Příběh Baťovy letecké cesty kolem světa se dočká nového zpracování
Přidáno: 24. Červen 2015Autor: Milan Mikulecký
Velká část lidí, kteří se zajímají o odkaz Jana Antonína Baťi, nebo o československé prvorepublikové letectví, dobře znají knihu Za obchodem kolem světa, kterou J.A. Baťa napsal a sám doprovodil celou řadou krásných ilustrací. Nyní vzniká unikání kniha o stejné cestě, ale pohledem jiného účastníka a s dosud nepublikovanými fotografiemi a deníkovými zápisky, které mapují tuto významnou předválečnou leteckou výpravu a mimo jiného také první let kolem světa podniknutý Čechoslováky. Celá skupina ji v roce 1937 podnikla postupně na palubách dvou letounů Lockheed Electra 10A, který v té době patřil k tomu nejlepšímu co v této třídě letadel ve světě létalo. Druhý letoun v pořadí, který J. A. Baťa pořídil po nouzovém přistání prvního letounu v Chicagu se nedávno po renovaci v USA vrátil domů, konkrétně do leteckého muzea Točná.
J.A. Baťa píše poznámky během letu Lockheedu Electra
Kniha vychází z po léta pečlivě uchovávaného rodinného archivu založeného Josefem Englišem, špičkovým leteckým mechanikem a šéfem leteckého oddělení baťovského impéria, který s J. A. Baťou a dalšími členy posádky čtyřměsíční cestu absolvoval. Knihu sepsal a fotografie poskytl Ing. arch. Petr Engliš, vnuk Josefa Engliše. „Snímky a dobové novinové výstřižky z cesty a zápisky z palubního deníku téměř 80 let uchovávané v rodinné knihovně jsem doplnil svými vzpomínkami na dědečka. Navíc se výborně sešlo, že se krásně opravený letoun Lockheed Electra 10A nedávno vrátil do Česka,“ popsal okolnosti vzniku knihy Petr Engliš.
Obě letadla dohromady vykonala cestu dlouhou více než 34 tisíc kilometrů. Doba čistého letu činila 118 hodin a 21 minut. Průměrná rychlost byla zhruba 289 km/h a spotřeba benzínu činila téměř 20 tisíc litrů. Z Otrokovic vzlétl letoun s imatrikulací OK – CTA 6. 1. 1937 a na svých zastávkách přistál například v Benátkách, Káhiře, Bombaji, Bangkoku, Singapuru, Hongkongu, Los Angeles a nouzově i v Chicagu. Tato havárie způsobená špatným počasím však měla šťastný konec, nikomu se nic nestalo. Baťova cesta nakonec skončila slavnostním přistáním na letišti v Otrokovicích 1. 5. 1937.
Josef Engliš Lockheedu Electra na letišti v Otrokovicích
Připravovaná publikace, která vyjde v září v nakladatelství Atelier IM, ukazuje nejen obchodní stránku cesty a osobnost Jana Antonína Bati, ale také dokumentuje úlohu koncernu Baťa v československém letectví. Firma v té době disponovala více než 50 letadly různých typů, které byly po technické stránce skvěle udržovány, a připravovala také založení vlastní letecké společnosti pro veřejnou dopravu.
Posádka Lockheedu Electra, která letěla kolem světa