Muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi slavnostně otevřeno
Přidáno: 15. Duben 2015Autor: Lubor Obendrauf
Ještě v dobách totality jsem potkal na jedné soutěži rádiem řízených maket kategorie F4C Vláďu Handlíka. Ten se nám už tehdy svěřil, že by chtěl někdy v budoucnu v naší zemi vybudovat letecké muzeum. Ovšem jiné, než známe. Šlo mu o to, aby jeho součástí byly létající exponáty včetně názorných maket všeho možného, jak to u eroplánů vlastně funguje. Mnoho lidí to tehdy bralo jen jako velkou „hudbu budoucnosti“. Nicméně čas běžel dále a myšlenka tu zůstávala. Po listopadu 1989 se pár nadšenců rozhodlo, jak by zkusili postavit létající repliku letounu Metoděje Vlacha. I to se nakonec podařilo a spolu s tím se začaly chystat plány na stavbu nového a u nás netradičního leteckého muzea.
V neděli 12.4.2015 tak po mnoha odkladech bylo na letišti v Mladé Boleslavi nové muzeum slavnostně otevřeno při příležitosti světového Dne letectví a kosmonautiky. V čele mnoha hostů byl předseda vlády Bohuslav Sobotka, hejtman Středočeského kraje Miloš Petera a další představitelé města Mladé Boleslavi a regionu. V současné době je v muzeu více než 25 letadel a sportovních létajících zařízení (ultralightů), řada z nich je plně letuschopná. To ostatně bylo i názorně předvedeno. Poměrně rychle pánové z muzea dostali na plochu letiště vybrané stroje, které o chvíli později již létaly nad Mladou Boleslaví. Co vše je zde možné vidět ?
Kromě již zmíněné létající repliky letounu Metoděje Vlacha (konstruktér a pilot , postavil v r. 1912 naše první letadlo s automobilovým motorem) je zde například letuschopný Polikarpov Po-2. Známý „Kukuruznik“ doplňují dále dvojice známých malých letounů Brouček (zapůjčen ze sbírek VHÚ) a Trempík, k vidění je i rozestavěný letoun legendárního konstruktéra Burta Rutana Vari Eze stavěný u nás. Na galerii v první patře je velké množství exponátů – letecké přístroje, kombinézy, vrtule a další součásti řady typů létajících aparátů i s popisy, jak vlastně fungují. Z leteckých zajímavostí je zde i motorový kluzák M-17 Universal, jeden ze dvou dochovaných. K tomu jsou zde „ustájeny“ i ultralehké makety řady letounů z první světové války, ty mohli návštěvníci mimo jiné vidět na Dobovém leteckém dnu v Boleslavi v loňském roce. Můžeme vidět rovněž legendu aeroklubového létání Z-126 Trenér a jako doplněk jsou zde i letové simulátory.
Ozývají se ale i kritické hlasy z řad laiků i leteckých odborníků. Podle mnohých je odvahou expozici nazývat „muzeem“, spíše to prý připomíná letecký zábavní park. Je asi pravdou, že dávat fotografie replik letounů mezi záběry jejich létajících originálů není asi nejlepší řešení. Podle kritiků vlastní historie létání dostává řádně „na frak“ snahou o názornost cílenou hlavně na ty nejmenší návštěvníky. Na panelu s fotografiemi letounů z druhé světové války nemá takový Jak-11 co pohledávat, o tom není třeba diskutovat. Navíc oleje do ohně přilila i naše média – prohlašovat něco o největším leteckém muzeu v Evropě nebo u nás (televize i rozhlas), případně o velkém množství unikátních letounů (tištěná média) – to už je trochu silný tabák… K tomu několikrát navyšované náklady na stavbu za doby Davida Ratha, nakonec se cena došplhala až na závratných 180 milionů korun.
Co říci na závěr ? Muzeum Metoděje Vlacha má vlastní webové stránky na adrese www.lmmv.cz a jsem toho názoru, aby si každý udělal obrázek sám, zda-li se vydá do Boleslavi novou expozici létání navštívit. Podle mne základní myšlenka špatná není, ale opravdu bych zvážil, zda-li celý projekt nazývat muzeem a nebo něčím jiným. Přesto přeji všem, kteří se na něm podíleli, aby návštěvnost byla opravdu dobrá. Pokud se zde někdo rozhodne pro létání jako pro svoje životní povolání, cíl Vládi Handlíka a jeho kolegů bude určitě naplněn.