Airbus očekává další prodeje Eurofighterů na Blízký východ
Přidáno: 01. Srpen 2016Autor: Milan Mikulecký
Dnešní Blízký východ je vším, jen ne klidným regionem. Pokud necháme stranou dnes v médiích tolik módní teroristické skupiny, operující na části území Sýrie a Iráku, poněkud neprávem opomíjenou válku v Jemenu nebo čím dál méně předvídatelné Turecko, máme zde zejména latentní konflikt mezi šíity a sunity. V reáliích regionu pak reprezentovaný zejména Íránem a na druhé straně Saudskou Arábií spolu s dalšími monarchiemi v Zálivu. Dnešní íránské letectvo je zajímavým mixem americké a ruské techniky, víc než významnou bojovou hodnotou zaujme zejména milovníky poloviny sedmdesátých let. To je však dnešní stav. Díky doslova tragické blízkovýchodní politice prezidenta Obamy a jeho evropských protějšků, bude mít nyní íránská teokracie mnohem více zdrojů i možností jak svoje letectvo významně modernizovat.
Vzhledem k tradičně dobrým vztahům zejména mezi Saudskou Arábií a Velkou Británií má velké šance právě Eurofighter Typhoon. Právě tento typ Královské saudské letectvo objednalo již v roce 2006. V současnosti již z celkem dvaasedmdesáti objednaných kusů Saudové převzali celkem jednašedesát letounů. Další zákazníky si pak „Tajfun“ našel také v Ománu a Kuvajtu. Celkově je z oblasti Perského zálivu dosud objednáno 112 letounů, kromě již zmíněné Saudské Arábie je to Omán s dvanácti letouny a Kuvajt s osmadvaceti, které jsou nyní na výrobních linkách.
Nyní je pozornost Airbusu zaměřena na Bahrajn. Tamní letectvo provozuje čtrnáct Lockheedů F 16 C (o jeden z původních patnácti přišlo nad Jemenem) a osm obstarožních Northropů F 5. Bahrajn poprvé prezentoval svůj záměr na omlazení flotily již v roce 2013, od té doby se bezpečnostní situace v oblasti zhoršila a zejména nasazení v Jemenu pak velitelům letectva jasně naznačilo, že je nutné přejít od slov k činům. Eurofighter Typhoon je přesně ten typ letadla, který zemi schází. Kromě využití jako stíhače jde zejména o jeho roli víceúčelového letounu, kdy kromě velké nosnosti pum a raket si také sám zaměřuje a označuje cíle.
Northrop F 5E Bahrajnského královského letectva
Zřejmě hlavní roli při vyjednávání v místě nese BAE Systems. Je to logické, má v regionu velké zkušenosti. Zdejší letectva ve velké míře stále vycházejí ze schématu Britského královského letectva. Na místech poradců často figurují britští důstojníci a Typhoony RAF se denně předvádějí „v akci“ v regionu, kdy bombardují cíle od Sýrie po Libyi. Mimochodem britské a italské Typhoony pouze během intervence v Libyii nalétaly více než 5.000 hodin. BAE Systems navíc umí i tu část obchodu, kdy „motivuje“ příslušné úředníky, kteří o obchodu rozhodují. Předvedl to konec konců nejen v Saudské Arábii, ale i v České republice při náhradě MiGů 21 švédskými Gripeny.
Eurofightery Typhoon na návštěvě v Čáslavi
Eurofighter Typhoon se po dlouhém vývoji dostal do fáze, kdy je to komplexní bojový prostředek, který splňuje všechny požadavky svých uživatelů. Navíc, a to je dnes velmi důležité, umožňuje průběžné modernizace a přizpůsobování svých schopností pro různé druhy konfliktů. V dnešním světě jeho výrobní linky evidentně poběží ještě hodně dlouho.
Saudské Typhoony během letových ukázek