Letecký den v Olomouci umožní prohlídku unikátního trenažéru PCK-53
Přidáno: 25. Srpen 2016Autor: Lubor Obendrauf
Tuto sobotu 27.8.2016 se bude konat na olomouckém letišti v Neředíně již tradiční letecký den a to od 10:00 do 16:30 hodin. V dopoledním programu budou ukázky akcí Policie ČR, hasičů a na své si rovněž přijdou příznivci modelů letadel z 1. světové války. Počasí by mělo přát a pořadatelé už nyní prosí návštěvníky, aby pamatovali na pitný režim i ochranu přes sluncem. Meteorologové slibují totiž tropické teploty a mnozí návštěvníci na to nepamatují, což může být hodně nepříjemné.
Ovšem k těm příjemným dojmům bude jistě patřit letový program, ten začíná přesně ve 13:00 hodin. Na nebi uvidíme řadu typů letounů a kluzáků létajících jednak v Hanáckém aeroklubu Olomouc (kluzáky typu Blaník, Zlín Z-526 AFS a i jiné soukromé letouny členů aeroklubu) a pak také letouny létající v Hanáckém leteckém klubu. Armáda České republiky pak nad letištěm představí své stíhací Gripeny. Všichni příchozí uvidí akrobacii zmíněných letounů, nebudou ani chybět divácky vděčné ukázky leteckých soubojů, seskoky parašutistů atd. Kromě toho bude možné si v průběhu celého programu prohlédnout na stojánce i řadu dalších typů letadel, se kterými se můžete na neředínském letišti pravidelně setkávat. Letiště v Olomouci má velmi bohatou historii a i na něm se uskutečnilo velké množství leteckých dnů, na kterých létaly dnes už muzejní exponáty doslova píšící dějiny našeho civilního a vojenského letectví.
A to rozhodně není vše! Nedávno se podařilo panu Jiřímu Prokešovi na olomoucké letiště dovézt unikátní letecký trenažér PCK-53 vyráběný právě v hanácké metropoli v padesátých letech minulého století. V rámci zmíněného leteckého dne bude trenažér přístupný v klubovně spolku Aviatik –CS Olomouc, ta je přímo u vjezdu na letiště. Zde bude otevřeno pro návštěvníky od 10:00 hodin a všichni jsou srdečně zváni si jej prohlédnout ! Sluší se ještě poznamenat pro mnohé klíčovou informaci : vstup na letecký den i prohlídka PCK-53 jsou zdarma!
Díky Jiřímu Prokešovi máme zmapovánu i historii výroby a tak zde předkládáme jeho často po archivech pracně získávané informace.
Vývoj pilotních cvičných kabin v Olomouci
Po 2. světové válce zůstalo na našem území několik britských leteckých trenažérů “Link-Trainer D-2″ které armáda používala k výcviku pilotů. Počátkem padesátých let se začal výrazně promítat nedostatek náhradních dílů a vlivem opotřebování se zhoršoval technický stav kabin. Pro výcvik pilotů se tak staly tyto anglické kabiny nevyhovující.
Pracovníci Leteckých opraven v Olomouci se ujali úkolu modernizovat cvičné kabiny pro potřeby výcviku a v roce 1952 vyvinuli a vyrobili na shodném principu prototyp pilotní cvičné kabiny pod označením PCK-52, který se dostal po vylepšeních do sériové výroby pod označením PCK-53. Trenažér byl určen pro výcvik pilotů na letounech C-105 a C-106.
S rozvojem proudových letounů však PCK-53 již neuspokojoval potřeby výcviku, neboť byl určen pro výcvik na vrtulových letounech. Bylo tedy nutné pokračovat ve vývoji a zmodernizovat PCK pro tehdy zaváděný letoun MiG-15bis. Tato nová cvičná kabina dostala označení PCK-55. Vývoj cvičných kabin pokračoval dál a připravovala se výroba kabiny pro československý cvičný letoun L-29.
V roce 1959 dochází k zásadní reorganizaci a do popředí se dostává oprava automobilové techniky. Tato skutečnost se promítla i do názvu a z Leteckých opraven se stává Automobilový opravárenský závod (AOZ).
V roce 1963 je vývoj PCK L-29 v Olomouci ukončen a předán do Leteckých opraven Kbely.
Známé dochované pilotní cvičné kabiny PCK-53
Z dosavadních poznatků plyne, že výroba PCK v Olomouci byla jeden čas hlavním výrobním programem. Do dnešních dnů je známo pouze několik dochovaných kabin.
PCK-53 v.č. 5353112 Olomouc – Aviatik-cs Depozitář
PCK-53 v.č. 5353309 Olomouc – Aviatik-cs Vystaven / soukromý vlastník
PCK-53 v.č. 5310010 NTM Praha Depozitář
PCK-53 v.č. 5311208 VHU Letecké muzeum Praha Kbely Depozitář
PCK-53 v.č. 5310210 Letecké muzeum Kunovice Nepřístupné / soukromý vlastník
PCK-53 v.č. 5310417 Technické muzeum Brno Vystaveno v expozici
S panem Prokešem jsem si vyměnil některé informace ohledně kabin PCK již v loňském roce a některé z nich jsou ještě v depozitářích muzeí v zahraničí – např. v Polsku i jinde. Ovšem jejich současný stav není znám… A tak nejen Jiří Prokeš oslovuje všechny fandy letectví: „Rádi bychom všechny požádali touto cestou o pomoc při získání dalších informací, podkladů, zpráv, materiálu apod.
Budete-li mít zájem se na renovaci podílet, nebo se jen tak podívat, volejte, pište. Rádi uvítáme, rádi ukážeme“. Další informace naleznete na webových stránkách : www.aviatik-cs.cz/PCK
Navíc tato cvičná kabina je včetně stolu instruktora, ovládacích panelů i tzv. záznamového vozíku. To je doslova celé výcvikové pracoviště a to jinde opravdu asi jen tak neuvidíte! Nikdo už asi nespočítá, kolik tyto „pecky“, jak se jim přezdívalo, pomohly vycvičit pilotů. Jedno je ale jisté. V „dřevních“ i pozdějších dobách letectví znamenaly cenné zkušenosti, které adepti letectví později ocenili a mnohým z nich pomohly i ve svízelných letových situacích, kdy museli v nepříznivém počasí a nebo v noci létat jen podle přístrojů. Autor děkuje za poskytnuté informace panu Prokešovi a k uvedeným „peckám“ i stěhování této PCK-53 se v blízké budoucnosti rádi vrátíme.