Střípky z historie společnosti Pan American World Airways
Přidáno: 21. Srpen 2018Autor: Lubor Obendrauf
Letecká společnost Pan Am a nebo chcete-li plným názvem Pan American World Airways – dnes již mnoho let neexistující – patří k legendám světové letecké dopravy. Její znak stylizované zeměkoule s nápisem Pan Am se dodnes dobře prodává a to od přívěsků na klíče až po repliky pilotních uniforem. Ve svém archivu jsem objevil řadu snímků z jejich bohaté historie a protože tato společnost mnoho let létala i do Prahy,můžeme si ji těmito fotografiemi připomenout. Ostatně v jejích řadách pracovala hned celá řada našich krajanů a to prakticky po celém světě, včetně pražských zaměstnanců. V Praze byla mimo jiné reprezentativní kancelář společnosti i v Pařížské ulici č. 11, kam ti starší z nás chodili okukovat pěkné reklamní modely dopravních letadel.
Vlajková americká společnost byla založena již 8.3.1927 jako mezinárodní letecký dopravce a první linka nové společnosti vedla z Key West na Floridě do kubánské Havany. Shodou okolností šlo i o první mezinárodní leteckou poštovní linku z USA. Tehdy byla obsluhována letounem Fokker F-VIIa-3m a ten ji poprvé jen s nákladem pošty letěl 19. října 1927, zatímco doprava cestujících v reálu začala až 16.1.1928. V té době firma provozovala pět Fokkerů tohoto typu. Zakladatelem a později generálním ředitelem společnosti byl vizionář Juan Terry Trippe, jehož obchodní kontakty sahaly do mnoha zemí světa ( narozen 27.6.1899, zemřel 3.4.1981).
Na první fotografii je již zmíněný Fokker VII při zahajovacím letu z Key West na Floridě směrem do Havany, kterým letělo celkově 8 cestujících. Třímotorový letoun letěl vzdálenost 90 mil asi jednu hodinu a položil tak základ pozdějších dálkových linek stejné společnosti do mnoha zemí světa. Dostalo se i na Prahu.
Na druhém snímku vidíme dva letecké vizionáře. Vpravo stojící zakladatel společnosti Juan T. Trippe během rozhovoru s přemožitelem Atlantiku Charlesem A. Lindberghem na letišti v Panamě. Pan American na toto místo začal létat v únoru 1929. Právě Charles Lindbergh byl mnoho let technickým poradcem Pan Amu a také létal jako pilot technické lety před zavadením pravidelných linek do nových míst, kam uvedená letecká společnost chtěla proniknout.
Třetí fotografie nám připomíná bohatýrské doby létajících člunů. Čtyřmotorový hydroplán typu Martin M-130 společnosti Pan American s příhodným jménem China Clipper zahajoval dne 22.11.1935 pravidelnou dálkovou poštovní linku přes Pacifik, aby za šest dnů doletěl ze San Franciska až do Manily na Filipínách. Plánovanými nočními zastávkami byly Honolulu, Midway, Wake a Guam. Byla to tehdy velká sláva a o něco později se začalo létat i s cestujícími se vším komfortem, t.j. i s teplým jídlem na palubě!
Čtvrtý snímek nás už přenáší do doby prvních proudových dopravních letounů, i zde byla společnost Pan American průkopníkem. Nacházíme se na letišti v Seattle, přímo v areálu Boeingu, kde jsou dokončovány čtyřmotorové proudové letounuy Boeing 707-121 a postupně budou dopravcem převzaty během roku 1958. Právě probíhají práce na motorech Pratt & Whitney JT3C6 . Letoun v popředí s registrací N711PA slavnostně otevřel dálkovou linku z New Yorku do Paříže dne 26.10.1958, což byla tehdy první americká linka létaná proudovými letouny – ostatně tuto skutečnost dopravce hrdě oznamoval četnými reklamními kampaněmi nejen v USA.
Pátá fotografie nám ukazuje Marine Air Terminal společnosti Pan Am na letišti La Guardia v New Yorku, odkud byly po mnoho let odbavovány lety do Evropy provozované hydroplány koncem 30. let minulého století. Teprve později začal sloužit četným cestujícím v rámci sítě spojů Pan Am Shuttle do Bostonu a Washingtonu. A tak od 1.10.1986 zde bylo dosaženo rekordu v pravidelnosti letů 91%, což bylo tehdy první místo na leteckém trhu v USA.
Šestá fotografie nám ukazuje letecký pohled na legendární mrakodrap společnosti Pan American v New Yorku .
Na sedmé fotografii vidíme posádku letounu Boeing 707, šlo o „upomínkový“ let na historicky první trase z New Yorku na letiště v Le Bourget u Paříže. A tak dne 26.10.1983 (výročí 25 let provozu) vzlétla posádka ve složení (z leva do prava): kapitán Donald E. Pritchett, viceprezident Pan Amu pro letové operace, dále kapitán Hart Langer – systémový ředitel letových operací téže společnosti, ten letěl jako first officer a dále R.G. Bashford, ředitel sekce letových inženýrů také letící ve stejné funkci. Letoun měl mezipřistání na letišti v Ganderu na Newfoundlandu, jelikož první Boeingy 707 neměly ještě takový dolet, aby cestu zvládly bez mezipřistání.
Legendární společnosti Pan American se budeme v blízké budoucnosti dále věnovat, protože jejich pravidelné lety do Prahy byly zpestřením zdejšího leteckého provozu a modrobílé letouny přitahovaly i objektivy mnoha tuzemských fotografů …