Pilotinfo

Návštěva nadzvukového Tupolevu Tu-144 v Praze – fotoreportáž

Přidáno: 25. Květen 2015Autor:

Dne 31.12.1968 odstartoval z letiště Žukovskij-Ramenskoje nedaleko Moskvy prototyp nadzvukového letounu Tupolev TU-144. Sověti tlačeni stranickým aparátem doslova na poslední chvíli dostali letoun do vzduchu, protože bylo nutné s ním vzlétnout z politických důvodů dříve než s francouzsko-britským projektem Concorde. Ano, to se povedlo, ale historie dalšího vývoje obou typů byla radikálně odlišná. Nadzvukové „túčko“ létalo velmi krátce s platícími cestujícími, na místě kapitána vždy seděl zkušební pilot výrobce a kromě cestujících se přepravovala i pošta v omezeném množství. Concorde začal nakonec létat na pravidelných linkách u British Airways a Air France a teprve tragická havárie u Gonesse na pařížském předměstí pro něj znamenala postupné stahování z provozu – navzdory všem prováděným úpravám v konstrukci tohoto unikátního stroje.

1971.05.25 TU144 na dráze

Postupně začal zkušební program TU-144, kdy se zkoušely jednotlivé systémy nového letounu a začalo se také hovořit o jeho účasti na známém pařížském aerosalonu v Le Bourget. Jeden z mých přátel v Rusku – Konstantin Udalov (významný letecký historik a publicista) se po letech setkal s jedním ze zkušebních pilotů nadzvukového Tupoleva. Chlapi z takového letu měli hrůzu, řada systémů se vyvíjela a rozhodně byli i tací, kteří celý let považovali za hazard … Po stranické linii se to ovšem vidělo jinak – přišel příkaz letoun připravit pro aerosalón, i kdyby ve fabrice neměli snad ani spát ! Mimo jiné to znamenalo opatřit celé množství náhradních pneumatik, neboť po každém přistání je zatím bylo nutné vždy z bezpečnostních důvodů vyměnit – tak se opotřebovaly … Postupně se pracovalo na odstranění vibrací od motorů, které několikrát narušily těsnost palivové instalace a později vedly k nouzovému přistání dalšího TU-144. Následný požár letoun zničil, to se ovšem v tisku ani náhodou neobjevilo.

1971.05.25 TU144 PRG

Pro rok 1971 byly plánovány další zkoušky již upravené čtveřice motorů, ty již byly částečně vylepšeny a tak mohly zkoušky prototypu s registrací CCCP-68001 pokračovat. V Praze se připravoval XIV. sjezd KSČ a tak bylo v Moskvě rozhodnuto zastavit se cestou do Paříže u nás. Hlavním důvodem bylo doplnění paliva, motory měly naprosto neskutečnou spotřebu. A tak nakonec v neděli 23.5.1971 odstartoval prototyp TU-144 z Moskvy v 9:10 hod., aby za pouhých 40 minut přistál v Praze-Ruzyni. Jeho posádka prolétla vzdálenost zhruba 1700 kilometrů v letové hladině 20 000 metrů. Letiště bylo plné lidí, dorazily i skupinky leteckých nadšenců ze všech koutů republiky. Zavazely tam delegace „soudruhů“, ale letoun se přeci jen vyfotit dal. Hlavně se jednalo o jeho první přistání mimo SSSR a to se ještě ten večer v Praze řádně oslavilo. Vodka tekla na velvyslanectví proudem, jen následující ráno tak bylo pro mnohé z hostů poněkud slabší … Posádka v čele s kapitánem Eduardem Jeljanem měla krátkou prohlídku Prahy, poté bylo fotografování s různými stranickými činovníky a zástupci naší armády. Odlet byl v úterý 25.května. Nakonec posádka po vzletu z Ruzyně provedla nad Sjezdovým palácem v Praze ve výšce necelých 500 metrů dvě „osmičky“ a poté odletěla do Paříže. Start letounu s motory vybavenými přídavným spalováním doprovázel dým jako z kladenské huti a ten randál byl slyšet kilometry daleko ! Ještě léta na tuto návštěvu mnoho známých vzpomínalo.

1971.05.25 TU144 s padáky

Po předvedení letounu na pařížském aerosalónu se TU-144 vydal na zpáteční let, ovšem tehdy přistál k doplnění paliva ve Varšavě. Na tomto letišti se ale zdržel déle díky několika závadám. A jaký byl další osud právě „pražského“ nadzvukového tůčka ? Letoun pokračoval ve zkušebním programu až do 27.4.1973, kdy se jeho kariéra uzavřela. Za více jak 120 provedených letů nalétal „jen“ 180 hodin a z toho 50 bylo v nadzvukové rychlosti. Mnoho let mezi leteckými fandy nikdo nechápal, proč byl nakonec sešrotován a neskončil jako jiné prototypy alespoň v muzeu. Před pár lety jsem v Německu hovořil se starším dopravním pilotem Vitalijem Michalenkem, létajícím dříve u Aeroflotu a dnes již na penzi. Důvod byl prý jednoduchý – jednoho večera jela velká cisterna s leteckým palivem (tahač KrAZ) příliš rychle, dostala se do smyku a … z boku narazila do stojícího prototypu TU-144 ! Řidič posilněný alkoholem mohl hovořit o štěstí, vyvázl jen se zlomeným předloktím. Vše okamžitě vzplálo a i když hasiči na tehdejší dobu přijeli brzy , škody na letounu byly tak veliké, že se rozhodlo o jeho likvidaci. Údajně ještě začátkem 90. let min. století se daly jeho zbytky zahlédnout mezi břízkami za letištěm Žukovskij-Ramenskoje, tehdy tam, ale nikdo s fotoaparátem neměl šanci. Nicméně sériové letouny se již v mnohém lišily od prvního prototypu. Dnes si můžeme jeden TU-144 prohlédnout v muzeu v německém Sinsheimu a řada dalších strojů je k vidění různě v Rusku na několika místech. Předvedení prototypu TU-144 v Praze bylo současně jeho „derniérou“ u nás, naštěstí se nám do dnešních dnů zachovaly dobové fotografie a několik černobílých filmových dokumentů.

1971.05.25 TU144 zepředu fotografové

A perlička na závěr: Československým aeroliniím (ČSA) byl tento letoun nabízen pro lety přes Atlantik ! Osobně jsem viděl před lety poměrně velký propagační model TU-144 ( délka trupu 95-100 cm) v tehdejších barvách ČSA … Naštěstí provozní náklady a problémy kolem tohoto typu byly tak velké, že zůstalo jen u nabídky. Sám vlastním podobnou raritu – velký dřevený propagační model IL-86 v plných barvách ČSA. U obou typů naše aerolinie couvly, jinak bychom museli mít bohatá naleziště ropy , abychom tak „úsporné“ typy mohli provozovat.

1971.05.25 TU144 detail přídě

 

TU 144 PRG detail přídě

TU 144 PRG hlav podvozek

TU 144 PRG pojíždí

TU 144 PRG prohlídka

TU 144 PRG příďák

TU 144 PRG zezadu

 

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.