Pilotinfo

Letov Š 218

Přidáno: 29. Duben 2011Autor:

S rostoucí produkcí Hlavních leteckých dílen přestaly prostory ve Kbelích vyhovovat. Bylo nutné vybudovat moderní letecký závod, který by byl schopen v součinnosti s ostatními československými leteckými podniky pokrýt potřeby československé armády. Volba padla na relativně blízké pozemky v katastru obce Letňany, kde se začalo v první polovině dvacátých let 20. století stavět. I když byla stavba dokončena až v roce 1925, již v roce 1924 se do Letňan přestěhovaly některé provozy. To se už ale nejednalo o Hlavní letecké dílny, nýbrž o podnik Letov Vojenská továrna na letadla. Prvním letounem, který byl v Leťnanech vyroben, byl školní dvouplošník Letov Š-18. V té době armáda požadovala školní stroj, který by lépe splňoval požadavky náročného leteckého výcviku než zastaralé brandenburgy či jejich kopie. Inženýr Šmolík zkonstruoval moderní dvouplošník se zesíleným podvozkem, který měl bezpečně snést i hrubší zacházení pilotů–žáků. Série třiceti šesti strojů pro československou armádu, četné exportní úspěchy a dokonce i prodej licence do Bulharska, to vše znamenalo pro první letňanský letoun nesporný úspěch. Navíc po Š-18 následovaly zdokonalené verze Š-118 a 218. Jeden školní dvouplošník Letov Š-218 se dochoval do současnosti a je exponátem Leteckého muzea ve Kbelích.

cvičný letoun československo první republika

Letouny jsou na letišti Praha Letňany připravené k předání zákazníkovy – československému vojenskému letectvu.

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.