Maximální dolet letounu činí úctyhodných 5926 kilometrů s cestovní rychlostí 849 km/hod. Dvojice moderních proudových motorů Honeywell HTF7350 s maximálním tahem 7323 liber ( 33kN ) byla zvolena pro velmi příznivou spotřebu paliva a také tichý chod v celém rozsahu otáček. Motory jsou vybaveny účinnými obraceči tahu a tak Challenger 350 zvládne přistát při středním obsazení cestujícími a nákladem na pouhých 826 metrech. Pro start při maximální startovní hmotnosti 18416kg mu postačí velmi slušných 1474 metrů vzletové a přistávací dráhy letiště.
K pohodlí cestujících přispívá velmi dobrá zvuková izolace kabiny , stejně jako moderní systém palubní zábavy. Všechny materiály interiéru letounu jsou nejvyšší kvality – dřevěné dýhy, kůže, koberce, čalounění. To vše bylo vybráno přímo zástupci společnosti NetJets.
Vybavení pilotní kabiny je také na vysoké úrovni. Letoun Challenger 350 je vybaven pokročilou avionikou firmy Rockwell Collins Pro Line 21 Advanced. Velké LCD obrazovky mají minimální odlesk a velmi dobrou čitelnost při různém stupni osvětlení v pilotní kabině. Protože sám občas létám , vyzpovídal jsem jednoho z pilotů tohoto předváděného letounu. Ten si chválil právě avioniku , jejíž součástí je i kompletní elektronická letová dokumentace firmy Jeppesen. Tím pádem odpadá tahání klasické papírové letové dokumentace. Ovládací prvky jsou v kabině pilotů přehledně a logicky uspořádány a člověk si na ně velmi rychle zvykne. Zajímavostí je , jak u tohoto typu letounu zcela chybí klasický horní panel ovládání různých systémů nad hlavami pilotů. Tyto ovladače byly umístěny buď na střední konzoli mezi pilotními sedačkami a nebo jsou pohodlně umístěny na bočních stěnách vedle sedaček. Dobrou pomůckou je i barevný meteorologický radar Synthetic Vision Multiscann System. Sám mi sdělil , jak při létání v oblasti rychle se měnících tropických front je tato „výbavička“ opravdu k nezaplacení !
Nastavení autopilota je podobné jako u větších letounů stejné kategorie a umožňuje pohodlné létání . Letoun je velmi dobře řiditelný i v podmínkách silné turbulence a nemá snahu někam „padat“. Chválil si i výborný výkon motorů při stoupání : „ Pořádně jim naložíš a pohled na aktuální spotřebu paliva tě nevyvede z míry. Jen musíš mít na paměti , jak je třeba dodržet pro finální přiblížení zásadu – motory na volnoběh už na bodu počátečního přiblížení. Letoun je opravdu rychlý a mohlo by se ti stát, jak proplaveš nad dráhou a sedneš v její polovině“. Jde o zvyk a ten , kdo už létal třeba starší typy letounů Challenger , bude se v mašině cítit velmi brzy jako doma. Ovládání ostatních systémů letounu se takřka neliší od strojů firmy Dassault nebo Embraer.
Kabina je vysoká 1,83 metru a její šířka je více než 2,13 m. Letoun má větší okna kabiny než starší verze Challengeru 300 a má i větší a lépe vybavenou kuchyňku. Společnost NetJets plánuje nakoupit až 200 letadel uvedeného typu , z nichž první letoun byl dodán pobočce v USA již v červnu tohoto roku. V Evropě se Challenger 350 objeví v rámci sítě NetJets v první polovině roku 2015.
Společnost NetJets je součástí koncernu Berkshire Hathaway známého miliardáře Warrena Buffetta a byla založena již v roce 1964. NetJets Europe vznikla jako její pobočka během roku 1996 a dnes je největší soukromou leteckou společností v Evropě. Zaměstnává přes 1300 zaměstnanců a vlastní 130 letadel různých typů. Jejích služeb využívají majitelé mnoha firem , ale i sportovci jako tenisté Petra Kvitová nebo Radek Štěpánek. V současné době NetJets má v naší zemi již přes čtyři desítky klientů a věří , jak se jejich počet bude postupně zvyšovat. Moderní flotila letounů a plně kvalifikované posádky jsou zárukou kvalitních služeb. Představení letounu Challenger 350 v naší zemi je prvním krokem k zákazníkům , kteří požadují individuální přístup a rychlou přepravu nejen po Evropě.