Boeingy 747 British Airways za sebou mají poslední let
Přidáno: 16. Říjen 2020Autor: Lubor Obendrauf
O vlivu koronaviru na leteckou dopravu jsme už několikrát psali. Letecká společnost British Airways se v souvislosti s drasticky sníženou poptávkou po dálkových letech rozhodla ukončit provoz všech jejich Boeingů 747 a v lepším případě je nabídnout k prodeji, v tom horším na náhradní díly a zbytek do šrotu. Realita byla ovšem hodně smutná, jelikož údajně se podařilo najít jen jednoho kupce pro jejich Boeing 747-400…
Byl čtvrtek 8.10.2020 a na londýnském letišti Heathrow proběhlo rozloučení s poslední dvojící Boeingů 747-400 v barvách British Airways. Bohužel program byl dost omezen typicky britským nepříznivým počasím, ale i tak si tuto událost nedalo ujít mnoho zaměstnanců této letecké společnosti, stejně jako četné zástupy leteckých fandů z širokého okolí. A tak po mnoha letech věrné služby letoun s registrací G-CIVB na lince symbolicky označené BA400 vzlétl, aby poté hned zamířil na letiště Kemble, kde bude postupně rozebrán. Další letoun stejného typu a registrace G-CIVY odstartoval také s mimořádným číslem letu BA747, jeho posádka ale po startu provedla velmi pěkný nízký průlet na vzletovou a přistávací dráhou 27L a pak pokračovala na cílové letiště St Athan.I toto letiště v britském Jižním Walesu je známé jako „konečná stanice“ mnoha letadel … Těmito dvěma lety se završila velmi dlouhá služba celé řady modifikací Boeingů 747 u britského vlajkového dopravce. Smutná událost nenechala mnohé oko suché, vždyť pro některé ze zaměstnanců BA to byla podstatná část jejich profesní kariéry! A nutno říci, že všichni na „Královnu nebes“, jak se Boeingu 747 dodnes říká, vzpomínají s velkou úctou – od pilotů, přes další palubní personál, až po letecké mechaniky konče.
A byl to právě britský národní letecký dopravce, kdo byl celosvětově jedním z největších provozovatelů Boeingů 747. Přitom předchůdce společnosti British Airways (dále jen BA) – společnost BOAC , plným názvem British Overseas Airways Corporation, převzala svůj historicky první Boeing 747 již 22.4.1970. A byl to důvod k pořádné oslavě! Jenže… i zde byla pro společnost „hořká pilulka“. Dnes už se o tom mnoho nepíše, ale právě BOAC měla se zavedením B747 specifický problém. S piloty se nedokázali dohodnout na výši mezd (ano, už tehdy…) a tak pro jejich protesty byl první Jumbo Jet v barvách BOAC slavnostně uveden na linku až 14.4.1971, tedy skoro za celý rok!!! A to BOAC objednala v první vlně rovnou 11 Boeingů 747-100. Nakonec během dalších tří let společnost převzala postupně 14 Jumbo Jetů a ten jubilejní patnáctý v prosinci 1973. Dnes už žádný z nich nelétá. Prvním vyřazeným B747 (už za British Airways) byl stroj, který flotilu opustil v říjnu 1998.
Koncem června 1977 pak BA převzala svůj první Boeing 747-200 s tím, že mezi lety 1977 až 1988 uvedená společnost měla v provozu celkově 24 letadel tohoto typu pro dálkové linky. Avšak ne všechna letadla byla zakoupena jako nová, některá už předtím létala u jiných společností. Nesmíme ale zapomínat na nákladní Jumba. V září 1980 k BA přilétá B747-236F (SCD) a dostává příhodnou registraci G-KILO. Pokrok nejde zastavit a to platí dvojnásob u moderních dopravních letadel. British Airways v červnu 1989 převzala svůj první Boeing 747-400, u ní létal s registrací G-BNLA bezmála tři dekády až do roku 2018, kdy byl sešrotován na letišti Victorville v Kalifornii. Anglický národní dopravce nakonec provozoval celkově 57 letounů B 747-400. Celkově u něj létalo „kulatých“ 100 sedm čtyři sedmiček různých modifikací a jedna čistě nákladní. Dodávky B747-400 pro BA postupně pokračovaly během deseti let až do dubna 1999. V době nedávné v rámci oslav 100 let společnosti British Airways právě trojice z nich dostala „retro“ nové barvy. První letoun se objevil v původních barvách ještě společnosti BOAC, další v „kabátě“ označovaném jako Negus a třetí pak dostal zbarvení Landor, ve kterém byl právě dodán BA v roce 1993. Bohužel, tehdy ještě nikdo netušil, že to bude na krátkou dobu … Už dříve bylo jasné, že čtyřmotorové stroje nemohou konkurovat novým dvoumotorovým a velmi úsporným dopravním letounům a tak i jejich „žezlo“ u BA postupně přebíraly Boeingy 777, stejně jako i Airbusy A350 či B787 Dreamlinery. Bez zaváhání lze ale říci, že Boeing 747 patří minimálně k polovině ze stoleté historie této významné světové letecké společnosti létající velmi dlouho i k nám do Prahy. Přitom v době ještě relativně nedávné vedení BA hovořilo o jeho vyřazení až za čtyři roky. Měl být postupně nahrazován zejména novými B777X, avšak zcela nové okolnosti, zejména hluboký globální propad letecké dopravy vše zásadně urychlil.
A tak se před pár dny zakončila kapitola, ve které Boeingy 747 v barvách BA desítky let spolehlivě létaly na jejich dálkových tratích prakticky po celém světě. Mnozí letečtí fandové nejen v Británii poněkud hořce nesou fakt, jak například skoro všechny letouny Concorde BA jsou k vidění v různých muzejních expozicích, u B747 British Airways budou nakonec rádi, pokud se zachová alespoň jeden v Anglii. Doménou letounů Jumbo Jet u BA byla hlavně prestižní linka z Londýna do New Yorku, kde společnost dominovala nabídkou až jednoho milionu sedaček v obou směrech! A není i bez zajímavosti uvést, že z celkové kapacity společnosti BA na uvedené lince v roce 2019 měla Jumba podíl plných 67% a to nebylo rozhodně málo. Královna nebes tedy odchází do výslužby a pro BA už „papírově“ ze čtyřmotorových letadel zůstává ve stavu jen 12 letounů Airbus A380 s průměrným stářím 6,5 roku zatím uskladněných ve francouzském Chateauroux. Jen čas ukáže, zda-li se ještě alespoň některé z nich do služby vrátí.