Pilotinfo

95 let letecké společnosti ČSA

Přidáno: 22. Říjen 2018Autor:

Letos naše země slaví celé jedno století samostatnosti a současně tuzemská letecká společnost České aerolinie a.s. slaví jen o pět let méně. Bezesporu se jedná o jednu z nejstarších leteckých společností světa, i když nyní působí pod změněným obchodním jménem a za svoji historii si prošla mnoha těžkými okamžiky. Na osudu ČSA se ještě v době nedávné podepsali i politiky dosazení zcela nekompetentní  manažeři, z nichž někteří by v komerční (nikoliv státní) sféře neuřídili ani venkovskou pekárnu o pěti lidech…A svět se smál. Naštěstí po řadě „drastických diet a škrtů“ má ČSA jiné majitele, tak snad už v dalších letech bude moci pokračovat v růstu i otevírání nových linek.

hangár č.1  letiště Kbely – vlevo letouny A-14 , vpravo již nové Aero A-10 reg. L-BALC

Historie našeho vlajkového dopravce se začala psát oficiálně dne 29.10.1923, tehdy byly založeny Československé státní aerolinie. Aero-14 Brandenburg záhy vzlétlo na první lince do Bratislavy, za jeho řízením seděl pilot Karel Brabenec, pozdější šéfpilot ČSA. Počet cestujících i linek se postupně rozrůstal, například v roce 1930 se otevřela linka z Prahy až do Záhřebu, zvaná poeticky „Jandranský express“. Již o rok dříve se staly ČSA členem Mezinárodního sdružení leteckých dopravců – IATA. Dalším milníkem v životě společnosti byl rok 1937 a velké stěhování ze Kbel na nové letiště v Ruzyni. Z našeho pohledu může být poněkud exotické létání ve 40. letech obojživelným letounem Saro A 19 Cloud mezi Záhřebem a Sušakem (dnes Rijeka), kde přistával na moři.

Saunders Roe A.19 Cloud ČSA vzlet v Sušaku

Válečné události přerušily létání ČSA, to se podařilo obnovit až od 14.9.1945. Na linkách se objevují legendární Dakoty, později doplněné letouny Lisunov Li-2 a také Ijušin IL-12. Dalším vylepšením bylo létání v tuzemsku vyráběnými letouny Avia 14 (IL-14). V 50. letech min. století vzniká tzv. aerotaxový oddíl, u něj létaly postupně letouny Aero-45, ty nahradily poté legendární  letouny L-200 Morava. Velkým krokem bylo nasazení proudových letadel Tupolev TU-104A v roce 1957 na pravidelné linky, tím se staly ČSA teprve druhým leteckým dopravcem na světě létající s proudovými letouny. Dalším památným letopočtem byl rok 1960, kdy se poprvé posádka ČSA podívala jižně od rovníku na lince do Jakarty. V té době bylo běžné na palubě i točené plzeňské pivo a kuchař s bílou čepicí! O dva roky později se z Prahy začalo létat až do Havany. Zde své odlétaly britské letouny Bristol Britannia zapůjčené od kubánské společnosti Cubana. Linku ale obsluhovaly i Iljušiny IL-18, o pár let později se havanské linka stala doménou dálkových letounů Iljušin IL-62/62M.

TU 104A ČSA v Curychu TU 134A ČSA IL 62M ČSA

Ještě před listopadem 1989 padlo rozhodnutí o nákupu prvních moderních dálkových letadel Airbus A-310-300 z Toulouse. Po  sametové revoluci vítr změn samozřejmě zasáhl i našeho vlajkového dopravce. Postupně byly vyřazovány sovětské typy letadel, aby se od roku 1992 na linkách ČSA zabydlely Boeingy 737 různých modifikací, později doplněné turbovrtulovými ATR-42 a ATR-72.   Jenže s nástupem manažerů „po politické linii“ se do funkcí dostávají lidé, kteří svými rozhodnutími posílají ČSA do stále hlubšího bahna problémů. Ruší se linky, propouštějí se piloti a z velké společnosti se stává málem aeroklub, viděno jen skromným počtem letadel. Před pár lety mimořádně „výhodný“ prodej balíku akcií letecké společnosti Korean Airlines nepřináší mimo pronájem dálkového letounu Airbus A330-300 mnohými politiky slibovanou „katapultáž“ mezi přední evropské letecké společnosti, ale především životně nutný návrat do černých čísel hospodaření.

ATR ČSA Airbus ČSA

Před nedávnou dobou kupuje akcie od Korejců letecká společnost Travel service a postupně se připravují další změny pro ještě lepší hospodaření ČSA. V současné době se jedná o možném ukončení provozu letounů Airbus (zřejmě s výjimkou dálkového A330), další osud turbovrtulových letounů ATR bude ještě předmětem mnoha jednání. Oslavu 95 let ČSA společnost pojala jednak zvláštními polepy s číslovkou 95 na trupu letounů, ale také mimo jiné i řadou zvláštních letů. A tak dne 21.4.2018 se letělo z Prahy letounem  ATR-72 s registrací OK-NFU na mimořádné lince OK-95 do Piešťan a zpět. Doslova výmykem na hrazdě se stalo divoké zakoupení letenek, kdy chudáci zájemci museli doslova ponocovat, aby se těm šťastnějším z nich podařilo po opakovaném zahlcení systému rezervací ČSA letenky nakonec zakoupit. Ostudou mezinárodního formátu ale bylo to, že některým byly chybou společnosti naúčtovány zcela špatné ceny – pochopitelně vyšší, než byly avizovány. Pokud mám správné informace, i přes sliby nebyl cestujícím dodnes rozdíl vrácen a to by se u slušné letecké společnosti tolerovat nemělo! Trpký úsměv vyvolalo prohlášení mluvčího ČSA, že se jednalo o „drobný problém“, který byl již vyřešen. Postiženi byli i letečtí profesionálové pracující mnoho let u jiných leteckých společností a ti měli o důvodech jasno. Odpověď stejného člověka směrem k nim typu: „Tomu Vy nemůžete rozumět“  snad ani nepotřebuje komentář… Vyprodáno bylo velmi rychle, ostatní měli o něco později šanci v podobě dodatkových letů s letouny ATR nad známými pamětihodnostmi středočeského kraje. A co si budeme povídat, i zde se letenky za zvýhodněné ceny obratem prodaly. Bohužel, nikdo z našich bodrých novinářů neměl odvahu napsat zřejmou pravdu : pro mnohé to byla životní šance poprvé se proletět dopravním letounem, protože jinak by na letenku jen stěží našetřili …

Dne 6.10.2018 byl další jubilejní let z Prahy, nyní v podání dálkového letounu Airbus A330-323 s registrací OK-YBA na lince z Prahy do Bratislavy a zpět. Díky podstatně vyšší kapacitě sedaček se dostalo na mnohé ze zájemců i když horor v podobě vysedávání u počítače s nákupem letenek se opět podobal ruletě s nejistým výsledkem. Nicméně akce se povedla na výbornou, počasí opravdu přálo a obě linky OK2018 i OK2019 byly zájemci naplněny snad až do posledního místa. I přes problémy zůstává naše vlajková společnost ČSA mezinárodním dopravcem, který každý den létá moderními letouny na celé řadě linek. Popřejme tedy celé společnosti, aby již měla stabilní manažerskou základnu, která je nutná pro další případné změny ve fungování společnosti. Letecký svět nemá mnoho aerolinek s tak dlouhou historií a kdo ví, třeba se ještě dočkáme obnovení dálkových linek ČSA do USA nebo Asie. Ostatně i tam létaly stroje s registrací OK hodně dlouho.

A330 v Bratislavě 02 foto Airliners.sk A330 v Bratislavě 01 foto Airliners.sk A330 v Bratislavě 03 foto Airliners.sk

Za fotografie děkujeme airliners.sk

Štítky: , ,

Tematicky související články

Leave a Reply