Na Aviatickou pouť 2013 můžete opět dorazit historickým vlakem
Přidáno: 06. Duben 2013Autor: Quax
Potom co Aviatická pouť v Pardubicích v minulých letech výrazně zvedla úroveň českých leteckých dnů co se týká představených letadel a vůbec kvality letového programu, stále zůstává co zlepšovat. Každý rok je možné zaznamenat připomínky návštěvníků na občerstvení, fronty při příjezdech a podobně. To co je v Pardubicích příjemné, je to, že se organizátoři postupně snaží všechny nedostatky odstraňovat. Pokud tedy nechcete popojíždět v kolonách aut, můžete vyrazit vlakem.
Tak jako v minulých dvou letech budou v průběhu Aviatické poutě až do areálu letiště zajíždět speciální vlaky kyvadlové dopravy návštěvníků mezi železniční zastávkou Pardubice závodiště na trati č. 238 Pardubice – Havlíčkův Brod a zastávkou nazvanou Pardubice letiště, ležící na samém konci vojenské železniční vlečky. V letošním roce bude na vlečce nasazena souprava dvou motorových a dvou přípojných osobních vozů s celkovou kapacitou 214 míst k sezení a minimálně 200 míst k stání. Nasazením této soupravy bude dosaženo maximální přepravní kapacity, kterou lze na této dráze s ohledem na její technické parametry nabídnout.
Milovníci nostalgie se zajisté zeptají, kde je jejich oblíbený vlak složený ze dvou Hurvínků – motorových vozů řady M 131 Pardubického spolku historie železniční dopravy, na který jsou z minulých ročníků Aviatické pouti zvyklí. Potěšující zprávou je, že tito veteráni budou i letos hrát při zajištění dopravy návštěvníků pouti významnou roli. Bude jim svěřeno zajištění návozu/odvozu účastníků mezi pardubickým hlavním nádražím a zastávkou Pardubice závodiště, kde bude přestup na „letištní expres“. V této úloze jim vypomohou také o dvě generace mladší Regionovy, čímž se nabídka vlakového spojení na letiště stane více než dostatečnou.
Kyvadlové dopravy na letiště mohou s výhodou využít i motoristé. Po zaparkování vašeho automobilu na plochách vyhrazených organizátory akce přijďte se svojí rodinou a s přáteli na železniční zastávku Pardubice závodiště a počkejte na odjezd nejbližší soupravy „letištního expresu“.
Doprava ve všech uvedených posilových a zvláštních vlacích je pro držitele platné vstupenky na Aviatickou pouť zdarma. Ti kdo při nástupu do vlaku vstupenku mít nebudou si ji budou moci u našeho doprovodného personálu zakoupit.
Vlaky které budou letos během Aviatické pouti 2013 zajíždět do areálu letiště Pardubice.
Motorové vozy řady M 131 – návštěvníci Aviatické pouti se zde mohou seznámit se dvěma exempláři této řady. Jedná se o motorový vůz M 131.1133 přezdívaný železničními nadšenci „Nataša“. Byl vyroben v roce 1949 v Tatře Kpořivnice. Svoji životní pouť vykonal na tratích Východních Čech – na Letohradsku a Královéhradecku, aby skončil jako posunovací vůz na vlečce Agrochemického podniku v Sadové, kde sloužil až do roku 1993. Po té byl vrácen zpět pod křídla Českých drah, kde byl za nemalého úsilí nadšenců opraven, aby mohl od roku 1995 opět vozit cestující.
Druhým vozem této řady je motorový vůz M 131.1228 „Karel“ vyrobený Vagonkou Studénka v roce 1951. Celou svoji aktivní kariéru ve veřejné dopravě odsloužil v depu Trutnov. Mezi lety 1982 až 1992 pak sloužil na několika vlečkách ve Východních Čechách jako vozidlo pro posun s nákladními vagóny. Do služeb drážní nostalgie byl zařazen v roce 1992 po mnoha stovkách hodin věnovaných jeho opravě a renovaci.
Vůz BDlm „Mirek“ doplňuje maše motorové vozy do ucelené soupravy. Jedná se z pohledu železniční historie o unikátní vůz, jelikož jako jediný v Čechách (ale i na Slovensku) má ve funkčním stavu dochovaný původní systém teplovodního vytápění firmy Friedman. Zbývá dodat, že rokem výroby tohoto vozu je rok 1955. Do dnešní podoby byl opraven a zrenovován v roce 1993.
Tato tři vozidla jsou provozována Pardubickým spolkem historie železniční dopravy, který krom zajišťování jízd historických motorových vlaků, péče o historická vozidla a jejich renovaci vykonává též záslužnou badatelskou a muzejní činnost. Více na www.pshzd.cz.
Motorové vozy řady 810 (dříve M 152.0) – v minulosti masívně rozšířené vozidlo na takřka všech regionálních tratích v Čechách a na Slovensku. Jeho sériová výroba začala v roce 1975 a jednalo se o přímé následovníky motorových vozů M 131. Tyto motorové vozy, poháněné motorem značky LIAZ, byly v případech potřeby provozovány se vzhledově unifikovanými přípojnými vozy, dříve podle jejich označení přezdívanými „bafík“. V současnosti je již tato řada vozidel na ústupu, i když na řadě tratí s menším počtem přepravovaných cestujících jde stále o nenahraditelné vozidlo.
Motorové jednotky řady 814 Regionova – vozidlo dominující řadě regionálních tratí v ČR není třeba blíže představovat. Vzniklo rekonstrukcí motorových vozů řady 810 a přípojných vozů do ucelené motorové jednotky složené z motorového a řídícího vozu. Interiér je osazen polstrovanými sedadly s opěrkami hlavy. V řídícím voze je v duchu moderních trendů a požadavků na veřejnou dopravu zřízen nízkopodlažní nástupní prostor pro bezbariérovou přepravu a také prostorné WC využitelné i cestujícími na invalidním vozíku.