Pilotinfo

Před 70 lety se uskutečnil první přímý komerční let mezi Prahou a Londýnem

Přidáno: 10. Srpen 2016Autor:

Včera to bylo přesně 70 let kdy zahájila letecká společnost British European Airways (BEA), předchůdce dnešních British Airways, přímé letecké spojení Londýna s Prahou. BEA linku do hlavního města Československa operovala třikrát týdně a to v pondělí, středu a pátek. Naproti tomu Československé aerolinie létaly stejnou trasu vždy v úterý, čtvrtek a sobotu. Cesta letadlem trvala z dnešního pohledu neuvěřitelných 4 a půl hodiny a letenka zahrnovala také následnou cestu speciálně dedikovaným autobusem z letiště do Vodičkovy ulice v centru Prahy. Teprve zde podle letového řádu oficiálně let končil. Jednosměrná letenka tehdy vyšla na 18 liber nebo 3.600 korun, což dnes odpovídá částce zhruba 700 liber nebo-li 22.500 korun. Cena zpáteční letenky se pohybovala od 32 liber nebo-li 6.480 korun, což je přepočteno na současnou hodnotu peněz závratných 40 tisíc korun. Jen pro srovnání, přibližně za tuto cenu dnes můžete pořídit u British Airways zpáteční letenku v business třídě do New Yorku.

Vůbec první přímý let British European Airways startoval z Londýnského letiště Northolt a v Praze přistával před jednou hodinou odpolední. Operován byl letadlem Douglas D-3 pro 21 cestujících. Jak je patrno z leteckého řádu linky Londýn – Praha, již tehdy platila pravidla, která známe z cestování letadlem dodnes: cestující měli povoleno jedno zavazadlo o hmotnosti maximálně 20 kg, přičemž za nadváhu se připlácelo, dítě do dvou let cestovalo za 10 % ceny letenky a na palubě bylo k dispozici občerstvení.

označení nástupišť na letišti u společnosti BEA

Přímé letecké spojení z roku 1946 však nebylo prvním, které spojovalo Prahu s hlavním městem Spojeného království. Již od roku 1935 provozovaly BEA, tehdy ještě pro názvem Imperial Airways nepřímé letecké spojení realizované tzv. přískoky. Praha byla jednou ze šesti zastávek na trase z Londýna do Budapešti. Kromě Prahy měl let mezipřistání ještě v Bruselu, Kolíně nad Rýnem, Lipsku a Vídni. Let do Prahy tehdy trval dlouhých 6 hodin a byl operován letadlem De Havilland DH86.

BEA Douglas DC 3 Dakota na letišti Northolt

Přímé letecké spojení provozované od roku 1946 však nemělo dlouhého trvání. Již o pět let později bylo ukončeno v důsledku politických událostí a ochlazení vzájemných britsko-československých vztahů. Linka byla obnovena v roce 1957. Region východní Evropy byl pro BEA strategicky důležitý. Předseda představenstva letecké společnosti BEA Lord Douglas of Kirtleside tehdy do firemního časopisu BEA Magazine napsal: „Důležitou a nepřehlédnutelnou novinkou v našem letošním zimním letovém řádu je obnovení přímého letu do Prahy. Pevně věřím, že jde o první krok k naší velké expanzi do regionu východní Evropy“.

Od 90. let minulého století operují British Airways z londýnského letiště Heathrow do Prahy více než jeden let denně. V roce 2005 to jsou tři denní lety na letiště Heathrow a jeden let na letiště Gatwick. V této době se vzhledem k vysoké obsazenosti letů do Londýna objevují na pražském ruzyňském letišti velmi často také dálková letadla Boeing 767-300 v barvách British Aiways, která pojmou až 250 cestujících.

Dnes je Londýn jednou z nejvytíženějších destinací pražského ruzyňského letiště. Jen British Airways obsluhují svou linku do Londýna až pěti lety denně a to letadly typu Airbus A320 pro 168 cestujících ve dvou cestovních třídách. Zpáteční letenku je možné pořídit od 3.990 korun. Všechny lety British Airways z Prahy směřují na letiště Heathrow, odkud mohou cestující z Prahy využít navazující lety do 75 zemí na pěti kontinentech světa, včetně Austrálie, Jižní Afriky a Jižní Ameriky.

přehled letů společnosti BEA v roce 1946

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.