Stinson SR-10C Reliant v Baťově letce
Přidáno: 01. Listopad 2013Autor: Lubor Obendrauf
Firma Baťa měla ve svém „letovém parku“ před druhou světovou válkou řadu velmi zajímavých typů letounů . V sekci pro modely jsme čtenářům před nějakou dobou představili Lockheed 10a Electra a jeho stručnou historii. Pojďme se nyní podívat na další , ne méně zajímavý typ stroje.
Společnost Stinson Aircraft Company založil známý letec Edward „Eddie“ Stinson v americkém Daytonu v roce 1920. Začátky byly opravdu těžké a po nějakém čase se mu podařilo sehnat skupinu investorů , ty nutně potřeboval pro další podnikatelský kapitál.První letounem byl typ SM-1 Detroiter. Elegantní letoun vzlétl poprvé 25.1.1925 a jeho obchodní úspěch velmi rychle znamenal výraznou vzpruhu pro celý letecký podnik. To umožnilo o něco později přejmenování společnosti na Stinson Aircraft Corporation včetně stěhování provozu právě do Detroitu. Obchody se dařily a do konce roku 1929 se výrobci podařilo prodat přes 120 letounů daného typu. V té době znamenitý počin.
Vývoj dalších typů byl možný prodejem části akcií podnikateli v automobilovém průmyslu Erretu Lobbanu Cordovi v září 1929. Firma díky věrným zákazníkům přežila i těžké roky během vleklé hospodářské krize třicátých let min. století. Bohužel , její zakladatel umírá v lednu 1932 při letecké nehodě v Chicagu… V té době mu bylo 38 let a nalétal těžko uvěřitelných 16 000 hodin !
Později byla jeho společnost začleněna do firmy Aviation Corporation – AVCO ( předtím Cord Corporation ) , aby se dále stala součástí korporace Consolidated Vultee. Začátkem padesátých let je společnost Stinson koupena známou Piper Aircraft Corporation. Lidé od Pipera využili zdařilé konstrukce projektu Twin Stinson , aby jej později představili odborné letecké veřejnosti již jako Piper Apache. Ostatně , uvedený typ létá na řadě letišť dodnes.
Stinson Reliant byl výsledkem vývoje z několika předchozích modelů s přihlédnutím k průzkumu mezi stávajícími zákazníky. Zanedlouho vznikl velmi elegantní vzpěrový hornoplošník s označením SR-10 , aby se představil zákazníkům v roce 1933. Jako klasická „pětisedadlovka“ / pilot + 4 cestující / mohl letoun nabídnout v té době nevídaný komfort s plně čalouněným interiérem a pokročilým přístrojovým vybavením. Letoun létal s devítiválcovým hvězdicovým motorem Lycoming ( u Bati s motorem Lycoming R-680-D5 ) a měl na svoji dobu i řadu jiných vylepšení. Motor byl opatřen krytem NACA. Vrtule byla kovová za letu stavitelná typu Hamilton Standard .Konstrukce křídla sestávala ze svařovaných chrommolybdenových trubek a duralových žeber. Náběžná hrana křídla byla potažena duralovým plechem , zbytek křídel pak lakovaným plátnem. Trup letounu včetně směrovky a výškovky byl vyroben jako svařenec ze stejných trubek jako křídlo. Přední část trupu dostala duralový potah a zbytek trupu byl opět potažen lakovaným plátnem s ochranným lakem proti účinkům paliva.
Za sedačkami v kabině se nacházel zavazadlový prostor. Kabina samotná měla účinné větrání a byla i vytápěna. Podvozek záďového typu byl pevný s hydropneumatickými tlumiči a kapotážemi kol. V křídlech byly umístěny nádrže celkově pro 378,5 litru paliva. Dostup stroje byl 4000 metrů a dolet 1090 km při cestovní rychlosti 248 km/hod. Hmotnost prázdného letounu výrobce udával 1216 kg.
Pilot Baťovy Zlínské letecké a.s. Oldřich Doubek na něj později vzpomínal : „ Pozoruhodný byl americký Stinson. Jeho motor se neroztáčel ručně protáčením vrtule jako u ostatních letounů , ale elektrickým startérem. Stačilo stisknout knoflík na palubní desce a už běžel. A na kolech podvozku měl brzdy. Pneumatické.To obojí byly nesmírné novinky, tohle jiná letadla ještě neměla“. V té době ovšem „vlastenecký“ tisk kritizoval Baťovy nákupy letadel ze zahraničí , i když kupoval i letadla naší výroby.
Další z pamětníků později napsal : „Zlín nebyl proti domácím výrobkům, avšak podle prosazovaného hesla “Jen to nejlepší je dosti dobré pro nás” měl zájem jen o nejlepší letadla na světě. Rozhodující byl také ten názor, že čs. letecké výrobě rozhodně nedopomohou ke světové úrovni vysoké ceny a celní ochrana, ale naopak silná konkurence. Vždyť např. Aero A.35 tehdy stálo téměř jednou tolik, co Junkers F.13. Když pak byl v roce 1933 zakoupen tehdy nejmodernější americký jednomotorový hornoplošník Stinson SR Reliant s hvězdicovým motorem Lycoming, který později svou spolehlivostí překonával vše, co dosud ve Zlíně používali, byla jeho cena cca 4100 dolarů asi čtvrtinová oproti obdobným letadlům čs. výroby. K tomu se však muselo připočítat 53% clo z ceny…“
Vraťme se ale k Baťovu letounu. Ten byl zapsán do Čs. leteckého rejstříku v říjnu 1933 a do republiky se dostal s americkou registrací NC13810 , výr. č.8764. Byla mu přidělena imatrikulace OK-ATP , se kterou létal až do okupace. Později , již po ukořistění Němci byl přeregistrován na D-CATP. Baťa tedy zakoupil opravdu moderní letoun typu SR-10C , aby jej ihned začal používat pro služební cesty za obchodem. Tak například s ním letěl v roce 1934 na dlouhou obchodní cestu z Otrokovic přes Střední východ do Kapského Města a zpět ! Netřeba zde zdůrazňovat , jaké extrémní nároky taková cesta kladla na jeho piloty… Letoun také létal mezi pobočkami tohoto obuvnického „impéria“ . Nechyběly lety z Prahy – Kbel do Vídně , Záhřebu , Vukovaru. K tomu lety na veletrhy do Německa , Polska a Francie. Řada Baťových pilotů ( Václav Uruba , Emil Forejtník , Leopold Úředníček i jiní ) si pochvalovala velkou spolehlivost Stinsona. I když mrzlo až praštělo , motor se vždy podařilo spustit bez problémů ! Navíc v té době piloti měli pravidelné kursy létání v noci a podle přístrojů , zaváděly se radiostanice do větších letounů a dbalo se o kvalitní výcvik palubních radiotelegrafistů…
Stinson u Bati létal s přezdívkou „Duha“ , ta byla nastříkána na pravou stranu trupu. Jako zajímavost můžeme uvést , jak na tomto stroji létal i katolický kněz – tehdejší hlučínský kaplan P.Bernard Přerovský. Měl jsem to štěstí , že jsem se s ním setkal osobně ve Vyškově v roce 1996 , kde žil už těžce nemocen. Baťa mu umožňoval létat jednou až dvakrát týdně a to zdarma ! Bernard Přerovský ( vůbec první duchovní s Čs. pilotním průkazem !!! ) si u Stinsona pochvaloval špičkové přístrojové vybavení , hladký chod motoru a výbornou ovladatelnost při pojíždění na zemi. Dle něj to byl „Pullmanův vůz s křídly“. Také vzpomínal , jak v roce 1936 stál u Bati jeden letecký kilometr „aerotaxi“ na Stinsonu asi jednu korunu šedesát haléřů. To bylo více jak o 50% méně než u nejbližší konkurence …
Stinson Reliant SR-10C OK-ATC se bez nehody dočkal okupace naší země Německem a po přidělení nové registrace D-CATP létal jako kurýrní stroj. Baťa měl ve své letce i jiné zajímavé typy letounů , o nich budeme čtenáře našich webových stránek ještě informovat. Typem Reliant se dostal do Československého letectví letoun , který jednoznačně ukázal , kam se ubírá vývoj strojů dané kategorie. Díky robustnosti konstrukce a spolehlivosti zde svému majiteli prokázal výborné služby i při dalekých cestách.
Baťův Stinson , letiště Kbely 1935 , po příletu z Otrokovic
Stinson baťovy letky na letišti Bratislava-Vajnory ve třicátých letech
Baťův Stinson na letišti Praha-Kbely v roce 1935
Baťův Stinson na letišti Praha-Kbely v roce 1935
Stinson baťovy letky krátce před letem do Záhřebu , říjen 1934
Stinson na letišti Otrokovice v r.1936 , uprostřed P.Bernard Přerovský
pilotní kabina Stinson SR-10G
Na závěr odkaz na dvě videa ze současného provozu letounů Stinson Reliant.
Prosinec 26th, 2013 at 19:04
Upřímně nevím, jakýho Stinsona měl Baťa, ale na obrázcích u článku je Stinson SR-5 Reliant. SR-10 to není v žádném případě.
Jinak moc hezkej článek a díky za něj!
Jak mám Stinsona rád, netušil jsem, že byl i u nás
Prosinec 26th, 2013 at 20:02
tomas : pane kolego , je mi líto , ale : OK-ATP byl skutečně Stinson SR-10C.
Třeba zde : http://www.cs-letectvi.cz/imatrikulace/stinson-sr-10-c-reliant-ok-atp-id-b458
Navíc osobně jsem hovořil právě s P.Bernardem Přerovským , který jej mimo jiné létal. Lze dohledat i další prameny. Na fotografiích je opravdu uvedený typ letounu.
Prosinec 26th, 2013 at 20:55
Bohužel. SR 10 nemá vzpěru mezi výškovkou a směrovkou, nýbrž mezi trupem a směrovkou, má jinak hlavní křídelní vzpěry, kabinu i podvozek, natož tvar sop a jiné.
Na obrázku je SR5 viz http://books.google.cz/books?id=uQ9UkaAU7ioC&pg=PA110&lpg=PA110&dq=stinson+sr-5+reliant&source=bl&ots=VBQ5kdC8r5&sig=ktQIUZbBRV1dvad8QeDNLue6rWQ&hl=cs&sa=X&ei=Y3y8Uo7yA8GhtAbgv4GwBQ&ved=0CGUQ6AEwCQ#v=onepage&q=stinson%20sr-5%20reliant&f=false
SR 10 asi nejznámější v Evropě má Jean Salis ( http://airshow-reviews.com/ferte_alais/stinson_reliant_sr-10c_ferte_alais_2009.jpg ) nebo zde http://www.eaa231.org/Museum/StinsonSR10G/StinsonSR10G.htm
Je to fakt jiné éro
Prosinec 26th, 2013 at 22:00
tomas : díky za doplnění – ale v tom případě mi tedy vysvětlete fakt , jak některé z mých fotografií byly přímo v podkladech u přílohy s žádostí, na jejímž základě dostal Baťa tu imatrikulaci ! Znamenalo by to , že na tehdejším čs. rejstříku by byli takoví diletanti , aby si toho vůbec nevšimli ? Opravdu Váš podnět je velmi zajímavý , beru jej v potaz. Podívejte se ovšem na historické fotografie z Baťovy letky a další dostupné materiály. VŠUDE je uváděn JEN a pouze Stinson SR-10C Reliant. Díky – budu s tím dále pracovat. Vše je o lidech a ta doba je již tak vzdálena , že všichni pamětníci už jsou po smrti….Rozhodně nemám patent na rozum. Další záhada – proč měl tedy Bernard Přerovský ve svém zápisníku uveden OK-ATC jako SR-10C Reliant ??? Osobně mi to ukazoval. Asi jsme kápli na nevařešený otazník a uvidíme , co dalšího se podaří dopátrat. Navíc , OK-ATC je uváděno v řadě zahraničních pramenů jako SR-10C, aby toho nebylo málo…
Prosinec 26th, 2013 at 23:26
Asi jsme kápli
Poslední verze Reliantu, která měla obdélníkový půdorys křídla jako je na obr byla SR-6. Od SR-7 už měl Stinson půdorys křídla ve dvojitém lichoněžníku s proměnnou hloubkou profilu v nejvyšší hloubkou v místě připojení jednoduché křídelní vzpěry. Díky těmto tvarům si tyto pozdější verze vysloužily přezdívku Gullwing.
Vypadá to, že někdo kdysi udělal chybu, která se vesele přenáší do dnešních dnů. SR-10 je ke všemu ještě pozdví verze. Časové ose tedy SR-5 sedí.
Je to zajímavé.
Leden 3rd, 2014 at 10:37
Tak jsem pro klid duše prošel další záznamy o Baťově Stinsonu. Všechny zdroje uvádějí SR-10C … Ano , máte pravdu , na začátku musel někdo udělat chybu. Nicméně u Bati je lahůdek vícero – imatrikulace letounů , které se “stěhovaly” z jednoho stroje na jiný apod. Zkusím dle možností zjistit více , ale obávám se , jak to nějaký čas potrvá.
Únor 16th, 2014 at 18:19
Dobrý den, velké díky za pěkný článek a hlavně pěkné obrázky baťova krasavce.
OK-ATP byl typ Stinson Reliant SR (bez dalšího číselného označení), tedy první seriové provedení, takto byl také 16. října 1933 zapsán pod číslem 300 do čs rejstříku.
(Stinson SR, v.č. 8764, motor Lycoming R680 (215HP) v.č.909)
Potvrzuje to i tato stránka, kde je v seznamu ještě s původním označením NC13810.
http://www.airhistory.org.uk/gy/reg_N45.html
K chybě v označení mohlo dojít např. záměnou se slovenským SR-10C OK-ATZ, kdo ví?
Rád bych pouze opravil jedno chybné tvzení v článku – Stinson určitě NEUSKUTEČNIL žádnou cestu do Kapského Města, tu podnikl pilot Forejtník na třímotorovém letadle Spartan.
http://www.ceskycestovatel.cz/mys-dobre-nadeje/
Doufám, že se brzy dočkáme dalšího článku o baťovu letectvu.
S pozdravem ZbynekP
Únor 27th, 2014 at 07:46
Dobrý den , Zbyňku, díky za doplnění. Je to “dávná” historie a dnes už není jednoduché dopátrat se všech pramenů kolem dodání letounu Stinson pro Baťovu letku. Jinak co se týče cesty do Kapského Města , já citoval celý článek z pamětí jednoho z Baťových pilotů a nechal jsem jej celistvě z důvodu původnosti. Ano , pilot Forejtník tam letěl letounem Spartan Cruiser – to byl třímotorový letoun anglické výroby a jeho snímky také mám. S pozdravem , Lubor O.