Sobotní Točná a jubileum letounu Waco YKS-6
Přidáno: 18. Srpen 2021Autor: Lubor Obendrauf
V sobotu 14. srpna se na letišti Točná uskutečnil druhý letošní Den otevřeného hangáru. Ten první před měsícem byl ve znamení veřejné premiéry letounu Hawker Hurricane a ten další patřil jinému krásnému historickému stroji, tím je WACO YKS-6. A co více, byl oslavencem, neboť mu bylo plných 85 let!
V pátek 7. srpna 1936 odletěl z výrobního závodu americké firmy WACO jeden z jejich krásných dvouplošných letounů a to typ YKS-6. Po mnoha peripetiích se dostal až na českou oblohu a již dva roky spolehlivě létá na letišti Točná. A jak tomu bývá, osudy historických strojů bývají zajímavé, točenské WACO není v tomto ohledu výjimkou. Asi mnohé příznivce letectví poněkud zklamu, letoun z Ameriky až do Evropy nepřiletěl (jako např. Lockheed L-10A Electra, také je k vidění na Točné), ale během roku 1997 dorazil do Německa lodí rozmontován a uložen v kontejneru. Po zalétání stroj létal různě po Evropě a objevil se i v ČR. Než se dostaneme k jeho cestě na Točnou, podívejme se stručně na jeho mimořádně zajímavou historii.
Distributor firmy WACO z East St. Louis z Illinois jej pravděpodobně prodal Orinu C. Meyersovi dne 27.8.1937, letoun tedy přelétl k němu do státu Oklahoma. Ovšem druhý majitel našeho stroje byl pozoruhodný. Tím byl totiž letecký výrobce Cessna Aircraft Company Inc. sídlící ve Wichitě v Kansasu. Tento výrobní podnik zajistil na letoun financování hypotékou a jako vlastník byla zapsána dáma, paní Katryn H. Schwamm. Pokud Vám to příjmení něco říká, tušíte správně leteckou souvislost. Jejím mužem byl totiž známý americký pilot George „Tonny“ Schwamm. Ten byl velkou hvězdou mimo jiné ve filmu Hells Angels , který natočil Howard Hughes. Brzy poté se oba manželé s novotou vonícím Wacem pustili na bezmála 3000 mil dlouhou leteckou cestu až na Aljašku. Pětimístný letoun byl navíc v sanitní úpravě, takže mohl na svoji palubu vzít i ležícího pacienta. Krátce poté byl stroj vybaven plováky, aby tak mohl snadněji létat i do jinak špatně přístupných míst nehostinné aljašské divočiny.
A jak to tak bývá, naše WACO na Aljašce vystřídalo několik majitelů prakticky až do roku 1965. Poté jej letecký osud zavál opět skrze další majitele až do města hazardu – Las Vegas. Tam jej svého času nalezl Marwig Herzog z bavorského Mnichova , koupil jej a stroj se vydal přes oceán do nového domova u Mnichova. Nakonec v Německu létal slušných 23 let a panu Herzogovi s jeho údržbou pomáhali odborníci z Deutsches Museum v Mnichově, jelikož mají výborně vybavené díly na letišti v Oberschleissheimu a odtud jeho cesta pokračovala až na Točnou.
Oslavy 85. leteckých narozenin letounu WACO byly pojaty vskutku ve velkolepém stylu. Jeho pilot Pavel Valenta nejdříve v hangáru otevřeném pro veřejnost odpovídal na všelijaké dotazy četných diváků. Ti se opět s ohledem na krásné a horké letní počasí na točenském letišti sešli v hojném počtu. Navíc z letiště v Líních přiletěly dva krásné historické stroje: Pilatus P 2-05 a Stinson AT 19B/Reliant Mk III v „kabátu“ britských Royal Navy. Návštěvníci na Točné tak měli možnost vidět řadu historických letounů na jednom místě a samozřejmě i ve vzduchu! Náš oslavenec WACO sice nelétal, ale důvod proč si řekneme za chvíli. Obloha nad Točnou samozřejmě patřila také poslednímu točenskému „přírůstku“ a tím je letoun Hawker Hurricane, který se několikrát početnému diváctvu předvedl v nádherném slunečném počasí. I my fotografové jsme si přišli na své, jeho piloti se skutečně předvedli na výbornou a pořídili jsme mnoho krásných fotografií. Abych byl přesný, z Líní byl v točenském hangáru k vidění i nádherný žlutý Boeing 75 Stearman. A jak si mnozí návštěvníci leteckých dnů pamatují, létá s ním mimo jiné sličná pilotka!
Diváci na Točné ale mohli vidět na ploše letiště i celou řadu dalších pěkných letadel, například dvojici klasických Trenérů, krásný žlutý Piper 18 s příhodnou registrací OK-CUB a nebo i Zlín Z-142 OK-NOP z aeroklubu Tábor. Ten byl dokonce v původních „svazarmovských barvách“ a shodou okolností stejných, s jakými jsem před mnoha lety absolvoval první motorové sólo! Nechyběl ani zástupce početných letounů firmy Cessna. Mohli jsme vidět pěknou Cessnu 185 Skywagon s registrací OK-PBE a rokem výroby 1970. Samozřejmě v otevřeném hangáru byly všechny točenské letouny, které tam jsou doma včetně Lockheedu lL-10A Electra. A sluší se zde připomenout i jiné výročí : letiště Točná je v provozu již 75 let ! Za tu dobu se zde vystřídalo mnoho letounů, pilotů a veliký zástup diváků při mnoha příležitostech. I to byl důvod k oslavě.
Po konci programu pro diváky začala vlastní oslava narozenin letounu WACO. Jeho pilot Pavel Valenta s řadou přátel připravil i nacvičené scénky z historie letounů WACO, ale jedna se vázala přímo k tomuto okřídlenému jubilantovi. Hangár se nejdříve ponořil do šera a Pavel nám na plátně promítal začátky výroby letounů WACO, až dospěl k točenskému stroji. První scénka krásně ukázala, proč zmíněná americká firma začala vyrábět letouny s kompletně uzavřenou kabinou, samozřejmě konkurence se na to vrhla brzy po něm, jak už to tak bývá. Další vystoupení bylo na téma inspekce letounu americkými zástupci leteckého úřadu a také nechyběla scénka, kdy byl letoun WACO nabízen opravdu příhodným zákazníkům včetně uniformovaného zástupce armády v krásné slavnostní bílé uniformě. Musí m pochválit bezvadně secvičená vystoupení, kdy jsme se všichni místy málem potrhali smíchy.
A co by to bylo za oslavu bez slavnostního přípitku a dortu! A když jsme u té sladkosti, i ta samotná byla letecká. Dort byl stylizován do tvaru dobového cestovního kufru v naprosto realistických barvách! Na něm trůnil sladký dvouplošník a zabodnutý praporek hrdě nesl registraci letounu WACO na Točné. Prostě oslava, jak se patří. Nechyběla ani živá hudba, ta hrála dobové šlágry ze třicátých let, ostatně ty letoun musí pamatovat, kdyby jen mohl vyprávět! Některé dámy se převlékly do nádherných dobových oděvů a tak atmosféra v hangáru byla vskutku stylová. Navíc v dnešní složité době je dobré si čas od času „vyčistit hlavu“ a podobné letecké akce k tomu jistě pomáhají a to nejen aktivním pilotům. Chtěl bych tímto poděkovat všem, kdo se na organizaci celé akce podíleli, klobouk dolů, dámy a pánové, byl to pořádný kus práce! Dík na prvním místě patří Pavlovi Valentovi a pokud se nemýlím, byl i režisérem všech scének a sám v dobovém oblečení vše vtipně uváděl.
Další den otevřených dveří se vydařil a už nyní se můžeme těšit na ten další, který by měl být druhou sobotu v měsíci září. Počasí snad vydrží také a pokud na Točnou opět dorazíte, jistě nebudete litovat sobotního dne mezi opravdovými létajícími skvosty.