Zítra do Prahy poprvé přiletí Airbus A400M
Přidáno: 26. Duben 2015Autor: Lubor Obendrauf
V tomto týdnu naše redakce získala od paní Mariky Janouškové – manažerky externí komunikace a tiskové mluvčí pražského letiště v Ruzyni potvrzení různých rozporuplných informací. Totiž, že k nám brzy přiletí zajímavý typ vojenského transportního letounu, konkrétně Airbus A400M. V Praze je dle posledních informací očekáván hned zítra, tj. v pondělí 27.4.2015 zhruba v 15:00 hodin. Půjde o vůbec první přistání tohoto nového letounu v ČR ! Stroj ve vlastnictví britské Royal Air Force poletí z Anglie (Brize Norton) do Marseille ve Francii a odtud s mezipřistáním v Praze (odlet se očekává kolem 16:30 hodin) bude pokračovat do bulharské Varny. S největší pravděpodobností půjde o výcvikový let, protože u RAF v současné době probíhá intenzivní výcvik posádek na tento typ. Dalšího přistání tohoto letounu bychom se měli dočkat v pátek 1.5.2015, zatím je stále ještě nepotvrzen čas příletu kolem 09:00 ráno.
Všechny časy je dobré brát s rezervou, u výcvikových letů může dojít k jejich změně a někdy i přeplánování na jiný termín podle potřeb vojenského letectva. Paní Marika Janoušková dále sdělila, že pražské letiště neplánuje kolem obou příletů žádné oficiální akce. Pouze 1.5. je možné si přes webové stránky letiště www.prg.aero zajistit místo na fotoexkurzi, ta bude začínat právě v 09:00 hodin. Opět zdůraznila, že se dané časy mohou ještě změnit, ale na to jsou skalní „spotteři“ zvyklí a řada z nich si první přílet velmi zajímavého letounu jistě nenechá ujít.
Airbus A 400M tankuje za letu
Letouny A400M létají u RAF ze známé základy Brize Norton, kde spadají pod XXIX. squadronu RAF. První „čtyřstovku“ zde slavnostně převzali dne 27.11.2014 a stroj obdržel vojenskou registraci ZM400. Letouny uvedeného typu mohou přepravovat různý náklad až do hmotnosti 37 tun a jsou zajímavé zejména použitím tzv. propfanů (turbovrtulový pohon) poslední generace. Letouny jsou dodávány se čtveřicí motorů výrobce EuroProp International (EPI) typu TP400-D6 s výkonem přes 8250kW. Moderní osmilisté kompozitové vrtule s průměrem 5,33 metru jsou vyráběny firmou Ratier-Figeac s označením FH386. Dolet s maximálním nákladem je 3300km a max. cestovní rychlost 560 km/hod. Na výrobě se podílí v rámci subdodávek pro společnost Airbus Military i pražská firma Latecoere Czech Republic s.r.o. V Praze jsou pro A400M vyráběny různé díly skříní palubní elektroniky, které se zde také montují. Původní objednávku 25ks A400M RAF nakonec snížila na 22 letounů, které budou plnit celou řadu úkolů.
V kokpitu simulátoru Airbusu A 400M
Airbus A400 M během zkoušek