Pilotinfo

Několik poznámek k prvnímu vzletu nového Boeingu 777X

Přidáno: 27. Leden 2020Autor:

Po celé řadě odkladů nový Boeing 777X se majestátně poprvé vznesl k nebi a tím začala další kapitola amerického výrobce čelícímu hned mnoha velkým problémům, tak snad se mu po nějaké době začne blýskat alespoň na trochu lepší časy.

Boeing 777X první let

Prototyp B777X , respektive B777-9 vzlétl v sobotu  25.1.2020 z továrního letiště v Paine Field v 10:09 místního času, aby poté přistál ve 14:00 hodin místního času na letišti Boeing Field u Seattle. Celý program vývoje nového dopravního letounu jeho výrobce slavnostně oznámil už na dubajském aerosalonu v roce 2013 a ani nebylo překvapením, že prvním zákazníkem se stala tamní společnost Emirates. Její zástupci by měli v ideálním případě převzít svůj první B777-9 kolem poloviny ledna 2021. Samozřejmě pokud všechny nezbytné zkoušky budou zakončeny certifikací nového typu letounu. A jak se americká FAA nechala již dříve slyšet, rozhodně se nebude opakovat model „zrychleného“ schvalování jako v případě Boeingů 737 MAX..

Boeing 777X

Již od počátku vývoj nového letadla provázely různé problémy, ty v praxi vyvrcholily u dvojice motorů GE Aviation GE9X s tahem každý po 467 kN. Výrobce motorů z počátku hrál trochu „mrtvého brouka“ a teprve když na něj začali tlačit přímo koncoví zákazníci a vyhrožovat, jak v případě trvajících potíží přestanou používat jimi vyráběné motory…, teprve poté se začalo pracovat na jejich vylepšení. Celý program testování B777X za letu se tak musel přesunovat na rok 2020, což firmě Boeing na renomé právě nepřidalo. Naopak, nyní výrobce čelí snad jedné z největších krizí od svého založení, když i další jeho programy (včetně kosmického – pozn. autora) firmu vytrvale táhnou níže a níže. Uvedený neradostný trend snad nová „tripple sedma“ pomůže trochu zbrzdit, i když čas ukáže, jaký bude reálný vývoj dalších událostí.

Boeing 777X pojíždění

První dva pokusy o vzlet musely být odloženy z důvodu velmi špatného počasí a teprve třetí termín minulou sobotu konečně vyhověl. Média od té doby opakují, že jde o nejdelší létající dopravní letoun na světě, kdy je délka trupu plných 76,7 m, při dvoutřídní konfiguraci sedaček letoun přepraví 426 cestujících s doletem 13 500 km.  V současné době má Boeing na nový typ letadla 309 objednávek a o dalších intenzivně jedná zejména v oblasti jihovýchodní Asie. Tabulková cena jednoho nového B777-9 je uváděna v rozpětí 441-450 milionů amerických dolarů.

Boeing 777X první vzlet

U nového letounu bylo použito hned celé řady nových konstrukčních řešení. Mezi těmi asi nejvíce viditelnými jsou sklápěcí konce křídel, kdy každé z křídel je delší hned o 11 stop – například oproti Airbusu A350 či starším verzím Boeingů 777. Aby letoun vyhovoval provozu na letištích typu E, jsou jeho konce upraveny tak, že se vyklápí po přistání před vyjetím na pojížděcí dráhu směrem vzhůru (tím připomínají klasické winglety) a letoun tak může bez problémů pojíždět až na stojánku k terminálu, aniž by potřeboval nějaká speciální stání.  Nové motory mají nejméně o 5% nižší spotřebu paliva než ostatní konkurenti a oproti starším B777-300ER je to dokonce o plných 10%!  Jsou také méně hlučné. Zcela nové je i křídlo vyrobené pouze z kompozitů o vysoké pevnosti, to je velmi lehké a má vyšší aerodynamickou účinnost. Také v kabině cestujících je hned celá řada změn. Především jde o zcela nová a mnohem větší okna (162 čtverečních palců), což je o 29% více než u řady běžných dopravních letounů ve stejné kategorii. Dále jsou umístěny v prostorné kabině cestujících větší schránky na zavazadla, k pohodě cestujících přispěje i nový typ osvětlení LED, u něj se dá měnit jak barva světla, tak i jeho intenzita.  Změny jsou patrné i v pilotní kabině, které vévodí nové a velké dotykové displeje, ty mají interaktivní tlačítka pro snadné ovládání a jde o vylepšené modely vyzkoušené již pětiletým provozem, jsou plně kompatibilní se stávajícími verzemi B777. Přehledné symboly ulehčují ovládání systémů letounu a snižují tak pracovní zátěž posádek. A na závěr ještě pro mnohé letecké společnosti zajímavé srovnání : oproti Airbusům A350-1000 má nový B777-9 o 10% nižší provozní náklady a to může být velmi zajímavý argument pro nákup nových letadel do flotily.

Boeing 777X nový

Boeingu můžeme jen popřát, aby letové zkoušky B777-9 dopadly co nejlépe a po obdržení certifikace se s novým letounem můžeme potkat i u nás v Praze, kam společnost Emirates z Dubaje již mnoho let létá.

Foto: použité fotografie archiv společnosti BOEING

Štítky: , ,

Tematicky související články

Leave a Reply