Pilotinfo

easyJet hledá způsoby jak snížit spotřebu paliva

Přidáno: 02. Únor 2016Autor:

easyJet se chce zaměřit na snižování uhlíkové stopy, a proto si stanovil nové cíle pro rok 2020 – v následujících pěti letech snížit o 7 % své dnešní emise, které činí 81,05 gramu CO2 na cestujícího a kilometr. To následuje po jejich 28 % snížení v předchozích 15 letech. easyJet investuje do nejnovějších technologií, zakládá si na efektivním provozu a zaplňuje většinu svých sedadel, v důsledku čehož je uhlíková stopa cestujícího společnosti easyJet o 22 % nižší než u tradiční aerolinky na stejné trase. ‎‎

V konceptu hybridního letadla se aerolinka inspirovala u studentů univerzity Cranfield, světového lídra ve vzdělání a výzkumu v oblasti technologií a managementu, kteří dostali v listopadu 2015 v soutěži na oslavu 20 let společnosti easyJet za úkol přijít s nápady, jak by mohla letecká doprava vypadat za dvacet let. Koncept hybridního letadla využívá vodíkových palivových článků uskladněných v nákladovém prostoru letadla. Inovační bezemisní systém umožňuje zachytit energii při brždění při přistání a je použit k dobíjení lehkých baterií systému, když je letadlo na zemi (podobně jako je tomu u systému rekuperace kinetické energie (KERS) u vozů Formule 1). Energie následně může být využita letadlem – např. při pojíždění – bez nutnosti použití motorů. Díky vysoké frekvenci a letům na kratší vzdálenosti spotřebuje aerolinka přibližně 4 % paliva ročně právě na pojíždění na letištích. Průměrná doba pojíždění letadla easyJet je 20 minut na jeden let – to odpovídá přibližně 4 milionů mil ročně nebo osmi cestám na Měsíc a zpět. Každé letadlo by mělo motory v kolech hlavního podvozku a elektronika a ovládání systému by dávalo pilotům kompletní kontrolu nad rychlostí, směrem a bržděním letadla během pojíždění. Systém by tak snižoval, možná dokonce až úplně odstranil, potřebu tahačů k manévrování letadel do a ze stanovišť, což by také zkrátilo časy na otočení a zvýšilo časovou přesnost letů. Jediným odpadním produktem systému je čerstvá čistá voda, která by mohla být použita k doplnění vodního systému letadla v průběhu letu.

Návrh byl vyvinut technickým ředitelem společnosti easyJet Ianem Daviesem a jeho týmem, který pracoval s některými nápady od studentů a s vlastními myšlenkami easyJet. „Ve společnosti easyJet se neustále snažíme přinášet nové digitální a strojírenské technologie. Návrh hybridního letadla, který dnes předkládáme, je zároveň vizí budoucnosti a výzvou pro naše partnery a dodavatele, aby i nadále posouvali hranice k dalšímu snižování uhlíkových emisí. Jedná se také o skvělý výsledek našeho strategického partnerství s univerzitou Cranfield,“ komentoval technický ředitel společnosti easyJet Ian Davies.

„Velmi nás těší, že můžeme spolupracovat se společností easyJet na tomto projektu, který je jasným příkladem toho, jak můžeme společně inovovat. Cranfield je univerzita pro speciální postgraduální vzdělávání, která nabízí moderní a praktické vzdělávání a výzkum. Jsme celosvětově uznávaní pro plnění potřeb podniků, vlád a širší společnosti. Naši studenti předvedli v soutěži „Budoucnost létání“ několik zajímavých vizí letecké dopravy v roce 2035 – představili ekologická řešení, operační vylepšení, a nápady, jak zlepšit zkušenost zákazníků. Těšíme se na další rozvíjení tohoto konceptu,“ dodal Dr. Craig Lawson z univerzity Cranfield.

easyJet a univerzita Cranfield loni podepsali dohodu o tříletém strategickém partnerství s cílem sdílet inovace a znalosti. Jako část oslav 20. narozenin společnosti easyJet byli studenti univerzity Cranfield požádáni, aby soutěžili ve čtyřech kategoriích – design kabiny, design letadla, letištní praxe a praxe za letu. Porotci v easyJet a Cranfieldu obdrželi velké množství průkopnických návrhů od studentů letectví. Další inovativní nápady zahrnovali mimo jiné např. dynamická křídla, která mění tvar za letu, super-efektivní povrchovou úpravu „žraločí kůži“ na snížení povrchového tření, v kabině pak ultra lehká sedadla, sedadla z uhlíkových vláken se zabudovaným bezdrátovým telefonem a dobíjecími panely na tablet.

easyJet dnes provozuje flotilu o více než 240 letadlech Airbus A319 a A320, jejichž průměrné stáří je pouze 6 let. Aerolinka bude od června 2017 přijímat dodávku strojů A320neo a tato nová letadla budou mít o přibližně 13 % – 15 % nižší spotřebu paliva než stroje, které budou nahrazovat.

easyJet 250th Airbus

Štítky:

Tematicky související články

Leave a Reply