Pilotinfo

Letov Š – 16

Přidáno: 30. Červenec 2011Autor:

Ve druhé polovině dvacátých let 20. století vznikl v nových letováckých dílnách pozorovací a bombardovací dvouplošník, který ve své době představoval vrchol československého konstrukčního umění. Inženýr Šmolík tentokráte zvolil důsledně kovovou kostru draku, potah letounu byl plátěný v kombinaci s duralovými plechy. Někdo by dnes mohl říci, co je na dvouplošníku tak pozoruhodného. Z dnešního pohledu asi mnoho ne, ale pozorovací a bombardovací dvouplošník Letov Š-16 byl prvním československým letadlem, které po vlastní ose doletělo do Japonska. Tento dálkový přelet uskutečnili v roce 1927 podplukovník Skála s mechanikem Tauferem. Odstartovali z kbelského letiště a doletěli přes Moskvu, Kazaň, Omsk, Krasnojarks, Čitu a Hedžu až do Tokia. Bohužel při zpáteční cestě došlo k poruše motoru, letci nouzově přistáli poblíž Krasnojarsku a letoun byl zničen. Dochovala se jen směrovka, která je dnes vystavena v Leteckém muzeu ve Kbelích.

bombardér na letišti Letňany

Novotou vonící Letov Š 16 na továrním letišti Letova v pražských Letňanech

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.