Letiště Točná v říjnu ve znamení premiér
Přidáno: 25. Říjen 2019Autor: Lubor Obendrauf
Jak už se stalo tradicí, druhý víkend v říjnu se na letišti Točná uskutečnil další den otevřeného hangáru pro širokou veřejnost. A bylo opravdu na co koukat! Vše ještě podtrhlo nádherné letní počasí s teplotami někde mezi 23-25°C, takže nás ten krásný čas indiánského léta vrátil zpět o pár měsíců. A byla zde i jedna leteckými fandy očekávaná premiéra: z letiště v Líních u Plzně přiletěl Radim Vojta s unikátním letounem Pilatus P-2-05. Uvedený stroj není v ČR nově, ale na Točné to byla jeho premiéra. Příď letounu s motorem Argus nám připomínala jiné známé letouny – Arado Ar 96, ty se vyráběly i u nás v pražských Letňanech jako Avia C-2 a cvičná verze C-2 B, stroje létaly poté i v našem vojenském letectvu. Nevšední a neokoukaný letoun se tak stal středem zájmu návštěvníků Točné. Stroj byl vyroben ve Švýcarsku v roce 1947 pro pokračovací pilotní výcvik, aby si adepti pilotního řemesla osahali již letadlo s vyšší hmotností, zatahovacím podvozkem a vším, co budou potřebovat k létání na pokročilejších typech letadel. Ostatně tým Classic Trainers z Líní k letounu dodává: „Při vývoji bylo v maximální možné míře využito stávajících dílů a celků ze stíhacích strojů Messerschmitt Bf-109D/E, používaných tehdy švýcarským letectvem, a motoru Argus AS-410 spolu s vrtulí Argus L-22, používané v typu Arado 96B, případně Avia C-2. Svoji příbuznost s oběma typy a německou konstrukční školou se všemi plusy i mínusy v sobě nezapře. Ve vojenském letectvu sloužil pod označením A-110, posléze U-110 nejprve pro výcvik, poté pro udržovací a kondiční lety a jako kurýrní. Počátkem osmdesátých let, po vyřazení typu z výzbroje, byl nabídnut k prodeji a spolu s dalšími se ocitl ve Velké Británii, kde létal jako G-PTWO do konce roku 2012. Tehdy byl nabídnut k prodeji a po úspěšném jednání přeletěn do Plzně-Líní. V průběhu roku 2013 byl zapsán do leteckého rejstříku ČR a nyní létá pod poznávací značkou OK-PTW.
K vidění byly samozřejmě i další historické letouny. Přímo na Točné je nyní doma hned trojice nevšedních letadel: o elegantním americkém dvouplošníku Waco YKS-6 z roku 1936 jsme nedávno na našem webu psali. V sobotu byl velmi často ve vzduchu a kromě toho jeho pilot Pavel Valenta řadě návštěvníků ochotně odpovídal na dotazy, týkající se tohoto stroje, ale i ostatních točenských letadel. Další lahůdkou a premérou pro veřejnost na Točné, byl opět dvouplošník původem z USA, Boeing Stearman s registrací N67344. Krásný letoun smíšené konstrukce s podvozkem záďového typu byl určen k základnímu výcviku pilotů za druhé světové války. Jeho předvedení bylo pořádným oživením točenského nebe, když jeho pilot Milan Mikulecký předvedl četným divákům, že tento stroj z roku 1942 je stále ještě schopen odlétat kompletní akobatickou sestavu. I on je dnes doma na Točné a dá se říci, že toto místo snad přitahuje krásné stroje s hvězdicovými motory! Sám jsem měl tu možnost si jej „osahat“ za letu. Což o to, létá pěkně, je stabilní a dobře ovladatelný. Jen jsou znát malá křidélka pouze na spodním křídle, a výhled dopředu je dost bídný. I když sedíte na přední sedačce, máte před sebou kus trupu a „hvězdu“ motoru, takže na přistání si každý pilot musí vypracovat svoji bezpečnou techniku, aby vše zvládl. Určitě se na to dá zvyknout, ale muselo být dost takových, kteří řadu letounů tohoto typu při přistání „zavrtali“ na okraji letiště …
Přiletěla i překrásná L-200D Morava s registrací OK-RMA, bílý základ s modrými a bílými doplňky z ní dělají československou klasiku v barvách naší trikolóry. Bohužel, tyto stroje jsou vidět čím dál tím méně, protože je dost často „uzemní“ nedostupnost hned celé řady náhradních dílů a to je škoda. A co by to bylo za den otevřených dveří hangáru, kdyby chyběl Lockheed L-10A Electra? Bývalý letoun firmy Baťa se za celý den dostal do vzduchu hned několikrát a vždy patří k divácky vděčným letounům. Ostatně jeho majitel si pečlivě vybírá, na jakou akci Electra poletí, na druhou stranu tento stroj se již představil na mnoha našich i zahraničních letištích. Vítanými návštěvníky na Točné jsou pochopitelně i letouny značky Zlín, zejména mnohé Trenéry – i ty vídáme na obloze čím dál tím méně a některé jejich varianty jsou už vyloženě vzácností. V sobotu na Točnou tak přilétl ze Slaného Zlín Z326M OK-OTD a v průletu nad letištěm se objevil i Z226MS OK-LLK z Rané u Loun. Jako zástupce klasických hornoplošníků přílétl i kanárkově žlutý Piper 18 OK-CUB s pořádnými „balony“ na hlavním podvozku, a jeho pilot, Pavel Beran ukázal jak vypadá létání na Aljašce, protože právě pro létání v tamních drsných polních podmínkách mimo letiště byl tento typ podvozku vyvinut.
Když jsme zmínili letouny z Líní, na Točnou přilétl opět Áda Valášek se svým letounem Stinson AT19B Reliant Mk.III v barvách RAF, zaroloval až k hangáru a dokonce pro návštěvníky otevřel kryt motoru, aby byl vidět jeho silný hvězdicový motor. Ostatně i zde je vazba na firmu Baťa, jeden Stinson u nich také před válkou létal. Na stojánce a později i v oblacích jej doplnil další točenský letoun – Harvard v barvách jihoafrického letectva. O trochu rozruchu se vzápětí postaral přílet Zlínu Z242 Guru, což je elegantní soudobý letoun s americkým motorem Lycoming. Sice dnes běžný typ umožňující létat i velmi slušnou akrobacii, ale přilétl s ním pilot světové extratřídy Martin Šonka! Ano, on sám je propagátorem v Otrokovicích vyráběných letounů. Sám se mimo jiné rozpovídal o náhlém konci světové série RBAR i o jejím možném obnovení do budoucna, ale samozřejmě zatím jde jen o zbožném přání. Letos mu další titul unikl jen o vlásek,ale jak nám sám řekl: „Chlapi, člověka to trochu mrzí, ale na druhou stranu je to jen sport!“.
Říjnový den otevřených dveří hangáru na Točné se povedl, velmi početní diváci ocenili možnost se dostat do bezprostřední blízkosti letounů před hangárem a vše podtrhlo i krásné podzimní či spíše ještě letní počasí. Na facebookové stránce letiště Točná jsou ještě termíny na listopad a prosinec letošního roku, takže neváhejte a přijďte se na další sobotní akci na Točné podívat, jistě se Vám bude líbit.