Letov / Šmolík Š-10
Přidáno: 09. Srpen 2013Autor: Václav Šorel
Ve dvacátých letech minulého století nepotřebovalo vojenské letectvo jen letouny první linie, ale také stroje k výcviku nových pilotů. Do tohoto dění se zapojil podnik Aero a náš Letov, respektive Hlavní letecké dílny, které v té době ještě sídlily ve Kbelích. Volba padla na pozorovací dvouplošník rakouského původu Hansa Brandenburg C.I. Nejednalo se však o přesnou kopii. V Hlavních leteckých dílnách konstrukci letounu přepracovali do podoby dvoumístného vzpěrového dvouplošníku s dvojím řízením a označením Letov Š 10. Nové „šmolíky“ byly dobré letouny, které létaly málem „samy“. Však také dostaly přezdívku Sardinka, neboť letci říkali, že létají stejně, jako když sardinky plují v oleji. To se však nelíbilo některým leteckým odborníkům. Ti zastávali názor, že autostabilní letouny vytvářejí u letců nesprávné návyky, což se v budoucnu projeví při přechodu na obratné „bojové“ stroje. Nicméně, jen v Hlavních leteckých dílnách vyrobili 51 „sardinek“, které v československém vojenském letectvu sloužily celá dvacátá léta 20. století, což svědčí o úspěšnosti typu.
Technické údaje
Rozpětí 12, 3 m
Délka 8,4 m
Hmotnost prázdného letounu 933 kg
Maximální rychlost 197 km/h
Dostup 5.000 m
Dolet 450 km
Motor Hiero N
Výkon motoru 169 kW / 230 k
Na obrázku není „letovácká sardinka“, ale stejný typ letounu vyráběný podnikem Aero.
Březen 21st, 2020 at 10:54
Na přiloženém obrázku není “stejný typ letounu vyráběný podnikem Aero”, jak je uvedeno v popisu (to by bylo Aero Ae-10/Ae-01/A-1). Na obrázku je Aero A-14 nebo A-15. Pozná se to podle SOP, chladiče nad horní nosnou plochou, a podle výfukú na levé straně.
Březen 21st, 2020 at 12:13
Ještě jsem si všiml, že jsou špatně i technické údaje: patří k A-14; tedy kromě rychlosti,ta tak vysoká nebyla. Takže technické údaje patří k letadlu na obrázku, ale článek je o Š-10.
Ještě k těm viditelným rozdílům mezi Š-10, Ae-10/Ae-01/A-1 (obě jsou kopiemi “malého” Brandenburgu B.1) a A-14/15 (kopie “velkého”Brandenburgu C.1): podle SOP, chladiče a výfukú se pozná Š-10 od A-14/15. Ae-10/Ae-01/A-1 mělo chladič nad horní nosnou plochou, a letadla z konce výroby (např. výrobní čísla 21 a 26) mají SOP s aerodynamickým odlehčením (“lalokem”) – obdobně jako A-14/15. Ale výfuky na pravé straně mají jak Ae-10/Ae-01/A-1 tak i Š-10 (obě mají motor Mercedes D.1 nebo jeho kopii B&D Blesk), kdežto A-14/15 maji motory Hiero s výfuky na levé straně (ale pozor, např. A-26 s motorem BMW má taky výfuky vpravo).
Březen 21st, 2020 at 15:40
Díky za upozornění. Článek jsme tehdy zveřejnili v podobě, v jaké nám ho jeho autor doručil. Ještě jednou díky.
Červenec 16th, 2020 at 19:53
Ono ani není tak úplně pravda, že Aero Ae-10/Ae-01/A-1 je kopií Brandenburgu B.I – to platí pouze o Letovu Š-10, který opravdu odpovídá “malému” Brandenburgu. U Aera se uvádí, že sice vychází z Brandenburgu, ale bylo překonstruováno. Sice ta letadla na první pohled vypadají podobně, ale je tam spousta rozdílů. Nejviditelnější je asi podoba VOP, která je u Aera vcelku a leží shora na trupu jako u “velkého” Brandenburgu, zatímco u většiny původních B.I je VOP dělená, uchycená na trup z boku. Jiná je i vnitřní konstrukce trupu a celý systém řízení, což je zvenčí patrné třeba propojením řídících pák tyčí pod trupem u Aera (B.I má toto propojení uvnitř trupu), vedení lana propojujícího křidélka vnitřkem křídla u Aera (B.I má toto lano tažené pod křídlem) a jiným uspořádáním ovládacích lan ocasních ploch u obou typů.