Pilotinfo

Spolupráce s Brazílií to není jen KC 390

Přidáno: 03. Listopad 2014Autor:

Slavnostní ceremonie křtu prototypu vojenského nákladního letounu KC-390 se zúčastnil i velitel Vzdušných sil Armády České republiky brigádní generál Libor Štefánik, který v Brazilií jednal o pomoci české armády při výcviku brazilských pilotů letounů JAS-39 Gripen a leteckého a pozemního personálu vrtulníků řady Mi.

Na křest letounu KC-390 v prostorách továrního letiště v Gavião Peixoto dorazila téměř tisícovka hostů z 32 zemí světa včetně České republiky. Mezi nejvýznamnější hosty patřili brazilský ministr obrany Celso Amorím a velitel brazilských vzdušných sil Junito Saito. Dále pak argentinský a portugalský ministr obrany, jejichž země se přímo podílely na tvorbě projektu vojenského multifunkčního letounu třetího největšího výrobce letadel na světě, brazilské společnosti Embraer. Česká firma Aero Vodochody do letounu vyvinula a vyrobila zadní část trupu, náběžné hrany křídla, nákladové rampy a všechny dveře.

Spolu s brigádním generálem Liborem Štefánikem se slavnostního „roll-out“ nového letounu zúčastnil náčelník oddělení vrtulníkového a dopravního letectva Sekce rozvoje a plánování schopností podplukovník Jaroslav Falta, náčelník oddělení vrtulníkového a dopravního letectva Vzdušných sil AČR podplukovník Milan Laniak a velvyslanec zastupitelského úřadu České republiky v Brazílii Jiří Havlík.

Letoun KC-390 je vlajkovou lodí česko-brazilské spolupráce

„Dnešek je nejdůležitěji událostí tohoto roku pro letectví. Byla předvedena úplně nová kategorie letounu na světě,“ komentoval slavnostní událost generál Štefánik, který osobně letoun křtil. Jde o multifunkční nákladní letoun se zcela novými parametry, které umožnují ustanovit nové standardy ve své kategorii, jakými jsou rychlost, kapacita, náklady na životní cyklus letounu nebo vysoká flexibilita při provádění různých typů úkolů.

„Letoun KC-390 je vlajkovou lodí česko-brazilské bilaterální spolupráce v oblasti obranného průmyslu,“ komentoval dále akci generál Štefánik, který během své třídenní návštěvy Brazílie jednal o možné bilaterální spolupráci v oblasti výcviku pilotů letounů JAS-39 Gripen a leteckého a pozemního personálu vrtulníků řady Mi.

Debatu s brazilským velitelem vzdušných sil Junito Saitem otevřela právě možnost, že Brazílie nakoupí švédské nadzvukové letouny. Velký zájem projevili zástupci brazilských vzdušných sil o bilaterální spolupráci v oblasti výcviku personálu na letoun JAS-39 Gripen. Důvodem jsou zkušenosti z provozu letecké techniky a vysoká profesionální úroveň pilotů a pozemního personálu české armády.

Česká armáda vypomůže brazilským vzdušným silám

Další diskutovaným bodem možné spolupráce byla výpomoc při zabezpečení systému údržby vrtulníků Mi-24 brazilského letectva. Jelikož český letecký a pozemní personál má dlouhodobé zkušenosti s mentorováním a instruktorskou činností v rámci mise týmu výcviku pilotáže (Air Advisor Team, AAT) v Afghánistánu, jednalo se o možnosti zapojení specialistů vrtulníkového letectva AČR do tohoto projektu. „Forma spolupráce ať už v rámci výcviku personálu vrtulníkového nebo stíhacího letectva se bude ještě muset projednat. Je možné buď vyslat do Brazílie tým mentorů, nebo naopak zabezpečit výcvik příslušníků brazilských vzdušných sil v České republice,“ doplnil jednání podplukovník Falta.

„Další jednání budou pokračovat v listopadu tohoto roku, kdy do České republiky přiletí skupina brazilských leteckých expertů, a to na 21. základnu taktického letectva v Čáslavi a 22. základnu vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou,“ upřesnil podplukovník Laniak.

Během své brazilské cesty se generál Štefánik setkal také s velitelem kolumbijských vzdušných sil generálem Guillermo León Leónem. Jednal s ním o operačním používání letounu CASA C-295 M a informoval jej o právě vznikajícím sdružení sedmi provozovatelů letounu – CASA User Group, v rámci které si budou provozovatelé aktivně předávat provozní informace a zkušenosti. V této souvislosti navrhl možnou spolupráci.

Křest KC 390

Štítky: , , ,

Tematicky související články

Leave a Reply