ČSA se díky Travel Service staly soukromým podnikem
Přidáno: 02. Duben 2015Autor: Lubor Obendrauf
V tomto týdnu letecká společnost Travel Service oznámila, že nakoupila další balík akcií ČSA a v současné době je s 34% akcií druhým největším akcionářem firmy. Zhruba před třemi měsíci Evropská komise uvedený obchod schválila. Další rozložení vlastnictví – Korean Air má 44%, státu připadá 20% a zbylá dvě procenta patří už dlouho České pojišťovně. Právě v dnešní pro aerolinie velmi turbulentní době může mít uvedený krok přímý vliv na další dění u národního dopravce. Travel Service sice prohlásil, že nemá v plánu nějaké „sekání hlav“, avšak zcela jistě dojde k postupnému propouštění manažerů dosazených často po tzv. stranické linii. Takoví „odborníci“ se ve firmě na mnoha postech ještě nacházejí, což je léta veřejným tajemstvím…
Pro veřejnost se sice prohlašuje, jak se situace v ČSA díky restrukturalizačnímu plánu stabilizovala, jde ovšem o suché tiskové prohlášení. Ke skutečné stabilitě má firma ještě hodně daleko … Stačí připomenout nedávné doby, kdy se jedním dechem otevíraly nové linky, které se po krátkém čase v tichosti raději ukončily. Samozřejmě se záporným hospodářským výsledkem, ke kterému se ti „ostřílení manažeři“ raději nehlásí. Není divu. V okolních zemích by následoval bezprecedentní vyhazov, soudní jednání o náhradu škody, propadnutí osobního majetku a hlavně doživotní zákaz práce v branži. Podívejte se na ex-manažery Siemensu v Německu a nebo aerolinek KLM v Holandsku. Ne tak v Čechách. Tady se pan manažer polituje, vždyť on je vlastně oběť, chudákovi to prostě nevyšlo a o co jde ? A svět opět žasne, co je u nás možné. Nedávno jsem byl jako host svědkem jednání jistého poslaneckého klubu, když se projednávala „mise“ jednoho člena jejich strany právě v ČSA. Zástupce šéfa partaje hřímal na ostatní: „Proboha,pánové,všichni víme jaký je to lempl, cvok a nervák ! Ale je náš, náš, chápete, krucinál !“. Tohle opravdu nepotřebuje komentář.
Ale zpět k tématu. Zástupce Travel Service budou zasedat v dozorčí radě ČSA, avšak zatím nebudou mít své zástupce v představenstvu a dozorčí radě. Představenstvo i dozorčí rada zůstává ve stejné sestavě, jen budou zastupovat i zájmy Travel Service a Českého aeroholdingu. Korean Air svůj podíl zhruba před dvěma lety získal za 61 milionů českých korun, což je spíše symbolická částka. Právě Travel Service musí nejdříve provést důkladnou analýzu vše finančních toků ČSA. Teprve poté uvidí, zda-li pošlou finance na další stabilizaci národního leteckého dopravce. Tisková mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková uvedla, že od doby podpisu smlouvy ČSA s Korean Air poklesl vlastní kapitál ČSA o necelých 500 milionů korun a kumulovaná ztráta celé společnosti se blíží částce 5,5 miliardy korun.
I letos ČSA otevírají další nové linky. Travel Service po zjištění skutečného stavu „bez příkras“ bude muset provést za provozu nezbytné změny, aby se hospodaření společnosti podstatně vylepšilo. Měly by v dohledné době zmizet zvyky ze starých dob ,kdy do hospodaření firmy hovořili více lidé zvenčí, než vlastní manažeři. Ostatně Travel Service má mnoho let zkušeností ve stejném oboru. Po více jak 18 letech činnosti mají letos na hlavní sezónu k dispozici 42 letadel a mimo ČR působí i v Polsku, na Slovensku, v Maďarsku, stejně jako do dalších zemí pronajímají svá letadla včetně posádek ( tzv. ACMI – letoun,posádka,údržba, pojištění). Ke konci roku 2013 tato společnost zvýšila hrubý zisk na více jak 218 milionů korun a měla v té době přes 1200 zaměstnanců. Snad se tedy Travel Service tato akvizice vydaří a český zákazník bude mít možnost létat za rozumné peníze do dalších destinací přímo z pražského ruzyňského letiště. ČSA patří k nejstarším leteckým společnostem světa a mimo jiné i proto je třeba jim přát návrat mezi stabilní dopravce.