Farnborough 2018 ve znamení žní pro jety, nezájem o turbopropy
Přidáno: 30. Červenec 2018Autor: Lubor Obendrauf
Nedávno skončený letošní aerosalon v anglickém Farnborough ukázal doslova turbulence, ve kterých se nyní výrobci letecké techniky nacházejí. Firemní velikáni Boeing a Airbus si to rozdávali ve velkém, ale ani u menších společností si obchodníci nervali vlasy zoufalstvím. Byly ale i výjimky. Nikdo totiž ani náhodou nečekal naprosté fiasko prodeje turbovrtulových dopravních letadel! Ano, za celou dobu konání aerosalonu bylo prodáno pouhých 8 letadel …
Mnozí výrobci letecké techniky k tomuto prestižnímu aerosalonu směřovali své zákazníky, aby na tomto tradičním místě uzavírali již delší dobu projednávané obchody. A nebylo jich zrovna málo. Začneme ovšem rovnou našimi vystavovateli. Aero Vodochody po delší době „odhalilo“ spolupráci s přední izraelskou společností Elbit (u které mimochodem pracuje několik našich krajanů, což naše bodrá média zatím nepochytila) a představilo nový typ lehkého bitevníku L-259 právě s izraelskou avionikou a dalšími systémy. Dodavatelé tohoto projektu byli pečlivě vybíráni, aby se neopakovala historie s L-159 Alca, protože díky americkým, britským a italským komponentům (a složitému obchodování díky různým vývozním zákazům do určitých oblastí světa) se tyto letouny staly prakticky neprodejnými. To nyní nehrozí. K tomu Aero oznámilo již první zákazníky na letoun L-39 NG, jde o portugalskou společnost SkyTech (10 strojů a 6 dalších opcí) a dále americkou RSW Aviation, což je mimo jiné poskytovatel vojenského leteckého výcviku a služeb nejen v USA. Ti objednali 12 nových L-39NG a také přestavbu starších 6ks L-39 na požadovaný standard L-39CW.
Ostatně pod hlavičkou Ministerstva průmyslu a obchodu se na aerosalonu představili další ve světě známé české firmy – například výrobce menších proudových leteckých motorů a příslušenství PBS Velká Bíteš, dále společnost Ray Service, což je výrobce kabeláží – ti jednali o dodávkách pro BAE Systems a MBDA. Další společností byla Aveo Engineering dodávající léta mimo jiné pro firmu Boeing letecké reflektory s vysokou intenzitou svitu. Na veletrhu se ale prezentovaly i další české společnosti, které raději jednaly samy, protože mají „různé“ zkušenosti s agenturami CzechInvest a CzechTrade, jak mi někteří již dříve potvrdili. Ne že by jejich pracovníci svoji práci nezvládali, ale zahraniční partneři dávají často přednost jednání bez prostředníků, pak se teprve uzavírají reálné zakázky. Aero Vodochody se prezentovalo i na stáncích svých zákazníků, kterým dodává různé komponenty – například u brazilského Embraeru.
Jak jsme již v úvodu zmínili, centrem dění byl tradiční souboj Airbusu s Boeingem o nové zakázky na dopravní letouny. Ve finále to byl americký výrobce, kdo získal více kontraktů. Evropský Airbus získal nakonec 431 objednávek pro svá letadla, zatímco jeho zámořský rival podle posledních informací získal 673 objednávek a to včetně těch předběžných. Musíme si také zvykat u Airbusu na jednu opravdu zásadní změnu, kdy doslova před pár dny došlo po obchodní stránce k „přeznačení“ letounů Bomardieru CSSeries na Airbus A220 (včetně airbusovského kabátu předváděných letadel) a objednávky prvních zákazníků na sebe nenechaly dlouho čekat. Zato Boeing už léta klasicky kraluje v oblasti dodávek letadel pro dlouhé tratě s modely B777-300, v závěsu za nimi se drží velmi dobrý prodej modelů B787 Dreamliner a „stálice“ B 737MAX. Navíc se americkému výrobci dařilo prodat i čistě nákladní letouny: 48 B777F a pět B747-8F. Co ale oba výrobce spojuje, je mizivý zájem o velké pasažérské letouny: Boeing 747-800 a samozřejmě médii pořád dokola omílaný Airbus A380.
U posledně jmenovaného typu ale přeci jen k nějakému posunu došlo. Airbus oznámil 20 objednávek na tento typ, ale jde jen o uzavření smlouvy na aerosalonu poté, co obchodníci se zákazníky zastoupenými zejména spol. Emirates vše již dříve dojednali. Tím posunem je pro mnohé předvedení prvního „second-hand“ A380 ve Farnborough létajícího v pestrých barvách společnosti Hi Fly. Celkově čtrnáctý uživatel A380 sáhl po letounech dříve létajících u Singapore Airlines. Navíc jde o portugalskou investiční společnost a ta už nyní nabízí aerolinkám obra A380 jako tzv. mokrý leasing (wet lease) ACMI – letadlo, posádka, údržba a pojištění v jednom. Uvidíme, jak se jim bude dařit. Airbus mírní svůj optimismus v oblasti prodeje nových A330Neo. Na ně sice získal několik desítek objednávek přímo ve Farnborough, ale…prodeje jsou stále hluboko pod původními plány.
Celkově ale byl na letošním aerosalonu znát úbytek vystavovatelů a co si budeme povídat, on-line obchody dělají prostě své. Kromě gigantů Boeingu a Airbusu měly velké expozice hlavně Italové, jinak šlo spíše o expozice poněkud „udržovacího a marketingového charakteru“ – prostě šlo o to leteckému světu říct: hle, stále jsme zde! Jistě, byly předvedeny mnohé novinky včetně projektů blízké budoucnosti, ale čas teprve ukáže, zda-li ten či onen z výrobců vsadil na tu správnou kartu. Samozřejmě vystavovaly i firmy z východu. Takový Antonov předváděl model AN-178 a v jeho expozici bylo opravdu plno. Byly zde uniformy generálů mexického, indického i pakistánského letectva a ty v Evropě jen tak někde nepotkáte. Výrobce se také netajil dodávkami modernizovaných letadel několika jihoamerickým armádním zákazníkům. Například Mexiko je jeho tradiční odběratel, ale probíhala zde i jednání nejmenované australské těžařské firmy hledající vhodné nástupce svých starých C-130 Herculesů.
Doslova „bonbónkem“ bylo představení staronového Boeingu 727, nyní ve variantě B727 2S2F (RE) v provedení pro boj s ropnými skvrnami. I když dva letouny v této úpravě již létají od roku 2013 a 2014, nedávno byly upraveny ještě účinnějšími technologiemi pro nasazení při ropných haváriích. Smolařem výstavy byl regionální letoun Mitsubishi MRJ90, který při vytlačování místní push-back agenti poškodili (promáčklý kryt radaru na přídi) a proto byl jeho předváděcí let dne 17.7. zrušen. Celý projekt se dosud nesl s řadou zpoždění, ale přesto se už na něj ozvali první zákazníci.
Letošní aerosalon ve Farnborough opět ukázal nové trendy v letectví, návštěvnost přes 100 000 lidí také nebyla jistě špatná, ale jak už jsme předtím uvedli, teprve blízká budoucnost ukáže, které typy budou nosné pro jednotlivé výrobce. V civilní letecké dopravě přibývá objednávek nízkonákladových dopravců a mnoho letadel se dobře prodává v jihovýchodní Asii. Nezbývá než si přát, aby i naši letečtí výrobci mohli ze světového leteckého „koláče“ ukrojit co největší díl.