Pilotinfo

Detailnější pohled na situaci kdy dva letouny přišly o motor za letu v jednom dni

Přidáno: 03. Březen 2021Autor:

Exploze motoru za letu je dnes výjimečnou událostí, ale občas se stane. Jenže… když v jednom dni tato událost nastane u dvou letounů nezávisle na sobě, to snad už nemůže být ani náhoda. Světové agentury kolem toho uvedly tradičně spoustu zavádějících informaci v honbě za senzací, pojďme se proto na tyto události podívat více realisticky.

Boeing 777-222 United Airlines

Pro někoho smůla, pro jiné zanedbaná údržba, případně konstrukční vada motorů z výroby. To vše se mi logicky honilo hlavou, když jsem poprvé uslyšel o události, kdy dvěma letounům výrobce Boeing doslova explodovaly motory během letu, přesněji řečeno u každého stroje jeden. Původně jsem očekával novinářskou kachnu nějakého pisálka, ale když s tím vyšly ven i velmi seriózní agentury, omyl by vyloučen. V sobotu 20. února měli cestující v Boeingu 777-222 s registrací  N772UA letecké společnosti United Airlines  na lince do Honolulu doslova o zábavu postaráno. Krátce po odpoutání letounu ze vzletové a přistávací dráhy letiště v americkém Denveru došlo u jednoho z jeho motorů k závadě – utržení několika lopatek fanu, tedy jeho nízkotlaké části a motor chvíli poté zachvátil požár. Posádka ihned spustila hasící systém a většinu plamenů se podařilo rychle uhasit. Bohužel v důsledku toho došlo k pádu řady součástek motoru do obytné oblasti. Z dostupných fotografií bylo vidět trosky motoru dopadnuvších před několik obytných domů ve čtvrti Broomfield a jen s velkou dávkou štěstí se nikomu nic nestalo. Šlo o oba boční kryty motoru a další jeho části.

Boeing 777-222 United Airlines detail motoru

Stroj byl vybaven dvojicí proudových motorů Pratt & Whitney PW4077 a po startu z dráhy 25 ve 13:04 místního času směr Honolulu došlo po zhruba čtyřech minutách k této události. Posádka vyhlásila stav nouze, uhasila motor a nakonec bezpečně přistála na letišti vzletu ve 13:28 místního času. Na palubě bylo 241 cestujících a ani jim či někomu z posádky se nic nestalo. Podle prvotních informací z vyšetřování NTSB (National Transport Safety Board) bylo zjištěno, že mimo výše zmíněných na zemi nalezených součástek motoru došlo k rozlomení dvou lopatek nízkotlaké části, tedy tzv. fanu. Jedna lopatka se odtrhla u kořene jejího zámku v oběžném kole a druhá zhruba v polovině její délky. Americká FAA nařídila okamžité prohlídky motorů tohoto typu u všech letadel a společnost United Airlines ihned „uzemnila“ všechny své letouny B777 vybavené těmito motory do doby, než proběhnou jejich prohlídky. Řada cestujících z tohoto letu ihned poslala videa a fotografie na sociální sítě, takže se o nehodě velmi rychle vědělo po celém světě.

Honolulu Emergency Landing

Aktérem další letecké mimořádné události byl nákladní Boeing 747-412 (BCF) letecké společnosti Longtail Aviation  s registrací VQ-BWT na letu č. LGT5504 z Maastrichtu do New Yorku na letiště JFK. I zde krátce po startu došlo během stoupání k závadě na motoru č.1, šlo o typ Pratt & Whitney PW4056. Stejně i u tohoto stroje došlo rozlomení lopatek nízkotlaké části a následnému pádu mnoha součástí motoru na obytnou část Meerssenu, kde bohužel došlo na zemi ke zranění starší ženy a dítěte. Toto místo je vzdáleno kolem dvou kilometrů od konce vzletové a přistávací dráhy letiště v Maastrichtu, odkud stroj chvíli předtím vzlétl. Posádka ihned vyslala nouzové volání, uhasila poškozený motor a v letové hladině 100 v přidělené oblasti řídícím letového provozu vypustila část paliva . Následně byl let přesměrován na letiště v Liége a to z důvodu delší vzletové a přistávací dráhy. Tam poškozený stroj bezpečně přistál v 17:10 místního času zhruba jednu hodinu od vzletu z letiště Maastricht. I tento incident se vyšetřuje a v současné době se hovoří buď o výrobní závadě na lopatkách nízkotlaké části a nebo zde mohla mít i podíl zanedbaná údržba.       Starší žena utrpěla lehčí zranění na hlavě a byla převezena do nemocnice, ke zranění dítěte došlo v okamžiku, kdy se snažilo zvednout jedu ze součástek ze země a popálilo si o ni ruku. Obě zranění naštěstí nebyla vážná.

Boeing B 747 Longtail

Dramaticky působící fotografie zachytily mimo jiné i jednu z utržených lopatek, ta se doslova zesekla do střechy jednoho osobního vozu. Obě dvě letecké mimořádné události se i nadále vyšetřují a výrobce leteckých motorů Pratt & Whitney bude mít jistě co vysvětlovat. V nedávné době totiž došlo k podobným závadám u jejich motorů u několika různých letounů a posádkám se vždy podařilo bezpečně přistát. Tyto incidenty se ale nelíbí americké FAA i NTSB a tvrdě vyžadují účinná opatření, aby k podobným událostem již nedocházelo. Přitom ještě nedávno výrobce prohlásil, jak má možné únavové lomy na lopatkách nízkotlakých částí svých motorů „pod kontrolou“ a nepředpokládá, že by se podobné havárie opakovaly. Hluboký omyl.  Nakonec celkově 118 Boeingů 777-200 s motory výrobní řady PW 4000-112 bylo „uzemněno“ a detailní inspekci letounů doporučily mimo amerických i úřady v dalekém Japonsku, kde tyto stroje také létají. Uvedené pohonné jednotky jsou na starších verzích B777-200, zatímco novější letouny mají motory výrobce GE. V Japonsku s problémovými motory létají B777 Japan Airlines a ANA, poté i korejský Korean Air. V USA oproti tomu jde výhradně jen o stroje United Airlines. Přitom japonští piloti B777 měli podobný problém, takže za poslední dva roky byly zaznamenány tři velmi podobné incidenty tohoto druhu.

Podle tiskové zprávy výrobce Boeing je aktuálně s problémovými motory v provozu 69 letadel, dále 59 ostatních je dlouhodobě odstaveno z důvodu koronavirové krize a následného omezení letů. V tomto případě letecké společnosti výpadek uvedených letadel mohou bez větších problémů nahradit. Uvidíme časem, jak dopadne vyšetřování obou událostí. Problém je to především výrobce motorů Pratt & Whitney a letecké společnosti mohou logicky požadovat kompenzace svých nákladů na náhradu uzemněných letadel.   Snad se s tím výrobce motorů v této nelehké době vyrovná a uzemněné letouny se vrátí postupně do běžného provozu.

lopatka z Boeingu B 747 ve střeše auta

Tematicky související články

Leave a Reply