Letov Š-20
Přidáno: 29. Květen 2011Autor: Václav Šorel
První stíhačkou vyrobenou v letňanském závodě Letov byl dvouplošník Š-20. Jednalo se o letoun s neobvykle velkým průřezem trupu. Inženýra Šmolíka k takové konstrukci vedla snaha o co největší aerodynamickou čistotu draku a tím i docílení co nejvyšší rychlosti. Kostra draku byla smíšená s trupem vyrobeným z ocelových trubek, křídla měla kostru dřevěnou. Dokonalá kapotáž zakrývala nejen motor Škoda HS 8Fb, ale i výzbroj v podobě dvou synchronizovaných kulometů Vickers ráže 7,7 mm. Předpoklad o rychlosti se inženýru Šmolíkovi potvrdil. Tento stíhací dvouplošník se v roce 1925 zúčastnil rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky, kde obsadil druhé místo v kategorii B. O rok později dokonce v hlavním závodě zvítězil, když s ním velitel zkušební letky VLÚS, npor. Ludvík Budín, docílil rychlost 234,085 km/h. V Letově vyrobil 105 stíhaček pro československou armádu a deset letounů do Litevska (Š-20L). Navštívíme-li Letecké muzeum ve Kbelích, můžeme si tento pozoruhodný dvouplošník prohlédnout na vlastní oči.
Letov Š-20 v klasické vojenské kamufláži, ale i se soutěžním číslem na boku trupu.