Pilotinfo

Vzpomínka na slet letounů L-40 Meta Sokol ve Vysokém Mýtě

Přidáno: 07. Listopad 2017Autor:

Je to již hodně dávno, co se skupina nadšenců do tohoto našeho sportovního letounu rozhodla uspořádat první ročník mezinárodního srazu „Meťáků“. Jeho další ročník se pak uskutečnil v sobotu 26.5.2001 za krásného počasí na letišti Aeroklubu Vysoké Mýto v rámci jejich otevřeného dne letiště. A opravdu bylo na co koukat! Přiletěly i letouny ze zahraničí, vládla velice přátelská atmosféra a díky fotografiím z pozůstalosti po mém kamarádovi a leteckém profesionálovi Petrovi Minaříkovi si tyto okamžiky můžeme připomenout.

Všem známý sportovní jednomotorový letoun s nezapomenutelnou „obrácenou tříkolkou“ (uspořádání podvozku letounu) vznikl dokonce nedaleko Vysokého Mýta a to v Chocni, kde firma Mráz (později Orličan n.p.) tyto krásné stroje vyráběla. Prototyp letadla ještě s označením XLD-40 „Mír“vzlétl poprvé dne 30.7.1950 a za jeho řízením seděl známý zalétávací pilot Alfons Koblížek. Tehdy šlo ještě o letoun s tzv. sdruženým, neboli motýlkovým uspořádáním ocasních ploch, ty klasické dostaly další letouny o něco později, jak je známe dnes. Celkově bylo vyrobeno těchto dolnoplošných celokovových letounů 290 kusů, z toho šlo 150 na export. Dodnes některé z nich létají i v tak dalekých zemích, jako je např. Austrálie a nebo Chile.

Ale zpět k našemu sletu. Letiště také nebylo vybráno náhodně. Šikovné ruce místních už léta předtím provedly mnoho oprav Meťáků a zde letadla dostala i nový, často velmi atraktivní „kabát“ provedený již moderními nátěrovými technikami. A tak se 26.5.2001 nakonec slétlo šestnáct letounů L-40 Meta Sokol. Ze zahraničí z toho bylo devět letounů a nás může těšit, že jejich majitelé jsou často srdcaři zapálení pro naše sportovní letadla a někteří z nich vlastní i různé Trenéry či L-200 Moravy. Ze slušné vzdálenosti tak dorazil Meta Sokol až z Norska, s registrací LN-TVR, pak trojice letadel stejného typu z Německa, jeden ze Švýcarska, další L-40 z Anglie a skupinu zahraničních hostů uzavírala trojice letounů ze sousedního Slovenska.

Mne zaujal i v Anglii létající L-40 s registrací G-APUE (majitel Sue Aberne), který létá nejen v rámci leteckých dnů ve své britské domovině, ale také je možné jej zahlédnout na leteckých akcích ve Francii, Španělsku, Portugalsku či Německu. Letoun předtím létal u nás s registrací OK-NMB a byl vyroben v roce 1959 s výrobním číslem 150708. Kromě modernější avioniky létá stále s původním motorem a jak se jeho vlastník nechal slyšet, stále je radost s ním létat i na delší vzdálenosti. Jinou cestou šel německý majitel jiného Meťáka registrovaného jako D-EJIV. Původní pohonnou jednotku nahradil motorem Lycoming a tomu odpovídala i změněná příď letadla. Ostatně s jinými motory létají Meťáky i v Austrálii, ve Finsku (např. s motory Continental) a dalších zemích světa. Součástí programu sletu byl také slavností průlet ve skupinách po třech nad letištěm. I když nebyl čas vše nacvičit a tu a tam některý z letounů mírně vybočil z formace, byl to krásný zážitek. Aby ne, Meťáků na našem a světovém nebi postupně ubývá a tak můžeme být rádi za každý stroj ve vzduchu. Dále byla pro účastníky sletu nachystána i soutěž v navigaci, létalo se v okolí Vysokého Mýta.

Po celou dobu sletu bylo krásné počasí a tak kdo mohl, fotil, co se fotit jej dalo. K tomu byly i na letišti jiné parádní letouny: dokonce hned trojice strojů Mráz M1 Sokol (jeden ve verzi M1D) s německými registracemi a ty se dnes už skoro vůbec nevidí, natož na jednom místě. Dála řádka klasických Trenérů od krásného Z-126 OK-HLF až po akrobatickou klasiku Z-226AS Akrobat Speciál. Ačkoliv od tohoto sletu letos uplynulo plných 16 let, vzpomínky na opravdu zdařilou akci zůstávají.

Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 002 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 011 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 001 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 009 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 003 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 010 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 007 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 005 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 006 Slet Meta Sokolů 2001 Vysoké Mýto 004

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.