Pilotinfo

A380 do muzea? To není vtip, ale realita v Le Bourget!

Přidáno: 03. Březen 2017Autor:

Letiště Le Bourget se světoznámým muzeem letectví a kosmonautiky dostalo v úterý 14.2.2017 velký dárek! Velký doslova, protože do jejich expozice z výrobního závodu v jihofrancouzském Toulouse přilétl Airbus A380, konkrétně letoun s výrobním číslem 4 a registrací F-WWDD. Současně s tím firma Airbus oznámila předání letounu stejného typu výrobního čísla 2 do muzea Aeroscopia také v Toulouse, kde bude pro něj do 24 měsíců připraven prostor. Jak už ví odborníci i fandové letectví, počet objednávek tohoto obra nebes se tenčí a všem je jasné jedno: jeho vývoj se Airbusu nikdy nezaplatí … I to se ale v dějinách civilní dopravy již několikrát stalo. A 380 pro Le Bourget je letounem se zajímavou minulostí, pojďme se na ni alespoň stručně podívat.

Start z Toulouse směr Le Bourget foto T Laurent

start z Toulouse k poslednímu letu, směr Le Bourget, foto T Laurent

poslední přistání v Le Bourget foto Bernard Charles

poslední přistání Airbusu A 380 F-WWDD v Le Bourget,  foto Bernard Charles

Tento letoun vzlétl poprvé v Toulouse dne 18.10.2005 v 10:55 hodin a jeho zálet proběhl bez problémů. Po prvním prototypu to byl druhý létající stroj tohoto typu a vzlétl celý bílý s označením A380-841 a až v roce 2009 byl upraven na verzi A380-861. Co se týče pozdějšího „kabátu“, tak vystřídal od továrních barev v rámci zkušebních a předváděcích letů pro budoucí zákazníky vše možné – od barev výrobce Airbus, přes klasické barvy společností Emirates, Singapore Airlines, až se vrátil k „firemnímu kabátu“ a v tom přilétl i do Le Bourget. Byla to také první A380, která jako první přistála na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem. Zkušební posádky s ním nalétaly mnoho letů včetně zajímavých zkoušek jak v tropickém a vlhkém prostředí, tak i v arktických podmínkách. Vždy obstál na výbornou a měl velký podíl na pozdějším udělení tolik potřebného typového certifikátu. Původně jej výrobce plánoval dodat jako první v pořadí pro Singapore Airlines (dle firemních záznamů), ale díky později mediálně známým problémům s kabelovými svazky a následnými úpravami letoun zůstal v majetku Airbusu.

V období od roku 2005 až dodnes v podstatě oblétl celý svět a byl předveden na aerosalónech, speciálních výstavách letecké, kosmické a vojenské techniky v Asii a mohli jej vidět také návštěvníci velkého“leteckého kotle“ v Oshkosh v USA. Další zajímavostí v jeho letecké kariéře bylo testování vlivu sopečného prachu na motory EA (Engine Alliance) a ostatní systémy letounu po výbuchu sopky Eyjafjallajökull v dubnu 2010. Společnost mu dělal jiný Airbus vyslaný do stejné oblasti, letouny samozřejmě pilotovaly nejzkušenější posádky. Výsledná data pořízená za letu byla předána k vyhodnocení a později jich bylo využito k dílčím úpravám různých systémů dopravních letadel.

A380 Iqualit zkoušky při nízkých teplotách 2006 foto Eric Fortin

Airbus A380 na letišti Iqualit během zkoušek při nízkých teplotách v roce 2006,  foto Eric Fortin

stanoviště techniků A380 foto Andrew Hunt

stanoviště techniků v Airbusu A380,  foto Andrew Hunt

Interiér F WWDD foto Casper Koh

interiér Airbusu A 380 F – WWDD, foto Casper Koh

Po přistání v Le Bourget letoun přivítala vodní slavobrána od letištích hasičů a z Toulouse s ním mimo jiné přiletěly desítky techniků, aby na místě interiér letounu připravili během několika následujících měsíců pro veřejnost. Ta si bude moci prohlížet letoun i uvnitř a pokud se vše podaří, tato A380 bude pro návštěvníky na dočasném místě zpřístupněna dle posledních informací z tamního muzea již začátkem letošního léta.

Tematicky související články

Leave a Reply