Na letišti Točná bude bázovat český Hawker Hurricane
Přidáno: 16. Květen 2021Autor: Milan Mikulecký
Několik generací fanoušků letecké historie snilo zdánlivě nesplnitelný sen o tom, že by kromě Spitfiru mohl vedle něj stát v leteckém muzeu Kbely, druhý ze symbolů československých stíhačů v RAF – Hawker Hurricane. Ve Kbelích již bohužel Spitfire není, nicméně na druhé straně Prahy, v Leteckém Muzeu Točná, bude od nynějška nejen stát, ale i létat Hurricane.
Skupině leteckých nadšenců, kteří se pohybují kolem Leteckého Muzea Točná se podařilo získat a posléze zrekonstruovat vzácný exemplář, který́ doplní́ sbírku muzea. Byl to právě̌ letoun Hawker Hurricane, který pomohl vyhrát leteckou bitvu o Anglii. Po náročné́ rekonstrukci v Belgii, bude letoun létat ve zbarvení československého leteckého esa Karla Kuttelwashera, tak aby připomněl odkaz našich pilotů, kteří́ pomohli rozhodnout bitvu o Anglii.
S letounem budou létat piloti Jiří́ Horák, Petr Pačes a Radim Vojta. Po vyřízení formalit a zaškolení́ pilotů, očekáváme přelet letadla do Prahy do konce května.
“Letoun bude k vidění́ na Točné ve dnech otevřených dveří,” říká Jiří́ Horák, který́ za Letecké Muzeum Točná projekt Hurricane realizoval. “Budeme se účastnit i leteckých dnů a veřejných vystoupení, abychom připomínali odkaz československých letců̊ RAF za druhé́ světové́ války, odkaz těch, kteří válku přežili i těch co nedoletěli.“
Historie letounu Hawker Hurricane KZ321
KZ321 je Hawker Hurricane Mk.IV. Tento konkrétní kus byl vyroben společností Hawker Aircraft Ltd ve slavné továrně Kingston-upon-Thames v době mezi 20.listopadem 1942 a 19.dubnem 1943. Byl vyroben jako součást osmé výrobní série 1 200 letounů, objednáno Ministerstvem letectví pod číslem objednávky 62305/39/C části 1 až 6, byly dokončeny jako tropické verze. Po vyrobení a uložení ve skladu, byl tento kus zařazen do služby RAF’s No 6 Sqn v italském Grottaglie. Letka byla přesunuta do Balkan Air Force o čtyři měsíce později na místo Canne v Řecku. Provozován byl v různých detašovaných oddílech v Řecku, Itálii a Jugoslávii. Celá letka 6 byla nakonec přesunuta 9.dubna do Prkosu, opět v Jugoslávii. Na tomto místě zůstala až do Dne vítězství.
Po válce byla jednotka přesunuta do Palestiny a Nikósie a po celou dobu v letce létaly verze Mk.IV, včetně tohoto letounu. 15. ledna 1947 byly letouny Hurricane pro svou zastaralost nahrazeny typy Tempest F.VI. Jednalo se o poslední frontovou jednotku RAF, který používala válečné veterány Hawker Hurricane. Zdá se však, že tento Hurricane byl vyřazen ještě před 15. lednem. Takřka vrak poznamenaný zubem času, byl objeven v kibucu v izraelském městě Jaffa společností Doug Arnold’s Warbirds of GB Ltd. v roce 1983. Squadrona RAF číslo 6 opustila izraelskou základnu Ein Shemer a v září 1946 se přesunula do Nikósie na Kypru. Po návratu do Velké Británie v roce 1983 zůstal stíhací letoun uskladněn nejprve v Blackbushi a poté v Biggin Hillu, dokud jej v roce 1991 nezískala The Fighter Collection.
Hurricane byl převezen do Duxfordu a nakonec byl počátkem roku 2001 předán společnosti Hawker Restorations Ltd. se sídlem v Suffolku k přestavbě do letuschopného stavu. Rozsáhlá renovace uvedla letoun do stavu “zero hour”, přičemž byly použity jak původní, tak renovované a případně repasované komponenty. Letoun následně létal u The Fighter Collection v Duxfordu ve Velké Británii pod civilní registrací G-HURY. V březnu 2006 jej získala společnost Heritage Wings of Canada. KZ321 je posledním existujícím Hurricanem Mk. IV.
Hawker Hurricane Mk.IIc BE 150
Prvním osobním Hurricanem Karla M. Kuttelwaschera verze Mk.IIc s výzbrojí čtyř kanonů ráže 20mm byl stroj sériového čísla BE150, opatřený již tradičně kódem JX-E. Poprvé s ním Karel Kuttelwascher, příslušník 1. squadrony RAF v Tangmere letěl 14. září 1941 a poslední let v něm absoloval začátkem ledna 1942. Nedosáhl s ním sice žádného vzdušného vítězství, ale jeho operační činnost na tomto letounu byla pestrá, složená z hlídkování nad nepřátelským územím, doprovodů letounů Lysander při diverzních akcích, napadání lodí a pozemních cílů ve dne a v noci.
Velká část létání byla věnována výcviku součinnosti s dvoumotorovými letouny Douglas Havoc a taktéž intenzivnímu létání v noci, které zahrnoval nácvik vzletů a přistání za snížené dohlednosti– takzvané ZZ landings, a skupinového létání. 28.12. 1941 zničil Kutelwascher s tímto letounem tanker nedaleko Ostende. Na Letounu BE 150 nalétal Karel Kuttelwascher přes 100 operačních hodin. Na letounu mají zapsány lety také známí stíhači Bedřich Krátkoruký, Otto Pavlů, Josef Dygrýn a Václav Kopecký. V lednu 1942 obdržel Karel Kuttlewascher jako náhradu za BE 150 nový Hurricane MkIIc – známý BE 581.
BE 150 byl vyroben v šesté výrobní sérii společností Hawker Hawker Aircraft limited v Langley a Brooklands. Byl poháněn motorem Merlin XX . Letouny této výrobní série byly dodávány od 24 července 1941 do 18.března 1942. Průměrná produkce činila 5-6 letadel denně. Výrobní série BE 130 až BE 174 zahrnovala 45 letadel verze Mk.IIc vyzbrojených čtyřmi 20mm kanóny Hispano každý s 90 náboji na zbraň.
Letoun byl dodán jednotce v takzvaném Day Fighter scheme, novém zbarvení stíhaček RAF, které bylo zaváděno během léta 1941. Horní plochy jsou zbarveny v kombinaci Ocean Sea Grey and Dark Green, spodní plochy Medium Sea Grey. V tomto období se používala již pouze jedna varianta zbarvení – Pattern A. Identifikační pruh, vrtulový kužel a kodové znaky JX E jsou v barvě Sky. Letoun nese znaky typu A1 používané v roce 1941.