Petljakov Pe 2 – unikátní přírůstek do kbelského leteckého muzea
Přidáno: 10. Říjen 2013Autor: Lubor Obendrauf
Zprávu o novém exponátu kbelského muzea již přinesla mnohá média. Přinášíme s odstupem podrobnosti a fotografie z depozitáře, kam byl Petljakov uložen před zahájením rekonstrukčních prací. Z Norska se po mnoha jednáních do leteckého muzea ve Kbelích podařilo získat opravdu unikátní letoun – Petljakov Pe- 2 ! Unikátní doslova : jeden stroj se nachází v Polsku ve Varšavě , další je součástí expozice muzea v Rusku ( Monino ) a třetí letoun stejného typu je nyní u nás. Po delší době se jedná o jedinečnou raritu dovezenou ze zahraničí za posledních 20 let , jak řekl ředitel Vojenského historického ústavu ( pod který muzeum spadá ) plukovník Aleš Knížek.
Z jezera do Norska
Petljakov Pe-2 je známý typ bombardovacího letounu , který létal u řady letek v tehdejším SSSR během druhé světové války a po ní mimo jiné i u našeho vojenského letectva. Letoun výrobního čísla 2/225 létal v sovětském letectvu – až dne 2.12.1943 musel po zásahu nouzově přistát na zamrzlé hladině jezera Koškajavr v dnešní murmanské autonomní oblasti. Letouny Pe-2 patřily do kategorie taktických s střemhlavých bombardovacích strojů , za druhé světové války se jednoznačně osvědčily v řadě úkolů. S výrobou bylo započato během roku 1940 a nakonec jejich počet dosáhl 11 427 kusů ! Pojďme ale zpět k „našemu“ stroji. Přišla obleva a letoun po prolomení ledu klesl až na dno jezera. Díky několika pamětníkům se na něj ale nezapomnělo. Speciálně upravený vrtulník vyzvedl vrak stroje z vody jezera v říjnu 1996.
Poté byl ještě na břehu opatrně rozebrán na několik částí, jejich očištění bylo provedeno o něco později již v hangáru jednoho vojenského letiště. Po různých peripetiích se dostal do soukromé sbírky jednoho leteckého nadšence v Norsku. Ten samozřejmě zjistil , jak velké sousto nakousl…Proto letoun byl nakonec postupně převezen na vojenskou základnu Bodo.
Složitá jednání a přeprava do ČR
Během let 2010-2011 letecké muzeum Kbely kontaktovalo své norské kolegy , že by měli o uvedený typ letounu zájem. Na stejné základně se totiž nachází norské letecké muzeum – Norsk Luftfartsmuseum , v jehož depozitáři byl letoun uschován. Shodou okolností se v jejich expozici nalézá příď stejného stroje , ale již po rekosntrukci + řada dílů ještě v depozitářích. Jednání se vlekla a byla opravdu komplikovaná , stejně jako následná příprava dopravy do ČR. Vše je o penězích , jak jinak …Začátkem září tohoto roku byly díly Pe-2 postupně naloženy do přistavených kontejnerů. Ty poté převezly dvě Tatry 815 Armády ČR s přívěsem a doprovodem do Kbel. Předtím bylo nutné vyrobit řadu přípravků , aby se části letounu během přepravy nepoškodily a byla s nimi ulehčena manipulace. Vše dopadlo na výbornou.
Služba v Čs. armádě a budoucí renovace
Již během druhé světové války na letounech Pe-2 létali naši piloti. V květnu 1945 přilétly na letiště do Kbel dva letouny tohoto typu pod velením pplk. Františka Rypla , aby bylo provedeno posouzení stavu základny pro očekávané přistání celé 1.Čs. smíšené letecké divize. Za nějaký čas byla podepsána smlouva se SSSR , na jejím základě dostalo naše nově rodící se letectvo tři desítky letounů Pe-2 včetně dvojice cvičných „spárek“ UPe-2 pro nezbytný výcvik u letek. Dodání probíhalo od května 1946. Právě na kbelském letišti se uskutečnil výcvik pilotů a letouny poté sloužily až do roku 1949 u 25 „Atlantického“ leteckého pluku. Do budoucna je plánována opravdu náročná rekonstrukce letounu . Stačí se podívat , v jakém stavu přišly jeho součásti… Nicméně v minulosti se muzeu za pomocí řady šikovných techniků podařilo řadu letounů vzorně renovovat ( např. Siebel 204D / Aero C-3A ) a nyní je můžeme obdivovat v expozicích. Doufejme , že se podaří postupně získávat finance na všechny nezbytné práce a za nějaký ten rok uvidíme opět Petljakov Pe-2 v plné kráse jako součást sbírek kbelského muzea.