Pilotinfo

Josef Gruden bude mít pamětní desku ve své rodné obci

Přidáno: 22. Listopad 2014Autor:

Jeden z neprávem „zapomenutých“ československých letců se dočká skromného připomenutí. Dnes v sobotu 22. listopadu ve 1300 bude v jeho rodišti, ve vsi Čelina (dnes část obce Borotice na Příbramsku) odhalena pamětní deska s jeho jménem. Každý kdo se bude chtít zúčastnit je vítán, po odhalení pamětní desky v Čelině je od 1430 připravena přednáška o 311. československé bombardovací squadroně RAF v multifunkčním domě v Boroticích. Po skončení přednášky, zhruba od 1600 bude setkání pokračovat při malé ochutnávce sýrů a vína.

Bohužel o životních osudech Josefa Grudena se mi toho nepodařilo zjistit příliš mnoho. Narodil se 10. prosince v obci Čelina. Díky tomu, že byl vyučen strojním zámečníkem byl v československé armádě zařazen jako letecký mechanik. Později absolvoval poddůstojnickou školu a během své služby na letišti Praha Kbely dosáhl hodnosti četaře. Po okupaci českých zemí odešel do odvoje „polskou“ cestou. Ve Francii prošel službou v Cizinecké legii a do řad francouzského vojenského letectva byl prezentován 2. října 1939 a následně byl jako přidělen k G.C. II/2 na základnu v Chartres. Josef Gruden se později stal jedním z mála Čechoslováků, který byl během francouzské kampaně zařazen k bojové bombardovací jednotce Armée de l’ Air. Stalo se tak v období od 21. května 1940 a pravděpodobně do druhé poloviny června. Po pádu Francie se přes severní Afriku dostal do Velké Británie.

V britském královském letectvu byl postupně prezentován pod dvěma evidenčními čísly – 787511 a 177613 a to přesto, že jeho operační kariéra je spojena pouze s jednou squadronou, 311. československou bombardovací. Po svém přidělení v pozici palubního střelce měl štěstí, létal totiž mimo jiné na palubě Wellingtonu Mk. IC (KX-C) s volacím znakem Cecílie, známým jako „šťastná Cecilka“, tento letoun v řadách 311. squadrony vykonal celkem 51 náletů (vůbec nejvíc z letounů jednotky) a během této dlouhé „šňůry“ měl jen jednou na mále. V noci z 19 na 20 července byl během náletu na Hannover zasažen flakem do pravého křídla, podvozku a olejového systému. Posádce pod velením F/Lt Josefa Šejbala se přes poškození podařilo doletět zpět na domovskou základnu v East Wrethamu a zde nouzově přistát. Za palubními kulomety seděl právě Josef Gruden. Po ukončení operační túry absolvoval pilotní výcvik. V Kanadě pak výcvik na vícemotorových strojích, konkrétně na Oxfordu Mk. II byl během cvičného letu 29. ledna 1943 lehce zraněn. Po návratu do Velké Británie sloužil jako instruktor létání. Válku ukončil v britské hodnosti Flying Officer (československý ekvivalent nadporučík) a v československé hodnosti podporučíka.

O jeho poválečných osudech jsem toho našel ještě méně něž o těch válečných. Za zaznamenání určitě stojí jeho funkce odborného poradce režiséra Vladimíra Čecha během natáčení filmu Nerozumím v roce 1947. Ve stejném roce opět létal jako instruktor v Letecké vojenské akademii v Hradci Královém. Po komunistickém puči v roce byl 1948 nezákonně vězněn, nicméně později se mu podařilo uniknout, nejdřív do Anglie a později, v roce 1959 se přestěhoval do Kanady.

Josef Gruden zemřel v kanadském Edmontonu 30. dubna 1997. Čest jeho památce.

Josef Gruden

Tematicky související články

Leave a Reply

Údržba letadel
Pravidelná údržba letadla je základ pro jeho spolehlivost. Jsme držitelem oprávnění pro údržbu letounů.