Pilotinfo

Připomenutí památky škpt. Aloise Vašátka

Přidáno: 22. Červen 2012Autor:

Město Čelákovice zve na slavnostní dopoledne u příležitosti 70. výročí tragické smrti škpt. Aloise Vašátka (*25. 8. 1908 – † 23. 6. 1942), který se narodil v dnešní Vašátkově ulici č. p. 284/13.

Vzpomínkový akt před rodným domem zahájí v 10.00 hodin průlet historických letounů Zlín Trenér Historické letky Republiky Československé a Aeroklubu Praha Letňany a položení květin zástupci města. V 10.20 hodin pak nad Čelákovicemi proletí dvojce hotovostních stíhacích letounů JAS 39 Gripen z 21. základny taktického letectva Čáslav.

výročí smrti Aloise Vašátka

Narodil se jako jedno z pěti dětí místního truhláře. Po maturitě s vyznamenáním na Učitelském ústavu v Hradci Králové se stal učitelem na tehdejší menšinové české škole v německých Litoměřicích. O několik měsíců později nastoupil na základní vojenskou službu 1. října 1928 do Československé armády u dělostřelectva. Po ukončení prezenční služby v hodnosti podporučík v roce 1929 začal studovat na Vojenské akademii v Hranicích. Vystřídal mnohá zařazení v rámci československého dělostřelectva, velel i 2. baterii 7. dělostřeleckého pluku v Olomouci. Během let 1937 a 1938 absolvoval pilotní výcvik u2. leteckého pluku Dr. E. Beneše v Olomouci. Poté byl velitelem 14. pozorovací letky, vyzbrojené dvouplošníky Letov Š-328.

Po Mnichovské dohodě a březnovém obsazení zbytku Československa nacistickým Německem se v červenci 1939 nelegálním přechodem státní hranice přes slovenské Beskydy dostal do Polska, kde se prostřednictvím československého konzulátu v Krakově přihlásil do nově vznikajících československých jednotek. Spolu s dalšími čechoslováky odplul z přístavu Gdyně 28. července na palubě lodi Chrobrydo Francie. Po začátku druhé světové války byl zařazen do stavu Armée de l’Air. Po zařazení ke stíhačům se přeškolil v pilotní škole v Chartres a 11. května se spolu s T. Vybíralem a A. Vránou připojil kGroupe de Chasse I/5. Létal na amerických letounech Curtiss 75. Během bitvy o Francii sestřelil 15 nepřátelských letadel (včetně 2 pravděpodobných sestřelů) a stal se nejúspěšnějším československým pilotem tohoto střetnutí.

Po porážce Francie, cestou přes Maroko a lodí přes britský Gibraltar se dostal do velšského Cardiffu. Sloužil u 312. československé stíhací perutě na Hurricanech a účastnil se bitvy o Británii. Společně s poručíkem Denysem Gillamem a seržantem Josefem Stehlíkem zaznamenal její první vítězství, když 8. října 1940 nad Liverpoolem sestřelili německý bombardér Junkers Ju 88.

Na post velitele 312. perutě byl povýšen 5. června 1941 a rozkazem z 30. května 1942 se stal velitelem nově vzniklého Československého Wingu. Spolu s Josefem Františkem a Karlem Kuttelwascherem byl Vašátko jedním z nejúspěšnějších československých stíhacích pilotů.

Alois Vašátko byl zabit v akci 21. června 1942, když se jeho stroj v souboji se skupinou letounů Fw 190 srazil s letadlem Wilhelma Reuschlinga z 7./JG 2 a spadl do vod kanálu La Manche nedaleko mysuStart Point. Vašátkovo tělo nebylo nikdy nalezeno. Po skončení války byl Alois Vašátko povýšen do hodnosti podplukovník. Po roce 1989 byl povýšen na plukovníka. Rozkazem prezidenta republiky byl 8. března 1992 povýšen do hodnosti generálmajora in memoriam.

Zdroj Wikipedie

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.