Ochutnávka Red Bull Air Race v Čechách
Přidáno: 27. Červenec 2015Autor: Milan Mikulecký
Včera se vůbec poprvé v Čechách objevil pylon charakteristický pro sérii leteckých závodů Red Bull Air Race. Bohužel se sice ještě nesplnilo přání mnoha leteckých nadšenců a neproběhl zde jeden ze závodů z této série, ale i tak tato „ochutnávka“ stála za to. Stalo se tak ve středních Čechách v areálu farmy Čapí hnízdo. Martin Šonka, závodník kategorie Master Class, zde v prostorách svého hlavního sponzora poprvé veřejnosti představil svůj závodní speciál a onen již v úvodu vzpomínaný pylon.
Ale od začátku. Na cestě od Prahy, minimálně od Benešova, bylo již od počátku znát, že hustota provozu úplně neodpovídá nedělnímu ránu. Před odbočkou na Čapí hnízdo již bylo jasné, že na místě rozhodně nebudeme sami. Naštěstí organizace příjezdu a parkování připomínala spíš letecké dny v Anglii než v Čechách, takže jsme nezůstali v žádné koloně, ale auta plynule parkovala jedno za druhým. Menší fronta (cca na 10 minut) nás pak čekala u vstupu, kde probíhala registrace, kde člověk nahlásil jméno, „nafasoval“ pásku na ruku, mapu areálu (později byla třeba) a mohl pokračovat dál.
Naše první kroky vedly samozřejmě do „hangáru“ (v běžném provozu jde podle všeho o jakousi kongresovou halu), kde na pódiu, uprostřed, ze všech stran dobře přístupný i „fotografovatelný“, stál speciál série Red Bull Air Race Zivko Edge 530 V3, se kterým Martin již letos několikrát úspěšně bodoval. Pro ty, kteří ho viděli poprvé, mohla být překvapivá jeho velikost, tedy právě jeho malé rozměry ve srovnání s akrobatickou EXTRou. Kdo chtěl, mohl si jednotlivě vyjít po schodech na pódium a prohlédnout si letoun zblízka. Nebo si vystát frontu, dát si na hlavu helmu s displejem a užít si alespoň zprostředkovaně pocity pilotů Red Bull Air Race. Stejně mi ale přišlo, že nejvíc lidí zajímal Martin, který stál skromně u pódia a se svým charakteristickým úsměvem se podepisoval, fotil, potřásal rukou a klábosil s těmi, kteří ho přišli pozdravit.
Pylon zde stál sice jen jeden, nicméně oproti závodům, kde jich je celá řada, tak tady si na něj bylo možné nejen sáhnout, ale po absolvování menší fronty si i vlézt dovnitř. Svým způsobem zajímavé, ale když to srovnám „s tím výletem na Kokořín …“
Naše děti mají letadla k dispozici vrchovatou měrou, tak přišla vhod přítomnost různých atrakcí, počínaje skákacím kombajnem, lanovou dráhou, plněním různých úkolů a konče možností vidět (a hladit) celou řadu hospodářských zvířat, která na rozdíl od letadel opravdu nevidí každý den. Ani jsme nevěděli, jak nám utekl čas. Ve 1330 nad areálem zabouřil motor EXTRy a Martin rozjel svoji show. Pokud se někdy na letištích nebo různých diskuzních fórech bavíme o tom, jak propagovat letectví, tak tohle je naprosto perfektní cesta.