Pilotinfo

Šmolík Š-1/2

Přidáno: 18. Září 2012Autor:

Kdybychom si chtěli připomenout letadla, která byla vyrobena v katastru obce Letňany (dnes Praha 18), museli bychom začít rokem 1925 (v případě podniku Letov), nebo dokonce rokem 1930 (v případě podniku Avia). Přitom obě továrny vyprodukovaly stroje mající klíčový význam pro rodící se československé letectví daleko před tímto datem.

Počátky Letova můžeme směle zařadit do roku 1918, bezprostředně po vzniku republiky, kdy byl na pražském Starém výstavišti ustaven vojenský podnik s názvem Letecký arsenál. Ten se sice za necelé dva roky přestěhoval do Kbel, změnil název na Hlavní letecké dílny, ale jeho vůdčí konstrukční osobností i nadále zůstal ing. Alois Šmolík (následný šéfkonstruktér firmy Letov, která se z Hlavních leteckých dílen vyvinula). Z těchto důvodů začínáme cyklus o letňanských letadlech univerzálním dvouplošníkem Šm-1 v pozdější době značeným  Š-1 nebo Š-2 podle toho zda byl vyráběn v Hlavních leteckých dílnách nebo v licenci u podniku Aero. Prototyp byl zalétán v roce 1920 s velkým úspěchem, takže MNO dalo souhlas k sériové výrobě. Dvouplošník Š-1/2 byl také předlohou k prvnímu dopravnímu letounu československé konstrukce, dvouplošníku Šmolík Šm-a1. Inžený Šmolík do letounu vměstnal další sedadlo a třímístná „limuzína“ byla na světě. Měla na svou dobu nebývalý komfort. Kabina cestujících byla krytá okénky, které nepostrádaly dokonce záclonky. Pilot pak seděl v klasicky otevřeném kokpitu.

Dvoumístný pozorovací a lehký bombardovací vzpěrový dvouplošník Š 2 postavený v licenci továrnou Aero

Dvoumístný pozorovací a lehký bombardovací vzpěrový dvouplošník Š-2 (licenční výrobek továrny Aero) na kbelském letišti.

 

Štítky: , ,

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.