Airshow Praha – letecký den ve Kbelích po 22 letech
Přidáno: 19. Červen 2015Autor: Lubor Obendrauf
Letiště Praha- Kbely se stalo v minulém týdnu místem pro konání hned tří akcí najednou. Tou první byl dlouho dopředu avizovaný odborný veletrh EFA Prague 2015 ( veletrh vrtulníkové techniky a všeobecného letectví ve dnech 11.až 13.6., více jak 80 vystavovatelů z řady zemí ), dále velký letecký den v sobotu třináctého června, který plynule přešel do pražské muzejní noci pořádané kbelským leteckým muzeem . A jak se mnozí mohli přesvědčit, až na trochu divoké počasí s bouřkami vše klaplo na výbornou.
Poslední letecký den kbelské letiště hostilo v roce 1993 a nutno přiznat – mnozí z nás už ani nedoufali, že se podobná akce ještě někdy uskuteční. A ejhle, načasování spolu s přemístěním odborného veletrhu z Hradce Králové do Prahy opravdu vyšlo. Snad jedinou a do poslední chvíle udržovanou tajenkou byl letový program. Ano, avizovány byly letouny Spitfire, několik strojů našeho vojenského letectva a akrobaté na strojích Extra. Naštěstí pár dnů před akcí se letečtí fandové dočkali kýžených informací – co vlastně bude možné z leteckých skvostů v programu vidět.
Hlavním tahákem byl pro mnohé z nás přílet letounu MiG-15 UTI, ten byl zatím předváděn jen velmi málo. A jak celý program začal ? Krátce po poledni byl klasický letní slunečný den, dusno se dalo skoro krájet. Jako první se na obloze objevil Zlín C 305 ve vojenském kabátě z roku 1961, jeho pilot Milan Mikulecký měl na palubě vzácného hosta – velitele vzdušných sil brigádního generála Libora Štefánika, který stylově “ze vzduchu” zahájil samotný letecký den. Jeho úvodní proslov přenášený divákům podbarvený tím, že byl vysílán přímo z kokpitu letounů určitě zaujal víc než tradiční “postávání” před diváky. Potom co se Zlín odvalil pryč, v programu se představila skupina tří letounů – dvojici JAS 39 Gripen z Čáslavi doprovodil Canadair CL-601A z domácí kbelské základny. Zajímavá kombinace letounů byla terčem nejednoho objektivu a nutno přiznat, asi ji na nebi jen tak neuvidíme. Následovala divácky vděčná dvojka – v průletu se představily letouny T-28 Trojan a Supermarine Spitfire Mk. XVIe.
Spitfire se Stephenem Rogerem Steadem za řízením se představil v samostatném bloku a ukázal opravdu dynamickou ukázku. I když všem známý letoun bývá poslední dva roky k vidění na různých leteckých akcích, přesto se jako legenda neokouká. Vojenský Mil Mi-17 všem předvedl ukázku záchranné mise a jak víme, tento typ dodnes slouží v řadě letectev včetně míst „žhavých“ vojenských konfliktů. Piloti předvedli, jak jsou schopni zajistit rychlou evakuaci osob z nebezpečné oblasti – ostatně v praxi si to vyzkoušeli na různých zahraničních misích mnohokrát a nutno říci velmi úspěšně.
Elegantní červený dvouplošník vodil v akrobatických kreacích Miroslav Červenka, kouřový efekt ještě umocnil jednotlivé figury. Ani se nedivím mnoha pilotům, kteří si pro něj do Ameriky zajedou – Bücker 181 ( případně jeho upravené varianty ) stále patří ke klasice létání. Program pokračoval opravdu divácky vděčnou ukázkou – pilot vrtulníku AS 350 Kamil Kolísek létal se zavěšenou terénní čtyřkolkou na laně pod sebou a nutno uznat : páni piloti od DSA a.s. skutečně umí ! A na nebi se nám objevil i další velmi známý stroj: bojový vrtulník Mil Mi-24, aby předvedl pěkné vystoupení umocněné barevnými kouřovými efekty. Daný typ slouží celá léta v našem vojenském letectvu a vystřídaly se na něm už nejméně dvě generace pilotů i operátorů zbraňových systémů.
V prostoru nedaleko diváků se ozvalo záhadné bručení – zvuk velmi brzy přešel do vyšších otáček klasického proudového motoru a … další divácký klenot se dal do pohybu: k letové ukázce pojížděl nezapomenutelný MiG-15 UTI s domovem na královéhradeckém letišti. Pilot Roman Svoboda najel na práh dráhy, ukázkově „prohrábl rošt“, zatopil pod kotlem … a mašina se drala kupředu. Mezi diváky bylo i pár pamětníků, zvuk MiGu musel být pro jejich uši dávno zapomenutou hudbou. Patnáctka po efektním vzletu předvedla i několik akrobatických kousků, samozřejmě v rámci možností daných typem letounu. Kdo by to byl ještě před časem řekl, jak bude u nás letuschopná patnáctka ! A že těch snah bylo, nějaký ten kousek uschopnit. Nakonec musel připutovat oklikou až z USA.
Petra Kopfsteina létajícího na letounu Extra 330SC netřeba dlouze představovat. Letošní sezóna je pro něj opravdu významná. „Kopíno“ – jak jej mnozí přezdívají – vyzrál a jeho přítomnost na „bedně“ Challenge Cupu Red Bull dává tušit jediné : soupeři s ním musí počítat a my máme naději, jak nám jednou přiveze po stříbru i zlatou medali. Jeho ukázka byla tradičně vybroušená, figury utažené. Petr má v akrobacii dost nalétáno, ale jak sám říká, pořád je třeba se učit nové věci. Přejme mu hodně úspěchů. Rád jsem mu po vystoupení na letové stojánce popřál, aby dal zase všem soupeřům pořádně na frak !
Zvláštní „sekavý“ zvuk jednoduchého rotoru ohlašoval nástup další legendy – bojového vrtulníku AH 1S Cobra. U nás opravdu raritní typ, doma je v Hradci Králové. Pilot Jiří Podolský z něj vymáčkl, co za daného počasí šlo. Před mnoha lety to byly i Cobry, které defilovaly u našich západních hranic a často zvedly stíhací hotovost, no a poté bývalo veselo … Ne, zde se nestřílelo, ale Cobra stále patří k divácky vděčným typům vrtulníků. Když jsme u strojů s rotující nosnou plochou, byla zde i jedna premiéra. Daniel Tuček z „hostitelské“ DSA a.s. předváděl americký a u nás málo známý typ ENS 480 výrobce Enstrom Helicopter Corporation. Mimo známou firmu BELL to byl jeden z původně malých výrobců v USA, jenž se dokázal na trhu s lehkými helikoptérami nejen prosadit, ale dodnes se drží v zavedené branži. Jeho typy spolehlivě létají v mnoha zemích světa. Dan předvedl pěknou ukázku. Ne vždy je třeba mít doslova přemotorovaný vrtulník, aby zvládl různé potřeby majitelů. Vysoká spolehlivost Enstromů a relativně nízké provozní náklady z nich dělají dobrý obchodní artikl a jistě nebude na našem nebi posledním.
A pak již nebe ovládla naše klasika : dvojici letounů Zlín Z-326 doprovodila další legenda – Aero 145. Nádherný letoun létající s registrací OK-DAJ nás vrátil o pár desítek let zpět kdy byl využíván jako aerotaxi a také v mnoha našich aeroklubech. Předtím se nebe rychle zatáhlo a zrovna když byla tato skupina v nejlepším, přihnala se bouřka a letový program byl přerušen. Naštěstí za krátký čas se mohlo opět létat. Další číslo bylo akrobatickou lahůdkou : Martin Šonka a jeho Extra 300 SR. Naše eso v závodech Red Bull Air Race snad za letu popíralo i některé fyzikální zákony … Pověsit éro za vrtuli a nebo s ním i couvat … , to už patří k „vyšší dívčí“ letecké akrobacie. Martin stabilně potvrzuje že se neustále lepší a pokud se dokáže soustředit končí na stupních vítězů. Jeho ukázka patřila k vrcholu celého leteckého dne.
T-28 Trojan má domov mezi dalšími „warbirdy“ na letišti v Mnichově Hradišti. Před vystoupením se na jeho druhou sedačku posadil Petr Kopfstein ! Ať to bylo jeho přítomností a nebo ne, Trojan se předvedl v tom nejlepším světle ( i pro fotografy … ) a zvuk hvězdicového motoru potěšil všechny fandy klasických vrtulí. I když jde o letoun zcela jiné váhové kategorie než akrobatické speciály, přesto se s ním dá zalétnout pěkná ukázka. A tu jeho pilot Petr Turek předvedl. Twin Beechcraft Petra Bezděka je doma na stejném letišti jako tmavě modrý T 28 Trojan a tak po něm symbolicky převzal štafetu letových ukázek. Vyleštěný dvoumotorák vypadal oproti tmavé obloze opravdu efektně a jeho vystoupení naštěstí v dáli hrozící bouřka již nenarušila.
Diváci si poté museli trochu protřít oči – ne, že by zase lilo jako z konve …, avšak k letové ukázce vzlétl maličký a u nás skoro nevídaný letoun : akrobatický Christen Eagle. I když jeho nejlepší léta v akrobatických světových soutěžích jsou dávno pryč, dodnes umí zalétnout širokou škálu figur a jeho vystoupení patřilo díky kouřovým efektům i hudbě k těm opravdu povedeným. Letový program pokračoval v režii našeho armádního letectva. Průletem se představila transportní Casa, pro některé zatracovaný, avšak vojenským letectvem intenzivně využívaný transportní letoun. Stroj po chvíli přistál, následovaný dalším letounem stejného typu o pár minut později. Těsně před bouřkou se na kbelském letišti objevil i ministr obrany Martin Stropnický v doprovodu části své rodiny. A už tu byl samotný závěr letového programu. Obstaral jej efektním sólo průletem a následným přistáním dopravní Canadair CL-601A v nových barvách transportní letky AČR sídlící právě na základně ve Kbelích. Počasí navzdory se celá akce vydařila a doufejme, že v dalších letech se dočkáme jejího opakování.
Na letecký den se přišlo podívat několik tisíc diváků. Zvláštní ocenění za zásluhy v letectví – zprovoznění proudového MiG-15 UTI, převzali piloti letounu Josef Miřácký a Roman Svoboda z rukou plk. Oldřicha Pelčáka. Proudová patnáctka je součástí programu Czech Flying Legends a je jedním z pouhých dvou provozuschopných letounů tohoto typu v Evropě. Pořadatelům patří poděkování za zdařilou akci a tak příště ve Kbelích opět na shledanou !