Pilotinfo

Již tuto neděli se rozhodne o vítězi letošního seriálu Red Bull Air Race

Přidáno: 11. Říjen 2017Autor:

Letové počasí v Evropě nám pomalu končí a celý seriál Red Bull Air Race se přesunul za oceán, do amerického Indianopolis. Právě zde se rozhodne o celkovém vítězi a pro Martina Šonku se zde rýsuje šance, že tím, kdo odejde s trofejí celkového šampióna za rok 2017 může být právě on. A nebo taky ne. Celý letošní ročník je plný zvratů a špička závodního pole je velice vyrovnaná. Martin Šonka do nedělního klání vstupuje jako lídr šampionátu. Jenže náskok na druhého Japonce Muroju je malý, pouhé čtyři body.

Tlak je největší, co jsem zažil, ale to se nedá nic dělat. To je taková nevýhoda, když je člověk první a ještě ne o moc. Snažím se na to nemyslet a soustředit se jen na závod. To je hra, kterou chceme v Americe předvést – nepřipustit si, že je to závod, kde jde opravdu o všechno a celá sezona se rozlouskne. Ale prostě jen zaletět co nejlépe.”

Existuje spousta matematických variant, jak se Martin k titulu může prodrat. Ty nejzákladnější ale zní – když skončí druhý, může slavit bez ohledu na výsledky ostatních. A pokud Japonec Muroja v Indianapolis nevyhraje, může si “dovolit” být třetí. I tyto propočty jsou důkazem, že není prostor taktizovat. Nemá smysl spekulovat, a tak Šonka prostě poletí na vítězství. A jak si od tlaku pomáhá? “Nemyslíte na to a soustředíte se jen na letadlo. Zatím se to daří, ale jakmile se bude blížit závodní víkend, bude se tlak stupňovat.

Už je to měsíc, co na okruhu v německém Lausitzringu skončil třetí. Během té doby ale Šonka neodpočíval, nelenošil. Téměř každý den byl ve vzduchu, cvičil si manévrování americké trati v reálném letadle. A samozřejmě hodně času strávil v simulátoru. Ještě víc dřel na své fyzičce, aby zase o něco zhubl. “Problém je to tady v Americe, v zemi hranolek a burgerů, udržet. Doufám, že budu o kilo lehčí, než jsem měl v Německu. Mám ale prakticky váhu o 10 kilo nižší, než je moje standardní. Na druhou stranu níž jít nechci, nechci vypadat a cítit se jako věchejtek.”

Zhubnout” ale musí i letoun. A tak Šonka a jeho tým hledají jakoukoliv maličkost, která by šla ze stroje sundat. “Všechno se snažíme ještě odlehčit. Každý gram, který vozit nemusíme. Děláme na tom, protože jsme těžší o několik kilo, než bychom měli být,” přiznává Martin Šonka. “Tohle jsou ty okamžiky, kdy musím myslet na to, že je to tak důležitý závod. Nechci nic podcenit, všechno musí být ťip ťop.

Ale jak už to bývá, rozhodovat se bude na trati. Ta se hodně podobá té z loňského roku, jen přišla jedna zásadní změna. Organizátoři přiblížili poslední bránu před tou, ve které přichází pull up manévr. “Takže musíte obě brány proletět bez manévrování naráz, nejde v nich dělat nějaké opravy. A to při větrných podmínkách, které tady mají být kvůli silnému bočnímu větru docela divoké, bude opravdu zajímavý manévr.  Bude strašně moc záležet na koncentraci, odhadu, jak to pilot nasměruje. Navíc celý ten pull up je rovněž nestandardní, takže je to klíčová pasáž tratě.” Zatím Martin místo, které dost možná rozhodne o titulu mistra světa, zná jen ze simulátoru. A už se těší se na realitu. “Doufám, že ostatním to bude dělat problém a nám ne. Jenže taky to může být naopak,” usměje se. Snad ne. Snad to bude tak, jak si právě on přeje.

Závod startuje v neděli v 19.00 středoevropského času a od 20.30 ho přímým přenosem vysílá ČT Sport. Pořadí šampionátu Red Bull Air Race: 1. Martin Šonka 63, 2. Jošihide Muroja (JAP) 59, 3. Pete McLeod (CAN) 56, 4. Kirby Chambliss (USA), 52, 5. Matt Hall (AUS) 37, 6. Petr Kopfstein 36.

Systém bodování: 1. místo – 15 bodů, 2. – 12, 3. – 9, 4. – 7, 5. – 6, 6. – 5, 7. – 4, 8. – 3, 9. – 2, 10. – 1, 11.-14. – 0.

Martin Šonka pilot

Tematicky související články

Leave a Reply

CAMO - zajištění kontroly letové způsobilosti pro letadla
Máme oprávnění k řízení zachování letové způsobilosti od ÚCL. Vytvoříme Vám program údržby letadla nebo ho schválíme.