Poslední let Boeingu 727 na pravidelné lince s cestujícími
Přidáno: 29. Leden 2019Autor: Lubor Obendrauf
Čas neúprosně letí a řada i běžných typů dopravních letadel postupně mizí z pravidelného provozu. Jistě, je to na jednu stranu logické, na jejich místa nastupují mnohem modernější a podstatně více ekonomické letouny. Na stranu druhou tak odchází hned celá generace strojů přepravujících miliony cestujících po celém světě. A nutno dodat – dodnes bezpečně.
V neděli 13. ledna 2019 přišla řada na jednu z legend dopravního létání, v tento den vzlétl Boeing 727-228/Adv. íránské společnosti Aseman Airlines s registrací EP-ASB na pravidelné lince ze Záhedánu do Teheránu. Prvním jeho majitelem po předání společností Boeing se stala v dubnu 1980 společnost Air France (reg. F-GCDB) a stroj létal řadu let na linkách po Evropě a severní Africe. V devadesátých letech min. století letoun létal u další francouzské společnosti – Air Charter – já sám jsem jej vídal na různých letištích, kam létal s turisty do dovolenkových destinací. Později už se dostal do Íránu během roku 1994, aby létal po nezbytných úpravách na linkách Aseman Airlines. Letoun dodnes létal v plném provozu slušných 39 let a uvidíme, jaký bude jeho další osud. Uvedený dopravce provozuje kolem 25 letounů různých typů, ovšem díky mezinárodnímu embargu je průměrné stáří letadel bezmála 26 let. Společnost sice ještě v době nedávné jednala s Boeingem o možném dodání desítek moderních Boeingů 737 Max, pak opět do hry jako před léty vstoupila politika a z důvodu embarga na letouny i jejich díly právě pro íránské dopravce z obchodu bohužel sešlo. Jelikož dodnes mám kontakty v oblasti prodeje dopravních letounů, tak se mi podařilo zjistit, jak v centrále společnosti Aseman se v krátké době objevily obchodní delegace z Ruska a Číny. Dotyčné firmy cítí příležitost pro dodání jejich dopravních letadel. Nechejme se tedy překvapit, jaké nové letouny se v Íránu za nějaký čas objeví.
První prototyp Boeingu 727 s registrací N7001U vzlétl poprvé k nebi během března 1963 a začal létat u amerického dopravce Eastern Airlines od roku 1964 na pravidelných linkách. Z tohoto typu se rychle stal populární letoun a když jeho výroba během roku 1984 končila, kniha dodávek B727 čítala přes 1800 vyrobených letounů a to byl zasloužený obchodní úspěch. V tomto počtu byly samozřejmě mnohé verze letadel včetně vojenských, salónních s přepychovým interiérem až po celonákladní (cargo) letouny. A shodou okolností posledním zákazníkem B727 byla přepravní společnost FedEx známá i z naší země svými „balíčkovými“ expresními službami. S Boeingem 727 se podle mého názoru budeme naštěstí ještě setkávat v mnoha speciálních verzích, zejména s těmi pro přepravu nákladů. Po ukončení výroby B727 jeho pomyslnou štafetu převzal model řady 737 a ten byl ještě více úspěšný než jeho starší předchůdce.
Do Prahy létala hned celá plejáda dopravců s Boeingy 727 na pravidelných i nepravidelných linkách. V této souvislosti můžeme vzpomenout na Ruzyni nejvíce vídané : Pan American, po nich Delta Airlines, dále Lufthansa, Air France, Air Algerie. Z těch exotičtějších například Iraqi Airways, Ariana Afghan Airlines i další. Ze zemí „socialistického“ tábora k nám létaly B727 společností Aviogenex a JAT (Jugoslovenski Aerotransport) z tehdejší Jugoslávie. K tomu se zde pravidelně objevovaly nákladní B727 a salónní verze stejného typu, ty často přilétaly z arabsky mluvících zemí.
Ale i u našich domácích dopravců se začátkem 90. let min. století objevovaly v provozu různé modifikace Boeingů 727. Můžeme jmenovat společnosti Air Terrex, Cargo Moravia (provozující i Boeingy 707), Bemoair a Silver Air. Mnozí z nás si je velmi dobře pamatují, fotili jsme je ještě ze starých vyhlídkových teras ruzyňského letiště. Letouny sloužily zejména v dopravě turistů do letovisek nejen ve středomoří. A právě společnost Air Terrex byla pro mnohé trochu „zjevením“, jelikož se v ní pohyboval dodnes pro mnohé poněkud kontroverzní podnikatel Martin Michal.
Letecká společnost Air Terrex spol. s r.o. byla založena v roce 1992 jako dceřinná společnost kamionového dopravce Terrex Ltd. První second-hand Boeing 727-51 jim byl dodán 27.1.1992 a létal u společnosti s registrací OK-TGX až do 11.10.1995, nakonec dolétal u společnost Kam Air v Afghánistánu na podzim 2003. Ve stejném roce během listopadu přistál v Praze pro Air Terrex další letoun, nyní Boeing 727-230 , ten dostal registraci OK- JGY a na charterových linkách zde létal až do 24.8.1994. Zajímavostí u tohoto letadla je, jak létal v zimě 1994/95 u společnosti Air Pacific ve Vietnamu i s našimi posádkami (snad mimo letušek, ty byly údajně až na výjimky místní)). Dalším strojem stejného typu byl u Air Terrex Boeing 727-2D3, dopravce jej převzal 6.7.1993 a u něj létal s registrací OK- EGK až do 6.4.1995, aby byl o něco později přestavěn na nákladní letoun. Jako čtvrtý v pořadí zde létal Boeing 727-23 s registrací OK-UGZ od 26.4.1995 až do 12.2.1996. Začátkem roku 1995 šla společnost Air Terrex do postupné likvidace.
U společnosti Bemoair létal krátce Boeing 727-243 s registrací 5V-TPA pronajatý od 20.7.1996 do 30.9.1996, byl v pronájmu od společnosti Air Dabia a také létal s „koupáky“, tedy s turisty do přímořských letovisek. Na ruzyňském letišti se dost často objevovaly i Boeingy 727 jako cargo speciály létající pro společnost DHL, stejně jako i pro jiné podobné společnosti na dopravu kusových i jiných zásilek. Zcela samostatnou kapitolou by byly Boeingy 727 s luxusními interiéry určené pro dopravu VIP cestujících. Jeden takový se v Praze objevil například v září 2012 pod hlavičkou společnosti Bahrain Royal Flight, v únoru téhož roku navštívil i letiště v Karlových Varech a na tomto místě nebyl poprvé.
Na Boeingy 727 se můžeme dívat jako na „retro“ letouny dosluhující již většinou jako nákladní a nebo v různých speciálních verzích. Na stranu druhou šlo a jde o spolehlivé typy, které dodnes přepravily miliony cestujících prakticky po celém světě, přistávaly i na skoro polních letištích a pokud je mi známo, posádky s nimi létaly a létají velmi rádi. Tento typ létali i naši piloti či palubní inženýři a tak jej můžeme směle zařadit do naší letecké historie. A něco mi říká, jak Boeingy 727 ještě dost dlouho létat budou …