Vzpomínka na slet letounů L-40 Meta Sokol ve Vysokém Mýtě
Přidáno: 07. Listopad 2017Autor: Lubor Obendrauf
Je to již hodně dávno, co se skupina nadšenců do tohoto našeho sportovního letounu rozhodla uspořádat první ročník mezinárodního srazu „Meťáků“. Jeho další ročník se pak uskutečnil v sobotu 26.5.2001 za krásného počasí na letišti Aeroklubu Vysoké Mýto v rámci jejich otevřeného dne letiště. A opravdu bylo na co koukat! Přiletěly i letouny ze zahraničí, vládla velice přátelská atmosféra a díky fotografiím z pozůstalosti po mém kamarádovi a leteckém profesionálovi Petrovi Minaříkovi si tyto okamžiky můžeme připomenout.
Všem známý sportovní jednomotorový letoun s nezapomenutelnou „obrácenou tříkolkou“ (uspořádání podvozku letounu) vznikl dokonce nedaleko Vysokého Mýta a to v Chocni, kde firma Mráz (později Orličan n.p.) tyto krásné stroje vyráběla. Prototyp letadla ještě s označením XLD-40 „Mír“vzlétl poprvé dne 30.7.1950 a za jeho řízením seděl známý zalétávací pilot Alfons Koblížek. Tehdy šlo ještě o letoun s tzv. sdruženým, neboli motýlkovým uspořádáním ocasních ploch, ty klasické dostaly další letouny o něco později, jak je známe dnes. Celkově bylo vyrobeno těchto dolnoplošných celokovových letounů 290 kusů, z toho šlo 150 na export. Dodnes některé z nich létají i v tak dalekých zemích, jako je např. Austrálie a nebo Chile.
Ale zpět k našemu sletu. Letiště také nebylo vybráno náhodně. Šikovné ruce místních už léta předtím provedly mnoho oprav Meťáků a zde letadla dostala i nový, často velmi atraktivní „kabát“ provedený již moderními nátěrovými technikami. A tak se 26.5.2001 nakonec slétlo šestnáct letounů L-40 Meta Sokol. Ze zahraničí z toho bylo devět letounů a nás může těšit, že jejich majitelé jsou často srdcaři zapálení pro naše sportovní letadla a někteří z nich vlastní i různé Trenéry či L-200 Moravy. Ze slušné vzdálenosti tak dorazil Meta Sokol až z Norska, s registrací LN-TVR, pak trojice letadel stejného typu z Německa, jeden ze Švýcarska, další L-40 z Anglie a skupinu zahraničních hostů uzavírala trojice letounů ze sousedního Slovenska.
Mne zaujal i v Anglii létající L-40 s registrací G-APUE (majitel Sue Aberne), který létá nejen v rámci leteckých dnů ve své britské domovině, ale také je možné jej zahlédnout na leteckých akcích ve Francii, Španělsku, Portugalsku či Německu. Letoun předtím létal u nás s registrací OK-NMB a byl vyroben v roce 1959 s výrobním číslem 150708. Kromě modernější avioniky létá stále s původním motorem a jak se jeho vlastník nechal slyšet, stále je radost s ním létat i na delší vzdálenosti. Jinou cestou šel německý majitel jiného Meťáka registrovaného jako D-EJIV. Původní pohonnou jednotku nahradil motorem Lycoming a tomu odpovídala i změněná příď letadla. Ostatně s jinými motory létají Meťáky i v Austrálii, ve Finsku (např. s motory Continental) a dalších zemích světa. Součástí programu sletu byl také slavností průlet ve skupinách po třech nad letištěm. I když nebyl čas vše nacvičit a tu a tam některý z letounů mírně vybočil z formace, byl to krásný zážitek. Aby ne, Meťáků na našem a světovém nebi postupně ubývá a tak můžeme být rádi za každý stroj ve vzduchu. Dále byla pro účastníky sletu nachystána i soutěž v navigaci, létalo se v okolí Vysokého Mýta.
Po celou dobu sletu bylo krásné počasí a tak kdo mohl, fotil, co se fotit jej dalo. K tomu byly i na letišti jiné parádní letouny: dokonce hned trojice strojů Mráz M1 Sokol (jeden ve verzi M1D) s německými registracemi a ty se dnes už skoro vůbec nevidí, natož na jednom místě. Dála řádka klasických Trenérů od krásného Z-126 OK-HLF až po akrobatickou klasiku Z-226AS Akrobat Speciál. Ačkoliv od tohoto sletu letos uplynulo plných 16 let, vzpomínky na opravdu zdařilou akci zůstávají.