Pilotinfo

Boeing 737 létá již 50 let

Přidáno: 18. Duben 2017Autor:

V neděli 9.4.2017 byl slavnostní den pro firmu Boeing, neboť i když to zní neuvěřitelně, první let jejich „zlatého vejce s křídly“, legendy Boeingu 737, se uskutečnil před rovnými 50 lety! A to už je samozřejmě důvodem k pořádné oslavě. Dodnes jich bylo vyrobeno v mnoha typových modifikacích přes úctyhodných 9000 letounů a vyrábí se v řádně omlazené podobě dodnes. Boeing si na prodej poslední verze B737MAX nemůže ani náhodou stěžovat, protože k 31.12.2016 evidoval již 3600 objednávek na daný typ letounu. Zkusme se tedy stručně podívat na pár milníků z historie typu, u jehož „kolébky“ stála letecká společnost Lufthansa. Boeingy 737 uvedené německé společnosti také brzy začaly létat z Frankfurtu nad Mohanem do Prahy, kde bývaly leteckými nadšenci (tehdy se jim ještě neříkalo spotteři…) z dnes již neexistujících vyhlídkových teras hojně fotografovány.

Psal se rok 1967 a v neděli 9.4. se na továrním letišti v americkém Seattlu sešlo veliké množství zaměstnanců firmy Boeing a pozvaných hostů, aby byli přítomni prvnímu letu jejich nového dvoumotorového letounu rodící se typové řady 737. Kdo tehdy tušil, že se stane doslova páteří leteckých společností po celém světě a na krátkých i středních tratích hodně dlouho nebude mít konkurenci. A navíc to byly jen pouhé dva roky od zahájení celého projektu! Za řízení zasedla dvojice zkušených pilotů – Brien Wygle jako ředitel letových operací u Boeingu a také firemní šéf zkušebních pilotů Lew Wallick jako druhý pilot. Týdny předtím byly pro firmu velmi hektické. To se také odrazilo v přípravách na první let. Musel být o pár hodin odložen, jelikož byly menší problémy s elektrickým systémem nového letounu. Jeden jistič elektrického okruhu prostě odmítal držet v zapnuté poloze a vypadával stále dokola. Protože nešlo o hlavní elektrický systém, po poradě se všemi techniky se rozhodli pro vzlet i s touto malou závadou. To by byl sólokapr pro novináře! Nakonec letoun s registrací N73700 o chvíli později odstartoval ze vzletové a přistávací dráhy 31L letiště v Seattle, aby po dobu dvou a půl hodiny posádka mohla vyzkoušet ovladatelnost stroje a funkci všech jeho systémů. Jenže …, pak vše bylo jinak. Právě díky této závadě a ještě další, která nikdy nebyla pro tisk uvedena (problém s tlakem hydrauliky) se letoun vrátil zpět na letiště již po pouhých 15 minutách letu. Další zkušební lety probíhaly již podle plánu a nový typ letounu získal přezdívku „Fat Albert“ (tlustý Albert) díky poněkud zavalitému a relativně kratšímu trupu. První verze letounů byly označeny jako B737-100, vyrobilo se jich jen 30ks. Zhruba o měsíc po prvním letu prototypu se do vzduchu vznesl první sériový stroj pro Lufthansu, u které létal s registrací D-ABEA.

První prototyp B737 při prvním letu

První prototyp Boeingu B737 při prvním letu

U tohoto letounu se krátce zastavíme. Německému vlajkovému dopravci byl dodán 24.4.1968 a létal mimo jiné i k nám do Prahy. V únoru 1983 byl prodán společnosti Far Eastern Air Transport, ale již o dva měsíce později létá pro Asia Aviation Service.            Během dalších let stroj šel téměř „z ruky do ruky“ až se jeho posledním uživatelem stala společnost Ansett Worldwide Aviation Services v Austrálii, u kterých dolétal v prosinci roku 1990 a to je na letadlo už slušný věk! V dubnu následujícího roku byl přelétnut na „odkladiště letadel“ v Maraně v arizonské poušti v USA. Na podzim 1993 byl přeregistrován na N701PJ pro společnost Transpacific Enterprises Inc., ale nejsem si jist, zda-li od té doby ještě létal . V říjnu 1995 jej koupila společnost Rovair Enterprises Inc. a ve stejné měsíci jej sešrotovala na letišti Marana-Pinal Park …

B737 Lufthansa 2.pol. 70.let na letišti Ruzyně rok 1973 B737 Lufthansa 1.pol. 70.let

Dva snímky Boeingu B737 společnosti Lufthansa na letišti Praha Ruzyně, jeden z roku 1978, druhý z roku 1973

Další verzí byl Boeing 737-200 a těch bylo vyrobeno symbolických 1111 letounů, z nichž ještě dnes je řada v provozu, i když některé byly přestavěny na smíšené či čistě nákladní letadla. A jak si na počátku prodejů B737 vedla konkurence? Ke konci roku 1964 byl u firmy Douglas téměř dokončen první prototyp jejich letounu DC-9 a tehdy už výrobce evidoval kolem 200 pevných objednávek. Na druhé straně Atlantiku v Anglii letoun BAC One-Eleven (1-11) již zkušebně létal, avšak čas ukázal, jak nemá oproti svým americkým rivalům větší šanci na úspěch.

Od vzletu prvního Boeingu 737 byl tento typ neustále vylepšován a to ve všech směrech – moderními motory, novou avionikou, vylepšením aerodynamiky, prodlužováním trupu … atd. Za pět desítek let se stal opravdovou ikonou letecké dopravy. Další milníkem byla verze B737-300 létající již s motory CFM 56-3, kterou v naší zemi zastupovaly např. letouny společnosti Fischer Air. To již šlo o letadla B737 tzv. klasické série, modifikací B737-300/400/500. Takové letouny byly opravdivými tahouny flotil společností ČSA i Travel Service v naším zemi. Dlužno zde připomenout, že posledním vyrobeným strojem klasické řady B737 se stal OK-FGS spol. ČSA. Až do roku 1999 bylo vyrobeno celkově 3132 letadel klasické řady 737.

Boeing 737 500 ČSA ještě v Seattle Boeing 737 ČSA ve výročním zbarvení

Boeing 737 500 ČSA ještě v Seattle a Boeing 737 ČSA ve výročním zbarvení na domovském pražském letišti

Airbus jako rival Boeingu kontroval svým modelem A320 a ani tomu se nevedlo špatně. A právě třistadvacítka byla „hnacím motorem“ vývoje B737NG, tedy letounů nové generace, kde je více jak 75% dílů zcela nové konstrukce včetně přepracovaného křídla, motorů, podvozku, ocasních ploch i řady systémů v letounu. I zde se trup postupně natahoval a můžeme se setkat s verzemi B737 600/700/800/900/900ER . Výrobce díky řadě shodných dílů „postavil“ nový letoun pod hlavičkou původní certifikace B737 a tím ušetřil jak čas, tak ale především desítky milionů amerických dolarů nutných na novou certifikaci (podle některých zdrojů téměř 100 mil. USD). Nejmladším členem veliké rodiny B737 je již radikálně přepracovaný a de facto zcela nový typ letounu B737MAX, ten bude nahrazovat letouny B737NG. Zde už jej Boeing musel nově certifikovat, protože jde skutečně o nový stroj, který s dřívější generací svých starších předchůdců má jen velmi málo společného. Mimochodem v roce 2018 by měl začít létat u české společnosti Travel Service, nebude-li se opakovat situace, která nastala s jejich objednaným modelem B787 Dreamliner.

Boeingy 737 se staly páteří mnoha leteckých společností po celém světě a jak se zdá, typ MAX má k tomu zatím také dobře našlápnuto. Jistě, bude pokračovat souboj s konkurencí od Airbusu a dalších výrobců, ale i tak se řada strojů 737 stala oblíbenou pro piloty, cestující i všechny, kteří s nimi na letištích pracují. Již to není ten starý tlustý Albert, ale to koneckonců jistě nikomu nevadí …

Boeing 737 SkyEurope před krachem v Praze Boeing 737 200 Air Slovakia v Praze 1984.00 B737 200 Britannia v Praze

Rok 1984 a Boeing B737 200 společnosti Britannia v Praze Ruzyni

Tematicky související články

Leave a Reply