Pilotinfo

Poslední Lockheed Constellation v Praze – fotoreportáž

Přidáno: 17. Únor 2015Autor:

Na pražském letišti v Ruzyni za dobu jeho existence přistálo mnoho zajímavých typů dopravních letounů.  Léta ovšem plynou a s řadou  z  nich se můžeme setkat už jen v muzeu a nebo v ještě v několika málo létajících exemplářích – často ve velmi vzdálených zemích. Dnes bych chtěl krátce zavzpomínat na zřejmě poslední pražskou návštěvu jedné z legend klasického letectví – Lockheedu  Constellation.

Connie Prague three

Bylo parné léto roku 1972. Doba dovolených, totalitní tisk psal ptákoviny různého kalibru a mnoho našich spoluobčanů bylo rádo, jak se za své mzdy vůbec dostalo alespoň někam pod stan … Ti šťastnější co si našetřili a měli odlétat na dovolenou letadlem, mohli vidět jednoho srpnového dne opravdovou podívanou: na nákladním letu přistál v Ruzyni nádherný elegantní čtyřmotorový letoun Lockheed L-1049G Super Constellation !  Dorazil v barvách menšího francouzského dopravce firmy CATAIR a přivezl na tu dobu opravdu těžce žádané zboží – balíky s legendárními džínovými kalhotami výrobce Wrangler ! Posádka vedená zkušeným kapitánem Maurice Gaultierem pracovníkům letiště sdělila, že jde opravdu o labutí píseň letounu a v dalším roce se s ním budou muset rozloučit.

Connie Prague one

Elegantní Connie s registrací F-BRAD zaroloval dle vzpomínek mého kamaráda a leteckého mechanika Honzy Čecha na stojánku nedaleko stání letounů L-200 Morava Slovairu.  Zbarvení letounu jasně ukazovalo na jeho předchozího majitele – společnost Air France. Pojďme se stručně podívat na zajímavou historii právě tohoto letounu a také na jeho současný stav.

Uvedený  Constellation byl vyroben firmou Lockheed  v Burbanku ( USA ) s výrobním číslem 4519 jako typ L-1049C a s registrací F-BGNJ byl převzat  dne  2.11.1953 společností  Air France. Na svoji první linku letěl již 15.11. téhož roku. Více než dvě desítky letounů tohoto typu u Air France létalo dálkové linky z Paříže do Buenos Aires, New Yorku, Tokia, Caracasu a podobně. V roce 1956 byl letoun upraven na verzi L-1049G Super Constellation.

Connie Prague nine

Dne 8.8.1967 po nalétání úctyhodných 24 284 letových hodin letoun opouští flotilu Air France a dostává novou španělskou registraci EC-BEN u společnosti Air Fret. Pronájem pro španělského zákazníka se nakonec neuskutečnil. V září 1968 letoun létal jako speciál pro „Mission Biafra“ – což byla humanitární akce francouského Červeného kříže v rámci pomoci některým zemím v Africe. Z letounu byla demontována většina sedaček a létal s nákladem potravin, léků a hygienických potřeb. Při jednom letu přepravil velké množství afrických dětí do francouzských vojenských nemocnic na léčení. Connie přepravila stovky tun nákladu a jeho posádky létaly skutečně nadoraz …

Později je opět přeregistrován na F-BRAD a létá pro společnost CATAIR. Jeho posledním letem byl prázdný přelet na francouzské letiště v Nantes a to v roce 1974. Tam byl odstaven a začal postupně chátrat, až se jej podařilo zakoupit soukromým nadšencem panem Gaboritem. S jeho přáteli jej po nějakém čase zpřístupnili veřejnosti u parkoviště nedaleko letištní haly v Nantes. V roce 1999 jej zakoupila Průmyslová a obchodní komora v Nantes a dnes je ve správě jednoho občanského sdružení. V něm pracuje řada dobrovolníků – od leteckých mechaniků ve výslužbě, bývalých i současných pilotů až po obyčejné nadšence  létání. Za léta se jim podařilo letounu vrátit původní kabát, ve kterém létal u Air France a postupně pracují i na obnově jeho interiéru včetně vybavení pilotní kabiny.

Connie Prague seven

Více informací naleznete na jejich webových stránkách.

Je potěšitelné, že poslední Connie, která přistálá v Praze dodnes existuje. Práce na její záchraně probíhaly průběžně mezi lety 2001 až 2007. Poté byly velké problémy s přístupem k letounu, protože se nacházel na okraji vojenského prostoru. Po delším jednání  byl letoun ve středu 28.10.2009 už pod rouškou noci přetažen na nové místo. Nyní je přístupný každému a to nedaleko známého spotterského plácku „Fremiou“.

Černobílé fotografie byly pořízeny dvěma mými přáteli – Petrem Minaříkem a Ivanem Čerkesem. Bohužel, oba již nejsou mezi námi a tak jim tímto článkem věnuji svoji vzpomínku. Autorem barevných  fotografií současného stavu letounu v Nantes je Romain Salerno, jeden ze spolku přátel tohoto letounu a člen občanského sdružení na jeho zachování.

Connie Prague four

Connie Prague five

Connie Prague eight

 

Connie Prague two

Connie Nantes noční přetah

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Connie interier

 

Tematicky související články

One Response to “Poslední Lockheed Constellation v Praze – fotoreportáž”

  1. 1
    Přemek Says:

    Moc hezký clanek, díky!

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.