Pilotinfo

Poslední lety Boeingů 737 u ČSA

Přidáno: 14. Leden 2013Autor:

V neděli 13.1.2013 nastal poslední den provozu dříve páteřního typu flotily ČSA – letounů Boeing 737. Ano , je to tak – čas nelze zastavit. Už dříve padlo rozhodnutí u našeho národního dopravce , aby zhruba od začátku roku 2013 zůstaly v letovém parku společnosti pouze letouny Airbus a turbovrtulové ATR. Smutné datum pro všechny – piloty , mechaniky, ale i širokou základnu leteckých fandů – spotterů a to nejen z Prahy. Ještě nedávno byly dva stroje opatřeny novým zbarvením jako „retrojety“ s modrými i červenými „vousy“ – v jakém letouny ČSA létaly před několika desítkami let. Kdo z nás mohl tušit , že toho již mnoho u ČSA nenalétají…

Zkusme se alespoň krátce ohlédnout po jejich dlouholeté službě u našeho vlajkového dopravce. Historicky první přílet Boeingu 737 v barvách ČSA se uskutečnil v sobotu 27.června 1992 krátce před jedenáctou našeho času. Letoun přiletěl ovšem z Bruselu, kde byl po přeletu od výrobce z USA ( z letiště Seattle – Boeing Field / BFI ) instalován kompletní interiér kabiny cestujících. V té době měl ovšem ještě americkou imatrikulaci N1790B a to z důvodu administrativního zdržení při objednávání letounu. Proto také osádku tvořili kapitáni Susan Darcy a David C. Carbaugh . Z našich pilotů je doprovodili na tomto letu kapitáni Miloš Kvapil a Stanislav Fiala. Letoun obdržel následně  imatrikulaci OK-XGA. Historicky 45 typ zařazený do flotily ČSA od té doby spolehlivě sloužil na mnoha linkách i charterových letech. Právě Miloš Kvapil byl i kapitánem jednoho speciálního letu , když ČSA přepravovalo papeže Jana Pavla II z jeho návštěvy v naší vlasti zpět do Říma.

Kostky byly vrženy a poslední den komerčního provozu Boeingů 737 opravdu nastal. Zajímavostí je bezesporu fakt , jak právě první dodané stroje vydržely ve službě u ČSA až do těchto dnů. U ČSA postupně létalo 30 letounů tohoto typu ve verzích 500 i 400. Na svoje poslední lety u společnosti se tak vydaly stroje Boeing 737-500 s registracemi OK-XGB, XGC a XGE. Škoda , že společnost nenaplánovala alespoň nějaký ten „rozlučkový“let tohoto typu pro zaměstnance a letecké fandy , jako to dělají s velkým úspěchem jiné společnosti. V těchto případech rozhodně nebyla o zájemce nouze …Fyzicky posledním přistáním letounu B737 ČSA na Ruzyni  bude v pondělí 14.1.2013  přílet stroje s registrací OK-XGD v 15:50 hodin z albánské Tirany , kde létal pronajatý společnosti  Belle Air.

A tak večer v uvedený den mezi osmou a devátou hodinou krátce za sebou tyto letouny hladce dosedly na vzletovou a přistávací dráhu ruzyňského letiště  na pravidelných linkách ze Ženevy,Kodaně a Frankfurtu. Uzavřela se tak jejich více jak dvě desítky let dlouhá služba u společnosti ČSA. Nutno dodat , že sloužily opravdu poctivě a řada z nás na ně bude léta vzpomínat. Co bude s nimi dále ? Náš dopravce se snažil všechny Boeingy 737 nabízet k prodeji , ale zřejmě se to zatím nepodařilo. V leteckých kuloárech se spekuluje o prodeji jejich motorů , draky letounů – pokud se neprodají – mohou ještě po nakonzervování nějaký čas zůstat na Ruzyni. Je ovšem otázkou, najde-li se pro ně kupující. Doufejme , že v tomto případě zůstane alespoň jeden letoun třeba pro ruzyňské učiliště, případně pro kbelské letecké muzeum. Díky všem , kteří tyto letouny pomáhali udržovat v provozu. Rozhodně jim patří místo v historii naší civilní letecké dopravy.

Fotografie: Martin Štěpánek , LKPR , 13.1.2013.

Tematicky související články

Leave a Reply